Sonja Radan: Beograd su od svega uvek spasavali umetnici, oni su sačuvali njegov dobri i kosmopolitski duh 1Foto Radmila Radosavljević

Udruženje likovnih umetnika Srbije tokom ove godine obogaćeno je sa 30 primljenih članica i članova koji su svojom profesionalnom aktivnošću ispunili uslove konkursa za prijem u ovaj esnaf, a u Paviljonu „Cvijeta Zuzorić“ priređena je izložba njihovih radova, koja će trajati do 20. avgusta.

Kako je istaknuto na otvaranju, izložba „Novi članovi ULUSA 2025“ pruža uvid u reprezentativne radove ovih umetnica i umetnika kojima se predstavljaju javnosti i najširem članstvu Udruženja (selektovao ih je Umetnički savet na osnovu uvida u njihove portofolije), a konačna verifikacija novog članstva očekuje se na jesen, kada je najavljena Skupština udruženja.

Tako je naša likovna publika dobila priliku da vidi oko 70 radova (slika, crteža, grafika, skulptura, radova u proširenim medijima), a među onima koji su predstavljeni u „Cvijeti Zuzorić“ je i sarajevska slikarka Sonja Radan, koja živi i radi u Londonu. Poznata je kao vodeća umetnica u Globalnom programu Oči Sveta koji je prezentirao londonski START.art, i po izlaganjima i u prestižnoj galeriji Saatchi.

U Beogradu je poslednji put izlagala septembra 2023, posle pauze od gotovo deset godina, kada je njenu izložbu „Tri priče ljeta miholjskog“ (ispričanu kroz dvanaest londonskih slika i četrnaest skulptura), u Galeriji „Sanjaj“ otvorila Vida Ognjenović.

Sonja Radan je započela karijeru 1984, odmah posle diplomiranja na sarajevskoj Akademiji likovnih umjetnosti, izlagala je širom Jugoslavije, u Nemačkoj, Austriji, Češkoj, Španiji, Grčkoj, Irskoj, a početkom ratova 1991. započeo je i njen londonski život. Na velikoj izložbi Mediterraneo 2008. u Italijanskom Kulturnom Institutu u Londonu, izabrana je da predstavlja BiH među umetnicima iz 42 zemlje, a njen rad je prezentiran 2017. u zborniku: „Svijetionici, antologija i monografija bosanskohercegovačkih umjetnika, van granica rodne zemlje“.

Serija njenih skulptura/slika „Sjećanje Drveta“, izabrana je i prikazana 2018. u prestižnoj londonskoj galeriji Saatchi, radove izlaže i u drugim gradovima Velike Britanije, kao i širom nekadašnje Jugoslavije, i članica je Udruženja likovnih i primjenjenih umjetnika BiH.

A kako kaže za Danas, presrećna je što je opet u Beogradu, i što je zajedno sa svojim kolegama deo jednog događaja koji je za nju i profesionalno i privatno veliki.

– Zatečena sam i oduševljena, zaista je velika čast postati član Udruženja likovnih umetnika Srbije, jednog od najstarijih u Evropi, a prostor „Cvijete Zuzorić“ ima za mene poseban emotivni značaj. Tu sam prvi put izlagala pre više od četrdeset godina, kao studentkinja sarajevske Akademije, i to mladalačko  uzbuđenje da sam ja u velikoj „Cvijeti“ i da ostvarujem svoj san, nikada nisam zaboravila – kaže umetnica koja je u međuvremenu stigla do evropskih galerija, kustosa i likovnih kritičara.

Jer, kako su ocenili, „Sonja Radan slika ono što sama u svetu oko sebe pronalazi i izdvaja, a ne ono što joj se nameće kao razmetljiva uopštena pojavnost. U svemu što izađe iz njene slikarske radionice, od najmanje skice i crteža do veoma složenih formata, nezavisno od materijala ili obima, pulsira visoko usijani polemički likovni ton poricanja šablonske ravnodušnosti i dekorativne mirnoće odavno umornih oblika“.

Na izložbi „Novi članovi ULUSA“ predstavila se slikama pod nazivom „Krajputaši“, iz serije koju je izlagala u Londonu, a koja je obeležila njen odlazak iz Sarajeva, i sa skulpturom „Sjećanje drveta“. I kako navodi, „ide se dalje“.

– U oktobru imam izložbu u Briselu, izložiću novi ciklus slika koji je posvećen našim ženama, tom nesretnom životu na ovom našem prostoru koji se jako mnogo „lomio“ upravo preko njih. „Pletući“ svoje snove, nadanja, ljubavi, tuge, strahove, gubitke, iščekivanja, te naše žene uvek su stajale uspravno i stameno, što je zadivljuće ako znamo šta su sve preživljavale. Inspirisana njihovom snagom počela sam da sakupljam njihove ručne radove iz raznih krajeva naše nekadašnje zemlje, i zahvaljujući mnogim prijateljima koji su mi pomogli u tome sada već imam jednu finu riznicu. Ti radovi su mi poslužili kao „baza“ u koju sam ugrađivala svoje radove, praveći razne umetničke „kombinacije“ koje će uskoro videti briselska publika – objašnjava Sonja Radan.

– U novembru imam izložbu u Londonu koja je takođe vezana za temu posvećenu našim ženama, a praviću i skulpture od njihovih „hekleraja“, kako mi to zovemo, reljefne i neke druge radove koji su još samo ideja, a videćemo gde će me ona sve odvesti.

Ipak, kako ističe, sada je za nju najvažniji događaj prijem u članstvo ULUS-a i ova izložba u „Cvijeti Zuzorić“.

– To je bio moj san još od studentskih dana, Beograd je i danas moj grad, i uvek sam jako uzbuđena kad sam ovde, pogotovu sada. Osećam i radost i tremu, jer Beograd ima jako kulturno i umetničko jezgro, obrazovanu likovnu publiku, i uprkos svemu što se dešavalo od devedesetih godina, upravo su ga umetnici i kulturni stvaraoci spasavali. Uspeo je da ostane najveći kulturni centar na Balkanu, i zahvaljujući njima i njihovoj energiji zadržao je svoj dobri i kosmopolitski duh – kaže Sonja Radan.

Novo članstvo ULUS-A

U okviru Slikarske sekcije, nove članice i članovi ULUS-A su Danijela Jović, Tamara Mladenović, Bojan Donkov, Milica Vesić, Bojan Milić, Jelena Stevanović, Marija Marković, Mia Manić, Veljko Vučković, Dušan Vuletić, Branko Maravić, Aleksandar Oklobdžija, Svetlana Milutinović, Matija Elezović i Gabrijela Panigros.

U okviru Vajarske sekcije primljeni su Ivan Mitrašinović, Igor Šeter, Zorica Janakova, Strahinja Zečević i Živojin Gajić, a u okviru Grafičke, Stefana Jovanović, Jasmina Mišeljić, Barbara Vasić i Emilia Valentikova Labat.

ULUS je obogaćen i u Sekciji proširenih medija, u koju su „ušli“ Tijana Gogić, Jelena Dejanovska, kristina Stanišić, Lazar Simeunović i Nemanja Jokić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari