"Vučićevi ljudi prekrojili program Bitef-a": Evropski mediji kritikuju Srbiju nakon cenzure reditelja Mila Raua 1Foto promo 58. Bitef

Odluka Odbora Beogradskog internacionalnog teatarskog festivala (Bitef) da blokira dolazak vodećeg švajcarskog reditelja Mila Raua izazvala je snažne reakcije evropskih i regionalnih medija.

Vest o cenzuri umetnika poznatog po politički angažovanom pozorištu preneli su britanski, francuski, nemački, austrijski, švedski i portugalski mediji, kao i brojni regionalni portali.

Hrvatski i britanski mediji: „Cenzura i politička osetljivost“

Hrvatski Nacional objavio je naslov: Cenzura: Vučićevi ljudi prekrojili program Bitef-a, smeta im švajcarski umetnik koji je kritikovao neekološko rudarenje.“

Novinarka Gea Vlahović za Tportal.hr piše da aktuelna kriza u Bitefu otvara pitanje granica kulturne slobode u Srbiji pod vlašću Aleksandra Vučića.

Britanski The Stage navodi da je odluka doneta od strane kulturnih vlasti u Srbiji, koje su kao razlog navele „političku osetljivost“ u vezi sa Rauovim ranijim projektima posvećenim migracijama, ratnim zločinima i društvenoj pravdi.

„Rau, poznat po svojim politički angažovanim predstavama koje dovode u pitanje institucionalnu moć, kritikovao je potez nazvavši ga činom cenzure“, prenosi The Stage.

„Takva odluka potkopava umetničku slobodu i protivreči duhu međunarodne saradnje u pozorištu“, upozorio je reditelj.

Francuski Sceneweb.fr: „Milo Rau persona non grata u Srbiji“

Francuski portal Sceneweb.fr objavio je tekst pod naslovom: „Milo Rau proglašen personom non grata u Srbiji.“
Portal navodi da je Rauova predstava Le Procès Pelicot povučena iz programa beogradskog Bitefa nakon što su troje članova Upravnog odbora glasali protiv njenog izvođenja.

Ova odluka izazvala je ostavke umetničkog direktora Miloša Lolića i dramaturga Borisava Matića, koji su ocenili da je time ugrožena umetnička sloboda.

Sceneweb podseća da je Rau prošle godine otvorio Bitef govorom u kojem je oštro kritikovao rudarsku eksploataciju litijuma u Srbiji i saradnju vlasti sa stranim korporacijama — što mnogi smatraju glavnim razlogom njegovog isključenja iz programa.

Podrška iz Evrope 

Festival Wiener Festwochen iz Beča izrazio je podršku Bitefu, dok je Rau ponovo istakao da odluka predstavlja „cenzuru i napad na umetničku slobodu“.

Švedski Dagens Nyheter piše da je predstava o „slučaju Peliko“ — kontroverznom sudskom procesu u Francuskoj — zabranjena u Srbiji, ali će biti izvedena u Dramatenu u Stokholmu.

Rauova predstava, koja traje četiri sata, zasnovana je na suđenju protiv supruga Žizel Peliko i pedesetak muškaraca optuženih da su je drogirali i seksualno zlostavljali.

U produkciji učestvuju advokati porodice Peliko, sudski stručnjaci, psiholozi, feminističke organizacije i svedoci.

Kriza koja prevazilazi organizacionu kontroverzu

Novinarka Gea Vlahović zaključuje da je „kriza koja je izbila oko ovogodišnjeg Bitefa ponovo otvorila pitanje granica umetničke slobode u Srbiji“.

„Nakon što je festivalski odbor odbio program umetničke direkcije, u kojem se nalazilo i planirano gostovanje svetski poznatog reditelja Mila Raua, srpski mediji počeli su da govore o mogućem političkom pritisku na jednu od najstarijih i najuglednijih manifestacija u regionu“, piše Tportal.hr.

Za festival koji je više od pola veka bio sinonim za otvorenost, hrabrost i umetničku inovaciju, ovakav razvoj događaja „prevazilazi organizacionu kontroverzu – on zadire u samu ideju o tome šta Bitef danas predstavlja“.

Bitef — od vizionarskog festivala do simbola otpora

Tportal.hr podseća da se Bitef, od svog osnivanja 1967. godine, pozicionirao kao jedan od ključnih pozorišnih festivala u jugoistočnoj Evropi, prepoznat po podsticanju savremenih i eksperimentalnih scenskih praksi.
„Na njegovim su scenama gostovali vodeći svetski reditelji, od Pitera Bruka i Arijane Mnuškin do Pine Bauš i Tomasa Ostermajera, a beogradska je publika među prvima u regionu upoznala avangardne i postdramske forme koje su menjale pozorišni jezik.“

Festival se tradicionalno održava svake jeseni u septembru i oktobru, ali se ove godine nije održao u svom redovnom terminu. Prema navodima srpskih medija, 59. izdanje festivala planirano je da bude pomereno na drugu polovinu novembra, ali novi datum ni format manifestacije nisu zvanično potvrđeni.
Zbog ponovljenih upozorenja na neizvesnosti oko programa i finansiranja, pojedini mediji već govore o „prvoj godini bez Bitefa“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari