Uzorno priređena knjiga 1

Kad bi trebalo nekim konkretnim primerom ilustrovati tezu o kreativnoj prirodi umetničke kritike, onda bi knjiga izabranih i novih pesama Simona Simonovića Uoči glavnog pretresa (Tanesi, Beograd 2018), koju je priredio Bogdan A. Popović, bila veoma dobar primer.

Doajen ovdašnje književne kritike odabrao je, naime, pesme, rasporedio ih po načelu o kojem će kasnije biti reči, napisao odličan predgovor, i odabrao fragmente tekstova drugih kritičara koji su pisali o Simonovićevoj poeziji, sabravši uzorno priređenu knjigu (plus pesnikovu selektivnu bibliografiju, koju je sačinio Dejan Vukičević).

Reč je, dakle, o kritičarskom, a ne autorskom izboru. Svaki izbor podrazumeva kako vrednujući čin, tako i određeno razumevanje celine dela. Ta dva podrazumevajuća koraka Popović je izričito formulisao u predgovoru knjizi. Tu je ocena ukupne Simonovićeve poezije veoma afirmativna: za Popovića, „on je vrhunski pesnik“, osim toga i pesnik koji nema bliske poetičke srodnike u savremenom srpskom pesništvu.

Popović je izabrane Simonovićeve pesme izložio u četiri ciklusa, kombinujući hronološko načelo i načelo dominantnog tematsko-motivskog opsega. Time je sugerisao da ova poezija nije bila monolitna od svojih početaka, već se menjala i razvijala, prolazeći kroz četiri faze (etape). To, razume se, ne znači da je uočeni obrazac isključiv, i da se neki motivi ili načini izražavanja ne sele iz jedne u drugu fazu, ili da ne postoje pesme koje hronološki pripadaju jednoj, iako su po svemu ostalom sličnije pesmama druge faze.

Prva faza, koja počinje zbirkom Priboj (1971) a okončava se Izjavama (1984), učvrstila je sliku autora kao pesnika grada, koji govori sa pozicija „intelektualno i moralno raspolućenog“ subjekta, o konkretnoj, svakodnevnoj stvarnosti, sa neskrivenom kritičkom notom. Tu je i tačka u kojoj bi se dovela u pitanje ocena o Simonoviću kao potpuno apartnom, poetički inokosnom autoru, pošto baš 1970-ih i 1980-ih godina kritička poezija doživljava procvat (M. Maksimović, M. Magarašević, S. Zubanović i drugi), pa bi Simonovićeva prva faza nalazila odgovarajući fon u tom načinu pevanja.

Sledeću fazu čine tri zavičajno-porodične zbirke objavljene između 1989. i 1995. Zavičaj je mesto spokoja, utočište i uporište, ali on ne pripada ovoj, objektivnoj (ili je bolje da kažemo, intersubjektivnoj stvarnosti), nego području mašte i snova. Simonovićevo pevanje o zavičaju Popović veoma primereno interpretira kao „pokušaj ostvarenja paralelne, spasonosne imaginativne realnosti“. Na planu aktiviranog postupka, on izdvaja pesnikovu „sposobnost prelamanja, odnosno umnožavanja tematskih ravni“, što usložnjava i obogaćuje simboličke aspekte pesama, i dopušta transfer osnovnih pozitivnih vrednosti ljubavi i poverenja iz imaginativne u svakodnevnu stvarnost.

Treća faza obuhvata takođe tri knjige, od kojih prva, Iz okruženja (1999) sadrži i izvestan broj pesama iz ranijih zbirki, tematski povezanih pod naslovom Sećanje na oca. Ostatak ove zbirke donosi samo nove pesme, kao i zbirke LJubavne i junačke (2004) i Pedeset dve odjave (2008). Pored toga što skiciraju često gorak bilans dotadašnje stvaralačke avanture, ovim pesmama je zajednički ironijski ton, svest o opadanju individualnih snaga i sve dubljoj socijalnoj nemoći. Kritički impuls nije nestao, ali se ne vidi čime lirska subjektivnost može da se suprotstavi spoljašnjem rasapu i zlu, što su za pesnika nesumnjivo oznake aktuelnog društvenog stanja.

Prema Popovićevoj interpretaciji, poslednjoj fazi pripadaju dve objavljene zbirke – Tursko groblje (2013) i Niz vodu (2015), i jedan još uvek neobjavljeni rukopis. U ovoj fazi, on ocenjuje, „neće biti obavezujućih programskih i poetičkih opredeljenja“. To je tačno, ukoliko se misli na pesnikove izričito date stavove, ali pored njih postoje i stavovi koji mogu da se iščitaju iz samih stihova. Tako posmatrano, uočava se jedno tematsko-motivsko čvorište, naime Simonovićeve bolničke pesme; inače, po svom sastavu i ironijskom tonu, poezija ove faze se nadovezuje na prethodnu, treću fazu, možda čak i kao njen sublimat.

Osim pesama koje opravdavaju predloženu razvojnu skicu, u Simonovićevim zbirkama postoji, i to Popović tačno uočava, jedna zajednička nit, koja se sastoji u snažnom izražavanju visoke autopoetičke svesti, bilo to u celim pesmama, bilo u njihovim segmentima.

Ova knjiga, koju je znalački priredio Bogdan A. Popović, dosad najobuhvatnije prikazuje pesništvo Simona Simonovića, i poseduje značaj koji prevazilazi okvire jedne izdavačke sezone. Ona stabilizuje sliku koju je kritika dosad mozaički izgrađivala o ovom pesniku. A da li je menja? U onom suštinskom, ne; ali je obogaćuje – razvojnim tumačenjem, kao i interpretacijama pojedinačnih pesama i motiva. Jer, i ovom knjigom izabranih i novih pesama, Simonović se potvrđuje kao urbani pesnik, koji se ne zadovoljava verističkim preslikavanjem gradskih prizora i njihovih transformacija; iako nesumnjivo snažno angažovan, njegov govor nije podesan za skandiranje i parole; iako govori iz naše savremenosti, on je privržen i zavičaju; iako privržen zavičaju, on ne podleže zavodljivoj mogućnosti povratka zavičajnim, arhaičnim jezičkim sredstvima. Vrednosti do kojih najviše drži pripadaju krugovima porodičnih i prijateljskih odnosa, pri čemu ne propušta da detektuje ni razdešenost i ugroženost tih vrednosti. Posebno u današnjici, u vremenu koje deli sa svojim čitaocem, pesnik vidi raskorak između zajedničkog života i vrednosti.

Do svojih metafora za svet i oblike života u svetu, Simonović dolazi zaobilazno, preko uvida u osnovni karakter egzistencije. Ona je za njega suštinski obeležena bolešću – pa će otuda i svet biti shvaćen kao obolelo mesto, odnosno, sa optimističkim valerom, kao bolnica. Šta bi onda bila poezija, koja je njena uloga? Šta pesnik čini?

Pesma je u toj smisaonoj konstelaciji u isti mah dijagnoza i medikament. NJeno terapeutsko dejstvo neposredno pogađa individualnu ravan, pesnika ili čitaoca, a cilja, preko njih, na svet u kome živimo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari