Foto: EPA-EFE/ANTONIO BATEvropski parlament će sutra ratifikovati nova pravila o vozačkim dozvolama, nakon što ih je već odobrio Savet Evropske unije. Promene donose značajne novine za nove vozače, ali i modernizuju sistem uvođenjem digitalne vozačke dozvole, dostupne na pametnim telefonima.
Prema novim pravilima, kandidati za vozače moraće tokom teorijskih i praktičnih ispita da pokažu da su svesni rizika za ranjive učesnike u saobraćaju – pešake, bicikliste i vozače skutera. Pored toga, budući vozači moraće da znaju kako bezbedno da koriste mobilni telefon tokom vožnje, da razumeju sisteme pomoći u vožnji koji se nalaze u modernim automobilima, da pravilno otvaraju vrata vozila i da znaju kako da voze po snegu i klizavim putevima.
Poseban naglasak se takođe stavlja na svest o opasnostima takozvanog mrtvog ugla, piše N1 Hrvatska.
Digitalna vozačka dozvola postaje standard u EU
Jedna od najvećih promena je uvođenje digitalne vozačke dozvole, koju će vozači moći da imaju na svojim pametnim telefonima. Takva dozvola će postati standard u Evropskoj uniji, a države članice će imati pet i po godina da je implementiraju. Međutim, vozači će takođe imati pravo da zatraže fizičku verziju svoje vozačke dozvole ako to žele, piše tportal.
Probni period i stroža pravila za nove vozače
Po prvi put se uvodi probni period od najmanje dve godine za sve nove vozače. Tokom ovog perioda, važiće stroža pravila i kazne za prekršaje kao što su vožnja pod dejstvom alkohola, nekorišćenje sigurnosnih pojaseva ili sistema za dečije vezivanje.
Nove odredbe obuhvataju i profesionalne vozače; zbog nedostatka vozača, starosna granica za vožnju kamiona se smanjuje sa 21 na 18 godina, a za autobuse sa 24 na 21 godinu, pod uslovom da kandidati poseduju potvrdu o stručnoj osposobljenosti.
Rok važenja vozačkih dozvola za motocikle i automobile je utvrđen na 15 godina, sa mogućnošću da zemlje smanje ovaj period na 10 godina ako vozačka dozvola može zvanično da zameni ličnu kartu. Vozači kamiona i autobusa moraće da obnavljaju svoje dozvole svakih pet godina, dok države članice mogu skratiti period za vozače starije od 65 godina.
Zemlje imaju četiri godine da se prilagode
Pre izdavanja prve vozačke dozvole, novi vozači će morati da prođu lekarski pregled, uključujući proveru vida i kardiovaskularnog sistema. Alternativa lekarskom pregledu mogla bi biti samoprocena njihovog zdravlja, u zavisnosti od nacionalnih pravila.
Dogovoreni tekst direktive stupiće na snagu 20 dana nakon objavljivanja u Službenom glasniku EU, a države članice će imati četiri godine da transponuju odredbe u svoje nacionalno zakonodavstvo.
Nova pravila o vozačkim dozvolama deo su šireg evropskog plana za povećanje bezbednosti na putevima i digitalizaciju administrativnih procedura unutar Evropske unije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


