Ilustracija - Foto: FoNet/MOD SrbijeModularni lanseri do 300 km, višenamenski oklopnjaci i jednokratni borbeni dronovi: šta je privuklo najviše interesovanja i zašto je Srbija među akterima.
Više od 400 izlagača predstavilo je gotovo sve što se trenutno razvija, ispituje, postoji i koristi u armijama širom sveta. Najveći broj eksponata očekivano su bile makete, ali bilo je i onih, “pravih” primeraka. Napraviti uži izbor od svega prikazanog bilo je teško, ali ako se izuzmu tradicionalni igrači i njihovi dobro poznati projekti, pešadijsko naoružanje i prateća oprema, onda se može izdvojiti nekoliko različitih sistema.
Domaćin glavna atrakcija
Ako je suditi po gužvi posetilaca i želji da se dođe do fotografije, onda je egipatski “RAAD 200” svakako jedna od najvećih zvezda ovogodišnjeg sajma. Međutim, nije u pitanju novitet, budući da je ovaj sistem premijerno predstavljen na prošlom sajmu u Kairu.
U pitanju je višecevni raketni lanser smešten na guseničnu platformu, nastao kao rezultat rada inženjera u vojnoj fabrici 200, koja posluje pod okriljem Ministarstva vojne proizvodnje Egipta.
Vatrena moć ogleda se u 30 raketa kalibra 122 mm, koje su smeštene u dva bloka sa po 15 komada, a celokupna salva od 30 raketa, nakon zauzimanja elemenata gađanja, ispaljuje se za 15 sekundi.
Ono što je međutim novina jeste njegova naprednija varijanta “RAD’A 300” (srp. odvraćanje 300) koju odlikuje mogućnost upotrebe različitih kalibra, a samim tim i dejstvo po ciljevima na različitim daljinama.
Glavni adut i novina ovogodišnjeg sajma svakako je modularnost sistema u pogledu upotrebe više različitih kalibara, kao i mogućnost dejstva po ciljevima na daljinama do 300 kilometara.
Prema navodima proizvođača, masa praznog vozila je oko 16,6 tona, a brzina kretanja po uređenim i neuređenim putevima iznosi oko 40 km/h.
Novi-stari oklopnjaci
Oklopna vozila točkaši ST-100 i ST-500 zasijala su u novom svetlu ali i pod novim brendom. Brzorastuća egipatska kompanija Amstone čini se da je predstavila dve platforme kao svoje ključne adute, a ima i nekoliko razloga za to.
U pitanju su vozilo otporno na mine i dejstva iz zasede (ST-100) lako taktičko vozilo (ST-500) ali ovo je samo podela “na prvu loptu”. Naime platforma ST-100, zahvaljujući modularnosti podvozja, može poslužiti kao osnova i za komandno vozilo, ambulantno vozilo, vozilo za osmatranje i izviđanje, oklopno borbeno vozilo, a uz određene modifikacije čak i kao vozilo za deminiranje.
Za ovu sajamsku priliku, proizvođač je predstavio i varijantu višecevnog lansera raket (12-cevni lanser smešten je na zadnjem delu platforme).
Ipak ne treba očekivati “teški ve-be-er”, već se pre svega radi o kalibru 107 mm. Posebnu pažnju privlači stepen balističke zaštite koji je u osnovnoj varijan na nivou STANAG 4, odnosno štiti posadu od dejstva municije kalibra 14,5mm sa prednje i bočnih strana, uz mogućnost dodatnog unapređenja zaštite.
U nešto manjoj i lakšom varijanti (ST-500), još jedan interesantan detalj. Zamena motora na terenu za manje od 10 minuta, bez zahtevne logistike, što je u uslovima savremenog bojišta izuzetno velika prednost.
Kroz razgovore sa predstavnicima kompanije demonstriran mi je način pristupa motoru, a suština brze zamene ogleda se u njegovom izvlačenju kroz prednju masku, sopstvenim vitlom na prednjem braniku.
Srpski Komarac-3 premijerno u svetu, sve veće interesovanje za Gavrana
Iako je premijera drona-kamikaze Komarac-3 održana tokom proteklog sajma Partner 2025 u Beogradu, Egipat je bio idealna prilika za njegovu premijeru u svetu.
U pitanju je jurišni dron za jednokratnu upotrebu, a ubojna moć ogleda se u bojevoj glavi maljutke 2T koja omogućava probijanje oklopa ekvivalenta preko 750 mm homogenog čelika.
Borbeni radijus je do 10 km, čak i u uslovima intenzivno elektronskog ometanja, zahvaljujući vođenju preko optičkog kabla.
Uz ovaj projekat, stajao je izložen i naš “Gavran”. U pitanju je tzv. lutajuća municija, a u Egiptu je predstavljen projekat u kalibra 175 mm, sa bojevom glavom iz valjevskog Krušika.
U prvoj verziji, kalibar je bio 145 mm, sa bojevom glavom iz čačanske Slobode, a čini mi se da sam će ovaj projekat doživeti dodatna unapređenja.
Podsećanja radi, “Gavran” je integrisan na vozilo “Aleksandar ujedinitelj” i to 8 kutijastih lansera. U ovom slučaju, pored lansirne verzije, sistem prati još jedno vozilo u konfiguraciji komandnog vozila.
Na kraju, postoji i verzija sa 27 kutijastih lansera u kojima su smešteni “Gavrani”, a kao šasija u tom slučaju koristi se kamion MAN.
Bugarski ubica dronova
Iz komšiluka dolazi jedan vrlo interesantan novitet. U pitanju je sistem za borbu protiv dronova, baziran na 24 modifikovane rakete S-5 kalibra 57 mm sa fragmentacionom bojevom glavom.
Sistem je potpomognut sopstvenim radarom na kratkom dometu, koji rotirajući pokriva prostor od 360 stepeni ali i veštačkom inteligencijom.
Deklarisan kao autonomni i automatski hard-kil sistem za presretanje i neutralisanje dronova i bespilotnih letelica, sistem sam vrši proračun trajektorije leta u skladu sa ulaznim elementima, nakon čega dolazi do lansiranja rakete.
Zahvaljujući savremenoj generaciji tempirnih upaljača i pomenutom proračunu putanje, odnosno tačke presretanje, nije neophodno dodatno vođenje raketa.
Naime, nakon aktiviranja bojeve glave formira se “oblak” fragmenata u prečniku od oko 20 metara, čime se obezbeđuje izuzetno visok procenat uspešnosti dejstva.
Višecevni lanser RP-24 može biti stacionarnog tipa ili smešten na prikolicu čime dobija na mobilnosti, a trenutno se nalazi u završnoj fazi testiranja. Uz to, valja napomenuti da određene komponente za ovaj sistem proizvodi i jedna firma u Srbiji.
Izviđanje sa vertikalnim poletanjem i sletanjem
Kada su konstruktori dronova u pitanju, krilatica “nebo je granica” zaista ima svoje puni smisao.
Izgleda su se inženjeri kompanije Shield AI vodili upravo njome kada su osmislili projekat V‑BAT.
U pitanju je bespilotna letelica sa vertikalnim poletanjem i sletanjem, a njena posebna prednost ogleda se u tome što ne zahteva ni pistu ni katapult, već može autonomno da poleti i sleti u urbane sredine, na brodove, krovove zgrada ili na druge izuzetno ograničene prostore.
Pokreće je motor na teško gorivo što omogućava produženo trajanje misije od preko 12 sati leta, a zahvaljujući modularnoj konstrukciji, može da nosi različite vrste korisnog tereta poput senzora, radara, kamera i opreme za elektronsko ratovanje.
Zbog toga je pogodna za misije izviđanja, nadzora, identifikacije i obeležavanje ciljeva i obaveštajne operacije (ISTAR).
Jedna od ključnih prednosti je otpornost i operativnost u uslovima elektronskog ometanja, kao i veoma brzo raspoređivanje za koje je potrebno manje od pola sata i samo dve osobe.
Zbog svoje visoke modularnosti primenu može naći u specijalnim jedinicama, ratnoj mornarici, graničnoj policiji ali i drugim snagama bezbednosti.
Interesantno je da proizvođač posebno ističe kako je platforma dokazana u realnim borbenim uslovima. Tu se pre svega misli na rezultate i pozitivna iskustva do kojih je došla Ukrajinska vojska koristeći ovu letelicu u ISTAR misijama duboko unutar teritorije koju kontroliše ruska vojska.
(Ne)zaboravljena “Šilka”
Rat u Ukrajini najbolje je pokazao koliko od koristi mogu biti neki “prevaziđeni” ili “zastareli” sistemi poput ZSU-23-4 “Šilka”.
Da stara sovjetska dama ne padne u zaborav pobrinuli su se inžinjeri iz Slovačke, koji su na sajmu u Egiptu predstaviti modernizovanu verziju ovog samohodnog protivvazdušnog sistema kratkog dometa.
U osnovi su i dalje 4 topa kalibra 23 mm, podržana 3D radarom i namenjena za uništavanje dronova, bespilotnih letelica, helikoptera, kao i za dejstvo po živoj sili i ciljevima na zemlji.
Paket modernizacije prilično je raznovrstan i podrazumeva integraciju savremene optoelektronike, ometača dronova, raketnih PVO sistema kratkog dometa, kao i modernizaciju pogonskog bloka, odnosno motora i menjača.
Ovakav projekat čini se da je usmeren pre svega prema kupcima sa nešto skromnijim budžetima, ali i u situacijama kada vam je svako sredstvo ratne tehnike na bojnom polju dragoceno, bez obzira na njegovu generaciju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


