Foto: EPA-EFE/AL DRAGO / POOLPosle carina na čelik i aluminijum američki predsednik Donald Tramp najavio je uvođenje novih, dodatnih carina od 25 odsto na automobile.
To je navelo pogođene zemlje da zaprete uzvratnim merama, a Trampa opet da upozori Evropsku uniju (EU) i Kanadu na moguće dodatne carine ako se udruže protiv SAD.
Tramp je preko svoje društvene mreže Truth Social danas zapretio EU i Kanadi dodatnim carinama ako se koordinišu na štetu SAD u odgovoru na trgovinski rat koji je pokrenuo Vašington, piše Frans pres, a prenosi Beta.
„Ako Evropska unija radi sa Kanadom da ekonomski naškodi SAD-u, opsežne carine, mnogo veće od onih sada predviđenih će biti uvedene za oboje da bi zaštitile najboljeg prijatelja kog je svako od njih imao“, napisao je Tramp danas na svojoj društvenoj mreži Trut soušal.
Te carine će se primenjivati „na sve automobile koji nisu proizvedeni u SAD“, rekao je juče američki predsednik iz Bele kuće, i dodao da će one stupiti na snagu 2. aprila i da će SAD početi da ih ubira 3. aprila.
„Učinićemo da plate zemlje koje posluju u našoj zemlji i uzimaju naše bogatstvo“, rekao je Tramp.
Jedan od Trampovih savetnika rekao je da će se carine dodati na već postojeće na tu robu.
Do sada primenjene carine bile su 2,5 odsto, što znači da će uvozna vozila od sada imati carinu od 27,5 odsto na njihovu vrednost.
Al Džazira podseća da je otprilike polovina svih automobila prodatih u SAD-u uvezena.
Kanadski premijer Mark Karni osudio je „direktan napad na kanadske radnike“, i dao uveravanja da će Kanada braniti svoju industriju i svoju zemlju.
Predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen rekla je da će EU razmotriti mere pre bilo kakvog potencijalnog odogovora.
„Carine su loše za poslovanje i još gore za sve potrošače, podjednako u SAD i EU“, ponovila je Fon der Lajen i dodala da će EU nastaviti da dogovara rešenja, dok štiti svoje ekonomske interese.
Ove pretnje upućene su u sred trgovinskog rata koji je Vašington pokrenuo protiv Kanade i EU, piše Frans pres.
U Japanu, gde automobili predstavljaju gotovo trećinu izvoza ka SAD, premijer Šigeru Išiba upozorio je da predviđa uzvratne mere na najavljene nove carine.
Njegova vlada je upozorila na znatan uticaj američke carinske ofanzive na japansko-američke ekonomske odnose, ali takođe i na svetsku ekonomiju i multilateralne trgovinske sisteme.
Ovo je novi jak udarac na automobilski sektor, koji je već bio potresen prethodnim najavama o carinama.
Početkom februara najava o carinama od 25 odsto za kanadske i meksičke proizvode uzdramela je te zemlje, koje, zajedno sa SAD, čine lanac glavnih proizvođača automobila.
Odlaganje tih carina do 2. aprila tada je predstavljalo olakšanje za industriju, pre nego što su carine na čelik i aluminijum koje su na snazi od sredine marta ponovo pritisle taj sektor.
Gotovo polovina čelika i aluminijuma koji se koristi u američkim industrijama je uvezen.
Američki proizvođači imaju fabrike u inostranstvu koje snabdevaju američko tržište, uglavnom u Kanadi i Meksiku. Tako Ford uvozi 20 odsto vozila koja prodaje u zemlji, a Dženeral Motros oko 750.000 godišnje, uglavnom iz te dve susedne zemlje.
Trampov blizak saveznik Ilon Mask upozorio je sinoć da uticaj novih carina na cenu proizvodnje automobila Tesla, odnosno na njegovu kompaniju, neće biti zanemarljiv.
Haris anketa sprovedena za Gardijan pokazala je da je većina Amerikanaca već zabrinuta zbog uticaja koji će carine imati na njihove finansije.
Čak 90 odsto demokrata, 69 odsto nezavisnih i 57 odsto republikanaca izjavilo je da su zabrinuti zbog tarifa.
Industrijske grupe proglasile su uzbunu u sredu. „Odbacivanje desetina hiljada poslova sa obe strane granice značiće odustajanje od vodeće uloge u automobilima Severne Amerike, umesto podsticanja kompanija da grade i zapošljavaju bilo gde drugde osim ovde“, rekla je Candace Laing, predsednica i izvršna direktorka Kanadske privredne komore.
SAD su prošle godine bile najveće prodajno tržište za britanski Jaguar Land Rover, nadmašujući prodaju u Velikoj Britaniji i Kini.
Britanska vlada se i dalje nada trgovinskom sporazumu sa SAD pre nego što carine stupe na snagu, piše BBC.
Za Veliku Britaniju, SAD su drugo najveće tržište za izvoz automobila nakon EU, prema Društvu proizvođača i trgovaca motora (SMMT).
Njen izvršni direktor Majk Hoz pozvao je vlade Velike Britanije i SAD da se „odmah udruže i postignu sporazum koji funkcioniše za sve“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


