Vozni park kineske vlade u kojem su najbrojniji automobili marke „audi“ i „mercedes“ u crnoj boji uskoro bi mogao da bude delimično izmenjen u korist domaćih brendova. Nedavno predloženi propis koji od vladinih agencija zahteva da kupuju isključivo kineske automobile deo stručne javnosti ocenjuje kao redak primer da se kinesko rukovodstvo pokorava javnom mnjenju.
Popularne društvene mreže poput Tvitera prepune su osuda razmetljivosti službenika, pa i kada je reč o voznom parku, jer većina građana uglavnom se vozi preopterećenim podzemnim železnicama i autobusima. Kritike su pljuštale tokom ovomesečnog zasedanja kineske nacionalne skupštine, jer je, kako kažu, Peking bukvalno bio zatrpan automobilima političara.
Vlast je inače od zaposlenih građana zatražila da kupuju samo kineske automobile i to one sa liste 412 modela koje je odobrilo Ministarstvo za industriju i informacione tehnologije radi zaštite domaće auto industrije.
– Kineski proizvođači jednostavno nisu u stanju da drže korak sa stranim. Propis koji od vladinih agencija zahteva da kupuju kineske brendove ima za cilj da podrži domaću industriju i odmogne strancima – kaže analitičar iz Šangaja Klaus Paur, prenosi Vašington post.
Međutim, propis neće važiti za visoke državne zvaničnike, funkcionere Komunističke partije i delegate nacionalne skupštine. Pored toga, propis se odnosi na automobile koji koštaju manje od 29.000 dolara, što je još jedna olakšavajuća okolnost za zvaničnike koji za vozila izdvajaju dva puta više.
Učinak novog propisa verovatno će biti ograničen kada se zna da su tokom 2010. vladine agencije potrošile 13 milijardi dolara na automobile, što pokriva manje od pet odsto ukupnog broja putničkih vozila kupljenih u Kini.
Od 2009. Kina je najveći svetski proizvođač, ali i najveće tržište automobila. Od toga su velikim delom koristi ubrale strane auto-industrije – Folksvagen, Dženeral motors, Tojota i Audi. Svi oni su otvorili pogone u Kini, zaobilazeći propise koji nalažu stranim firmama da sa kineskim proizvođačima sklapaju zajedničke aranžmane, sa ravnopravnim udelom.
Više od 70 odsto putničkih automobila kupljenih u Kini su strani brendovi, navodi se u jednoj analizi. Kineski potrošači opredeljuju se za strane automobile pre svega zbog visokog kvaliteta izrade, dužeg roka trajanja i boljih bezbednosnih standarda. Takođe, vožnja stranog automobila je i stvar prestiža.
Da političari ne pate
„Zašto pravila ne obuhvataju automobile koje koriste zvaničnici“, glasi pitanje jednog tviteraša. „Zato što oni ne veruju u kvalitet domaćih automobila“. Ironičan komentar drugog tviteraša Siaokianga je: „Premda smo siromašni, ne želimo da dozvolimo da naša vlada bude siromašna. Ako mi patimo, nećemo dopustiti da i naši zvaničnici pate“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


