Svi rođenjem imamo ista prava na obrazovanje i život, bar teoretski. U praksi to, međutim, izgleda sasvim drugačije i to najbolje na svojoj koži osećaju deca i lica s posebnim potrebama. S namerom da obrazovni sistem bude otvoren za svu decu, posebno za onu koja su zbog svog marginalizovanog položaja isključena iz sistema obrazovanja ili nisu na adekvatan način uključena u njega, tri nevladine organizacije iz Timočke krajine okupile su se oko projekta Četa đaka koji je posvećen inkluzivnom obrazovanju u dečijim ustanovama i osnovnim školama.
Svi rođenjem imamo ista prava na obrazovanje i život, bar teoretski. U praksi to, međutim, izgleda sasvim drugačije i to najbolje na svojoj koži osećaju deca i lica s posebnim potrebama. S namerom da obrazovni sistem bude otvoren za svu decu, posebno za onu koja su zbog svog marginalizovanog položaja isključena iz sistema obrazovanja ili nisu na adekvatan način uključena u njega, tri nevladine organizacije iz Timočke krajine okupile su se oko projekta Četa đaka koji je posvećen inkluzivnom obrazovanju u dečijim ustanovama i osnovnim školama. Namerni su da kroz sistem medijske kampanje kojim će biti obuhvaćena deca s posebnim potrebama, njihovi roditelji, vaspitači i nastavnici, ali i mnogi drugi, podstaknu proces inkluzivnog obrazovanja.
– Projekat Četa đaka traje šest meseci, vredan je tri hiljade evra, a podržao ga je Hendikep internešnel. Nosilac projekta je MS klub iz Knjaževca uz partnerski odnos Društva za cerebralnu i dečiju paralizu iz Zaječara i Udruženja lica s hendikepom Frend iz Majdanpeka. Posle tribina posvećenih inkluzivnom obrazovanju, prva održana u Zaječaru, druga u Majdanpeku, a treća će iduće nedelje biti u Knjaževcu, realizovaćemo dokumentarni film koji će na konkretan način prikazati inkluzivu i kako se ona primenjuje u vrtićima i školama – objašnjava Vojkan Izvonar, predsednik Frenda i autor ovog projekta.
Sastavni deo projekta koji će biti realizovan u opštinama Zaječar, Knjaževac i Majdanpek su i kreativne radionice u koje će biti uključena deca sa i bez invaliditeta, a sve s ciljem stvaranja boljih uslova za integraciju dece s posebnim potrebama u proces obrazovanja. Mi upravo radimo na tome da decu i osobe sa invaliditetom uvedemo u kvalitetno obrazovanje i oni sutra budu ravnopravni članovi ovog društva – definiše ciljeve projekta Dragan Stojanović, predsednik MS kluba iz Knjaževca.
Iako je inkluzija dugotrajan proces u kojem se ništa ne događa preko noći, ima pozitivnih primera, kao u OŠ Velimir Markićević Majdanpek koja u svom sastavu ima i odeljenje za decu s posebnim potrebama:
– Mi smo uprkos takvoj kategoriji dece tu decu indirektno uključili u redovne vaspitno-obrazovne aktivnosti kao što su dramska sekcija, recitatorska, likovna sekcija. Takođe to činimo i kroz različite projekte kao što su multimedijalni pristup nastavi i projekat koji je podržala norveška Ambasada Zajedno na istom putu pokušavamo da te učenike uključimo u vannastavne aktivnosti – kaže Slaviša Jeremić, direktor OŠ Velimir Markićević u Majdanpeku.
I kada bude završen projekat Četa đaka, smatraju njegovi realizatori, treba nastaviti sa stvaranjem uslova deci s posebnim potrebama za ravnopravno uključivanje u život lokalne zajednice. J.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


