Površinskom kopom Rudnika bakra Majdanpek koji pomalo podseća na površinu Meseca početkom devedesetih godina krstarila je flota od 32 dampera. U pitanju su kamioni impresivnih razmera kojima se prevozi ruda i jalovina. Malo je rudnika u Evropi koji za transport koriste ovakva vozila, a do Majdanpeka su brodom stizala iz Amerike.
Površinskom kopom Rudnika bakra Majdanpek koji pomalo podseća na površinu Meseca početkom devedesetih godina krstarila je flota od 32 dampera. U pitanju su kamioni impresivnih razmera kojima se prevozi ruda i jalovina. Malo je rudnika u Evropi koji za transport koriste ovakva vozila, a do Majdanpeka su brodom stizala iz Amerike. Impresivne razmere dampera – nosivost 190 tona, težina samog kamiona 130 tona, dužina 12 metara, širina 6,5 i visina 7,5 metara teško da bilo koga mogu da ostave ravnodušnim. Tek ilustracije radi, recimo da guma dampera ima prečnik tri metra, i da za jednu treba odbrojati čitavih 16 hiljada dolara.
– Tačno je da se ljudi uplaše i kada ga vide izdaleka, ali je za nas rad na ovim kamionima svakodnevica, običan posao kao pekaru mešenje hleba – kaže za Danas Zoran Balanović, mehaničar u majdanpečkom Rudniku bakra.
Sve ono što se izdešavalo u zemlji Srbiji doprinelo je da se ova flota broji na prste jedne ruke, tako da je podvig zaposlenih na njihovom održavanju tim veći. Naime, mehaničari Rudnika bakra Majdanpek „podigli su iz mrtvih“ jedan damper koji je bio van upotrebe čitavih 11 godina. O kakvoj je uštedi za Rudnik bakra Majdanpek reč objašnjava Bratislav Blagojević, mašinski inženjer:
– Vrednost ovakvog vozila danas je oko 2,5 miliona dolara, a mi smo u remont uložili nešto manje od 200 hiljada dolara. Naša flota sada ima pet ovakvih vozila, a pripremili smo sve za podizanje još jednog, što će svakako uticati na povećanje vrednosti Rudnika bakra Majdanpek u procesu privatizacije koja je u toku.
– Kada uložite toliko truda i rada, kada krenete praktično ni od čega, od gole šasije, kada imate malo novih delova, a većinu njih reparirate od nečega što je odavno van upotrebe i, na kraju, kao konačan rezultat imate vozilo koje radi, osećaj je koji ja ne mogu da opišem – priča zadovoljno Kristijan Kozić, jedan od mehaničara koji je sa svojim kolegama poslednjih šest meseci posvetio oporavku ovog teškog vozila.
Oni koji su imali prilike da se voze damperom kažu da je to osećaj sličan onom kada plovite brodom. S obzirom na to da se površinski kop rudnika naslanja na grad, Majdanpečani su navikli da žive sa zvukom ovih motora, a vozači dampera se obično vezuju za svoje teško vozilo. To potvrđuje i priča Tomislava Popovića koji je ovaj „oživljeni“ kamion zadužio 1989. godine, kada je i kupljen.
– Dugo je bio van upotrebe, skoro da je bio otpisan i nisam verovao da ću ponovo sesti u njega. Drago mi je da sam opet za volanom istog kamiona koji je stao pre jedanaest godina.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


