Foto: FoNet/Marko DragoslavićDruštvo psihologa Srbije pozivalo je Ministarstvo prosvete i sve nadležne institucije da zaustave svaku vrstu pritiska nad zaposlenima u prosveti, da zaštite integritet prosvetnih radnika i stručnih saradnika u školama i garantuju slobodu mišljenja, izražavanja i stručnog delovanja.
Iz tog udruženja su sa zabrinutošću konstatovali da je od početka ove školske godine jedan broj zaposlenih u školama, uključujući i psihologe, ostao bez produžetka ugovora o radu na određeno vreme i shodno tome ističe uslove i negativne posledice ove prakse.
„Uzimajući u obzir činjenicu da godinama unazad nedostaje stručni kadar u školama, da se vode ozbiljne debate oko toga kako motivisati mlade ljude da upisuju fakultete nastavničkih zanimanja i da se zapošljavaju u školi, kao i da se sa Ministarstvom prosvete kontinuirano pregovara oko poboljšanja uslova rada i povećanja broja stručnih saradnika, u tom sektoru ne bi smele da se povlače nikakve mere koje dodatno narušavaju već ugroženu instituciju od tako velikog društvenog značaja“, navodi se u saopštenju Društva psihologa Srbije.
Dodaju da je prosveta sistem na kome se temelji budućnost jednog društva i kojim ne sme da se upravlja uspostavljanjem atmosfere egzistencijalne neizvesnosti i straha.
„Takve mere, osim što egzistencijalno ugrožavaju pojedince, takođe otežavaju unapređenje i pozitivnu transformaciju obrazovanja. S obzirom na ogromnu formativnu ulogu samog obrazovnog sistema, njegovih institucija i pojedinaca koji u njemu rade, takav sistem zaslužuje posebno osetljive, sistemske i promišljene odluke koje se temelje na međusobnom poštovanju i otvorenoj komunikaciji i koje će omogućiti njegovu stabilizaciju i modernizaciju, te stvoriti uslove da bez pritisaka realizuje sve svoje ciljeve i misiju“, ističe se u saopštenju.
Društvo psihologa Srbije, udruženje koje okuplja velik broj psihologa koji svoju karijeru ostvaruju upravo u školskom sistemu, izražava zabrinutost zbog ove pojave, posebno kada se dešava u uslovima ozbiljne društvene krize.
„U skladu sa tim, apelujemo da škola ni u kakvim društvenim okolnostima ne sme biti sredina u kojoj će se vršiti bilo kakav pritisak na kolege koji na zakonom regulisan način izražavaju neku vrstu nezadovoljstva funkcionisanjem sistema u kojem žive i rade. Sistem obrazovanja treba da se temelji na znanju, dijalogu i toleranciji i u njemu ne sme biti mesta pritiscima ni nad kim, a posebno ne nad onima koji imaju i izražavaju kritički stav prema tom sistemu“, ističe se u saopštenju.
Kako se dodaje, psiholozi i drugi stručni saradnici su stručnjaci koji svoj rad temelje na etici, integritetu i brizi za mentalno zdravlje svih učenika i nastavnika i celokupne školske zajednice.
Društvo psihologa Srbije apeluje da se i u mirnim i politički nemirnim vremenima oni moraju tretirati kao nezaobilazni nosioci podrške i osnaživanja obrazovnog sistema.
„U tom svetlu, najoštrije osuđujemo sprovedene prakse, koje i pojedince i celu profesiju dovode u stanje strepnje i neizvesnosti. Praksa pritisaka kao deo strategije razvoja nastavnog i stručnog kadra u sistemu obrazovanja sa sobom nosi ozbiljne dugoročne posledice, ne samo na obrazovni sistem nego na razvoj celokupnog društva. Prosvetni radnici — nastavnici, psiholozi, pedagozi, stručni saradnici — nisu neprijatelji države, već njeni stubovi i država tako prema njima i treba da se odnosi“, poručili su iz Društva psihologa Srbije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


