Za ocenu protekle grejne sezone, koja se ovih dana privodi kraju, obrtili smo se magistru Zvonimiru Blagojeviću, direktoru Javnog preduzeća „Toplifikacija“ koje se stara o snabdevanju toplotnom energijom mnogih žitelja Požarevca, Kostolca i još nekoliko naselja. Inače, korisnici toplote iz vrelovoda već su se o grejanju minule zime izrazili veoma pozitivno.
– Ova grejna sezona je prema očekivanjima, kao uostalom i prethodnih godina, bila veoma uspešna a snabdevanje svih korisnika je bilo potpuno stabilno o čemu su se oni i sami izjasnili, ocenio je Blagojević. Praktično nije bilo nikakvih nepredviđenih zastoja a onih nekoliko predviđenih je najavljeno pa su svi korisnici bili blagovremeno obavešteni te su bilo kakve posledice predupređene. Koristili smo dane kada su spoljne temperature bile značajno u plusu i to uvek u dogovoru sa Termoelektranama u Kostolcu. Bilo je i situacija kada su i oni imali neke aktivnosti a i mi smo koristili povoljne situacije za rešavanje nekih naših tekućih problema kao što su, primera radi, bila neka curenja na pojedinim delovima mreže. Sve je, međutim, prevazilaženo sinhronizovanim aktivnostima pa smo korisnicima omogućili da ne trpe nikakve štete. Možemo, dakle, slobodno da kažemo da ove sezone praktično nije bilo nikakvih ispada i da je čitav sistem funkcionisao sasvim stabilno.
Kada se ovim činjenicama doda i ono što svi znamo – da je u Požarevcu, Kostolcu i još nekim naseljima koja su dobila toplotnu mrežu, grejanje bilo danonoćno, znači neprekidno, ovo možemo smatrati uspehom. Pored pouzdanosti sistema, može se slobodno konstatovati da imamo najkvalitetnije i najpovoljnije grejanje u Srbiji pogotovu što su naše cene najniže pa imamo jeftinije grejanje čak i od Lazarevca i Obrenovca koji imaju sličan sistem daljinskog zagrevanja.
Naravno, da bi sistem uspešno funkcionisao zadržavši pouzdanost, neophodna su i finansijska srestva. Očekivali smo da će nam početkom ove godine biti odobreno povećanje cena od šest odsto koliki je bio rast cena na malo. Međutim, odlukom organa grada Požarevca, pronađeno je kompromisno rešenje da se to odloži za jedan kvartal imajući u vidu teške ekonomske prilike u svim oblastima pa i kod samih građana. Predlog odluke da dođe do povećanja cene grejanja usvojilo je Gradsko veće sredinom ovog meseca, kada je data saglasnost za poskupljenje usluga i drugim javnim preduzećima, tako da mi, sa ovim malim zakašnjenjem, nastavljamo aktivnosti. Ova situacija će delimično uticati na naše poslovanje, pošto smo sve planove donosili očekujući ranije poskupljenje, ali sam uveren da to neće izazvati negativne posledice.
Inače, svako povećanje cena izaziva polemike i smatra se nepopularnim ali je objektivno da su sve cene porasle. Znamo da građani teško žive, plate i penzije su male a mnogo je nezaposlenih lica ali je apsolutno jasno da daljinsko grejanje ne može nikako da bude socijalna kategorija već je ono u današnjim uslovima prava civilizacijska privilegija za one koji ga imaju. U pojedinim sredinama cene su podizane i za preko 30 procenata a Beograd je čak, za samo mesec dana, podigao cenu grejanja za čitavih 44 odsto! Na ovaj način mi samo štitimo interes preduzeća a, samim tim, i interese svi onih oko sedam hiljada korisnika koji su već priključeni na mrežu. Pri svemu moramo imati u vidu da naše preduzeće na neki način još otplaćuje gradnju primarnog vrelovoda. Još se, na primer, nismo razdužili prema „Elektromoravi“ koja je izdvojila značajna sredstva za izgradnju vrelovoda Požarevac – Kostolac a taj dug je oko 22 miliona dinara. Takođe, još otplaćujemo kredit za onu poznatu akciju „Hiljadu priključaka“, koji je iznosio oko milion evra, gde smo otplatili tek nešto više od polovine duga. Dakle, da bi preduzeće efikasno poslovalo, neophodno je da pratimo i rast cena, makar i jednim ovako minimalnim povećanjem, pri čemu ostajemo ubedljivo najjeftiniji u Srbiji.
Naplata od korisnika je jedan od najvećih problema ne samo kod nas već u svim komunalnim javnim preduzećima i to ne samo u Požarevcu već u čitavoj republici. Kod nas je odnos nenaplaćenih potraživanja od pravnih i fizičkih lica skoro jednak. Sa građanima se to malo lakše rešava s obzirom da sa njima možemo lakše i direktno da razgovaramo. Kad su pravna lica u pitanju, povremeno koristimo i mehanizme prinudne naplate ali to teško ide. Danas čak ni menice nisu potpuna garancija da nešto može da se naplati pa imamo i takvih slučajeva.
Generalno, mi u samoj sezoni grejanja izbegavamo da isključujemo korisnike pošto smo svesni da to može izazvati ozbiljne posledice kako kod pravnih tako i fizičkih lica ali je odluka doneta pa ćemo najverovatnije u onim „mirnijim“ periodima, početkom grejne sezone i pred njen kraj, kad su temperature znatno više nego usred zime, morati da primenjujemo i nepopularne mere. To je praksa i u drugim sredinama pogotovu u slučajevima gde za nagomilavanje dugova nema pravih opravdanja. Naravno, mi formalno pravno moramo biti jednaki prema svima ne upuštajući se u to kakva je čija ekonomska moć ali je izvesno da u nekim situacijama moramo da sagledavamo i opšti interes pogotovu kad su u pitanju ustanove poput Zdravstvenog centra, Kazneno popravnog zavoda ili Žitostiga koji snabdeva hlebom i pecivima ovaj grad i okolna naselja. Znači, nije to baš uvek lako preseći da se isključi sa sistema neki korisnik. Nastojimo da iskoristimo sve mere koje su nam na raspolaganju pa ćemo ići i do sudskih blokada i naplata mada to malo teže ide. U svakom slučaju, respektujući i princip solidarnosti, ulazićemo sa građanima u situacije onakve kakve one jesu i pokušavati da pronađemo optimalna rešenja za sebe ali i za sve naše korisnike, rekao nam je Blagojević.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


