Foto: U. M. DanasOvih dana „prodisao“ je centar Beograda, jer je posle višemesečnih radova saobraćaj ponovo uspostavljen na Trgu republike i Terazijama, a na tim gradskim tačkama osvanula su dva nova kružna toka.
Doduše, njihova funkcija još uvek nije jasna.
Ono što se primećuje jeste usporen saobraćaj zbog uzanog prostora, što posebno otežava kretanje gabaritnim vozilima GSP-a.
Povodom najave ovog projeka gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić je na konferenciji za medije izjavio da će kružni tokovi učiniti saobraćaj daleko bezbednijim i da će značajno doprineti njegovom poboljšanju.
Naveo je i da „neće koštati previše“, ali je jedini utisak da vozače koštaju živaca, zbog usporenog kretanja vozila.
Na gradonačelnikove navode da će se povećati bezbednost u saobraćaju, postavlja se pitanje da li je za tim uopšte bilo potrebe, budući da nijedna od ovih lokacija ranije nije važila za kritične rute u prestonici.

Čeka se i postavljanje sata od 15 miliona dinara na Trgu republike koji, prema gradonačelnikovim rečima, pretenduje da postane novi simbol Beograda.
Što se samog saobraćaja tiče, on se u centru zasad odvija bez većih zastoja. Poneki građanin pretrči ulicu, ne mareći za semafor i obeleženo pešačko mesto, iako su u blizini prisutni pripadnici Komunalne milicije „Beli“ na Trgu, i sa obe strane Terazija.

Na stanici za vozila GSP-a, u blizini hotela Moskva, pitali smo građane za mišljenje. Starija sugrađanka koja je čekala prevoz rado je podelila utisak:
– Tu sam non-stop, tako da sam poprilično upućena. Ako je na olakšanje, dobro je. Ali čini mi se da taj kružni tok na Terazijama malo usporava vozila, posebno autobuse. Kao da je tu suženje, nešto je uže. Ali hajde, videćemo, tek je sada pušteno – rekla je.
Na pitanje da li mu novi kružni tok stvara poteškoće u vožnji, jedan vozač GSP-a, nakon što smo se predstavili kao reporter Danasa, kroz osmeh je poručio da je „bez komentara“.

Nikola Jovanović: Skupa kozmetika umesto krupnih projekata
Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu, kaže da kružni tokovi imaju nekoliko ciljeva iz perspektive gradonačelnika:
– Cela ova priča oko kružnih tokova, sa aspekta Šapića, ima tri cilja. Prvi je da se malo vizuelno, a ne saobraćajno, ulepšaju Trg republike i Terazije. Drugi, da se skrene pažnja sa suštinskih problema u gradu: finansijskih teškoća, manjka investicija u komunalnu infrastrukturu, pobune građana oko opšte situacije. Treći cilj je da se stvori utisak da se nešto radi, dok svi krupni projekti stoje – glavna autobuska stanica i stanica „Jug“, Bulevar patrijarha Pavla, tunel od Ekonomskog fakulteta do Dunava, fabrika za preradu otpadnih voda, metro – pojašnjava.

Jovanović dodaje da saobraćajna funkcija nije unapređena.
– Sa saobraćajne strane nismo ništa dobili, već smo otežali prolazak zglobnih autobusa i trolejbusa kroz male kružne tokove, a pešacima samo dodatno odmogli ukidanjem prelaza. Vozila javnog prevoza na Trgu republike i Terazijama ići će jedva 10 km na sat. Da nije tužno, bilo bi smešno – primećuje sagovornik.
Jovanović podseća i na finansijsku pozadinu radova.
– Ne zaboravimo da sva ova putna kozmetika košta. Radove izvodi „Beograd put“, a oni su za prvih šest meseci ove godine ostvarili gubitak od 282 miliona dinara. Pritom, dobavljačima duguju 895 miliona dinara. Ko će to da pokrije? Pa svi Beograđani, naravno – ističe Nikola Jovanović za Danas.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


