Koja pitanja su namučila male maturante na testu iz srpskog jezika? 1Foto: Ministarstvo prosvete

Testiranje iz srpskog, odnosno maternjeg jezika završeno je u 11 časova u osnovnim školama, a prvi utisci osmaka iz dve beogradske osmoletke su podeljeni.

Nekima je test bio težak, drugi su uradili bez većih teškoća, ali su se mahom namučili oko prvog i drugog pitanja u kome se traži razumevanje pročitanog, iz teksta pod nazivom “Jerina – druga srpska despotica”.

Učenik OŠ “Bora Stanković” očekuje iz srpskog jezika 17 poena.

Najteži mu je bio poslednji zadatak u kome je dat odlomak iz epske pesme “Boj na salašu”, a tražilo se da označe tačne odgovore ispred ponuđenih umetničkih odlika i tumačenja.

– U 17. zadatku je bio odlomak iz pripovetke “Pilipende”, u tri pasusa je dat opis glavnog junaka, njegove žene i magareta, a trebalo je da se zaokruži koji je motiv. Ja sam napisao siromaštvo u kući. Iz gramatike su bile osnovne stvari, da se odredi rod, broj i padež, da se zaokruži zavisna rečenica. Možda je malo teži bio zadatak u kome je trebalo da se označi u kojim rečenicama su zarezi napisani pravilno – priča ovaj osmak.

Ove godine đake po svoj prilici nije namučilo da odrede značenje određene reči – ove godine to je “nespokojstvo”, a ponuđeni odgovori su bili strah, nesigurnost, zbunjenost, uznemirenost i radoznalost.

Naš sagovornik kaže da je znao šta ta reč znači, a da su oni koji nisu bili sigurni lako mogli da zaključe iz konteksta datog teksta.

“Kada bi mi neko rekao neku reč, pojavila bi se živa slika predmeta koji je ta reč označavala i ponekad nisam mogao jasno da razlikujem da li je to što sam video stvarno ili nije. To je u meni stvaralo neku nelagodnost i izazivalo nespokojstvo”, glasi deo iz autobiografije Nikole Tesle “Moji izumi”.

Učenica OŠ “Bora Stanković” potvrđuje da je razumevanje teksta bilo pilično teško. Nedoumice je, kaže, izazvalo pitanje kako se piše Crni vrh.

Ostali zadaci iz gramatike joj nisu bili teški.

Među pitanjima je bilo i da se zaokruži koju pesmu je napisao Đura Jakšić, a ponuđene su bile “Svetli grobovi”, “Domovina”, “Otadžbina” i “Plava Grobnica“. U jednom zadatku od đaka se tražilo da napišu koje glasnovne promene su izvršene u reči zalasci.

Nastavnica srpskog jezika i književnosti Marija Starčević smatra da test iz srpskog nije bio težak.

– Ne razlikuje se bitnije od testova od prošlih godina. “Otadžbina” Đure Jakšića, kao i pripovetka ,,Pilipenda“ i ,,Žitije Ajduk-Veljka Petrovića“ je gradivo koje se obrađuje u prvom polugodištu osmog razreda. Epska pesma u 20. zadatku je po mom mišljenju loš izbor, ali su pitanja laka. Pre bih odabrala neku drugu pesmu, zapravo verovatno dramski tekst ili pripovetku, ali je zadatak u principu u redu i pitanja nisu teška – prokomentarisala je Starčević.

Učenici sutra, 24. juna polažu test iz matematike, a dan kasnije test iz predmeta po izboru.

Preliminarni rezultati završnog ispita biće objavljeni 27. juna.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari