Gradonačelnik Beograda Dragan Đilas i predstavnici francuske kompanije „Alstom“ imali su u utorak neformalan sastanak oko gradnje beogradskog metroa, ali zvaničan dogovor još nije postignut, potvrđeno je Danasu u kompaniji „Alstom“. Kako nam je rečeno, tek teba da počne izrada studije izvodljivosti o izgradnji prve linije metroa, koja će odrediti dalje korake saradnje.
– Na sastanku smo razgovarali o potencijalnoj saradnji, ali još uvek nikakav ugovor nismo potpisali, niti je bilo reči o finansijama – kažu u „Alstomu“. I nakon dva dana od ovog sastanka nadležni u Gradskoj upravi kao da o tome ništa ne znaju ili ne žele da komentarišu, upućujući nas na kabinet beogradskog gradonačelnika. Nažalost, ni na ovoj adresi nismo dobili potrebne informacije.
Vlada Francuske će sa donacijom od tri miliona evra finansirati izradu studije beogradskog metroa. Procena je da bi za izgradnju te linije bilo potrebno tri do tri i po godine. Francuzi bi trebalo da predlože dva rešenja prve linije, dve varijante troškova gradnje i dve varijante prihoda od eksploatacije tog prevoza. Studijom će biti predviđen izgled linija, kuda će ići, kako će preći na Novi Beograd, kog će kapaciteta biti i koliko će imati stanica.
O metrou se u Beogradu govori već 35 godina. Sedamdesetih godina prošlog veka u Urbanističkom zavodu glavnog grada boravila je čak dve godine ekipa američkih stručnjaka koja je ispitivala mogućnosti i stvarne potrebe Beograda za metroom, a ozbiljnije priče o ovom vidu prevoza za glavni grad počinju ponovo 2002. kada su Austrijanci uradili studiju na tu temu.
Konkretniji planovi nastaju u poslednje tri godine, kada se kao zainteresovane strane pominju i investitori iz Nemačke, Španije, Rusije i Kine, a od prošle godine i Francuske.
Podsetimo, gradonačelnik Beograda Dragan Đilas izjavio je na sednici Skupštine grada 30. juna prošle godine, kada je usvojena informacija o izradi dokumenta „Beogradski metro – osnova za izbor rešenja“, da bi metro u Beogradu, ukoliko to bude u skladu sa planovima, mogao da počne da se gradi krajem 2012. ili početkom 2013. godine.
Predviđene tri linije
Beogradski metro predstavljaće nezavisni šinski sistem, što znači da se neće ukrštati sa ostalim vrstama prevoza. Prva podzemno-nadzemna trasa metroa od Ustaničke do Tvorničke ulice bila bi duga 15 kilometara, a gradnja bi koštala oko 375 miliona evra. Procene su da bi grad Beograd trebalo da ima najmanje tri linije. Druga bi se ukrštala sa prvom kod Pravnog fakulteta i išla od Karaburme do Vidikovca, a treća preko mosta preko Ade i spajala bi Novi Beograd sa Čukaricom. U perspektivi, prva linija će biti produžena do Bloka 45 na Novom Beogradu. Kompozicije bi se kretale prosečnom brzinom od 28,2 kilometara na sat, što znači da bi putovanje od prve do poslednje stanice trajalo 26 minuta.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


