Osam aviona domaćeg Ratnog vazduhoplovstva, od kojih su šest tipa „orao“ i dva „mig-21“, već osam godina zatrpani su na aerodromu Ponikve, šesnaest kilometara od Užica. U takvom stanju su od NATO bombardovanja i to je jedan od osnovnih razloga što ovaj aerodrom neće uskoro moći da se koristi, kako je planirano, pored vojnog i za civilni avio saobraćaj.
Osam aviona domaćeg Ratnog vazduhoplovstva, od kojih su šest tipa „orao“ i dva „mig-21“, već osam godina zatrpani su na aerodromu Ponikve, šesnaest kilometara od Užica. U takvom stanju su od NATO bombardovanja i to je jedan od osnovnih razloga što ovaj aerodrom neće uskoro moći da se koristi, kako je planirano, pored vojnog i za civilni avio saobraćaj.
Zanimljivo je da do pre nekoliko dana niko od zvaničnika o ovom „problemčiću“ nije govorio u javnosti, iako su u nekoliko navrata najavljivali upotrebu aerodroma i u civilne svrhe.
Nalazi inspekcije
Da bi aerodrom Ponikve mogao da se koristi i u civilne svrhe, osim uklanjanja zatrpanih aviona potrebno je uraditi još mnogo toga. U nalazu inspekcije Direktorata za civilno vazduhoplovstvo, čiji su predstavnici bili u martu ove godine na Ponikvama, navedeni su uslovi i standardi koje bi ovaj aerodrom trebalo da ispuni. – Tim nalazom potvrđeno je da je sanirano 2,3 kilometra piste i da bi trebalo sanirati ostatak od 800 metara. Potrebno je da se poveća njena nosivost, ali i da se proširi sa 150 na 300 metara. Pored toga, potrebna je navigaciona oprema, adekvatna infrastruktura, pristanišna zgrada, platforme za avione, garaže za pomoćna vozila, vatrogasnu i zimsku službu, trafostanica i mogućnost rezervnog napajanja električnom energijom, objekat s terminalima trebalo bi opremiti sigurnosnom opremom, ali i ograditi aerodrom – istakao je, pored ostalog, u razgovoru za Danas Saša Savić, samostalni referent u RPK Užice.
Sagovornici Danasa tvrde da su o zatrpanim avionima na Ponikvama saznali tek pre par dana, te da ih o tome niko zvanično nije obavestio, jer je to navodno bila „vojna tajna“. S druge strane, na zahtev novinara oglasilo se Ministarstvo odbrane i potvrdilo informaciju o zatrpanim avionima i saopštilo da je u toku izrada Elaborata o pirotehničkoj sanaciji tog aerodroma.
Nije jasno kako je moguće staviti aerodrom u funkciju, a da se pre toga ne uklone sporni i zatrpani avioni i kako je moguće da su projekti o njegovoj upotrebi u fazi izrade, a da se ne zna za „problemčić“ o osam aviona, od kojih je šest s ubojitim sredstvima.
Neverovatno zvuči i to da je proletos Ivan Živadinović, narodni poslanik G17 Plus iz Užica, najavljivao promotivni let sa ovog aerodroma do Beograda pošto je aerodrom bio navodno saniran i bezbedan, ali dan uoči „velikog događaja“ let je otkazan. Odlaganje je kasnije obrazloženo navodnim odbijanjem tadašnjeg Ministarstva za kapitalne investicije da odobri taj let.
– Nemam pojma o bilo kakvim zatrpanim avionima na Ponikvama i to prvi put čujem od vas – rekao je Danasu u telefonskoj izjavi Ivan Živadinović i najavio da će proveriti o čemu je reč.
S druge strane, prilikom kampanje za poslednje parlamentarne izbore, a i kasnije, tadašnji ministar za kapitalne investicije Velimir Ilić obećao je da će aerodrom početi da funkcioniše u julu ove godine, ali sanacija još uvek nije završena, niti je tada bilo reči o tajni staroj osam godina.
Zoran Adžić, Ilićev pomoćnik za infrastrukturu u zapadnoj Srbiji čije je sedište u Užicu, saopštio je Danasu da do pre nekoliko dana ni on nije znao da je osam aviona zatrpano na Ponikvama, a potom dodaje da je za uklanjanje neeksplodiranih projektila od NATO bombardovanja iz aerodromske piste utrošeno 50 miliona dinara.
– Ministarstvu odbrane predali smo na potpisivanje ugovor o rekonstrukciji aerodroma u ovoj godini kojim je predviđeno presvlačenje piste, a izvođaču radova, užičkim Putevima, bilo je predviđeno da se plati 76,5 miliona dinara iz Nacionalnog investicionog plana. Ugovor nije vraćen i ne znamo zbog čega – rekao je Danasu Adžić, koji je ranije bio Ilićev pomoćnik za kapitalne investicije za zapadnu Srbiju.
U Regionalnoj privrednoj komori Užica, koja je nosilac regionalnog projekta RAIRDEV (Interakcija regionalnih aerodroma u cilju privrednog razvoja regiona) kojim su, osim Srbije, obuhvaćene Grčka, Italija, Nemačka, Mađarska, Slovačka, Poljska i Ukrajina, a koji finansira Evropska unija, tvrde da ni oni nisu obavešteni o spornim avionima. Saša Savić, samostalni saradnik u Komori i rukovodilac ovog projekta, rekao je Danasu da se nezvanično pričalo o nekim avionskim olupinama, ali da zvaničnu informaciju o tome ova ustanova nije dobila.
– Predstavnici vojske obavestili su nas da je pista bezbedna, pošto su iz nje izvadili neeksplodirane granate, ali o zatrpanim avionima niko nas zvanično nije obavestio – rekao je Danasu Savić, a potom dodao da je potrebno da se ispune mnogi uslovi kako bi aerodrom Ponikve poslužio u civilne svrhe, a pre svega uklanjanje zatrpanih aviona, potvrda Ministarstva odbrane i drugih državnih organa o pirotehničkoj i drugim vrstama bezbednosti, ali i Studija procene uticaja tog aerodroma na razvoj regiona.
– Uklanjanje tih aviona trebalo bi da bude polazna tačka od koje bi važila studija koju pripremamo u okviru ovog projekta. Grube procene ukazuju da je potrebno oko 19 miliona evra kako bi aerodrom poslužio za civilni saobraćaj – navodi Savić i procenjuje da bi aerodrom u slučaju da se uklone zatrpani avioni, što je obaveza Vojske Srbije, obave sve neophodne pripreme i obezbedi novac, mogao da profunkcioniše za tri godine.
Da ipak nije reč o „vojnoj tajni“ dokazalo je Ministarstvo odbrane koje je u svom saopštenju potvrdilo da je na Ponikvama zatrpano osam aviona i istaklo da je u toku izrada elaborata o pirotehničkoj sanaciji aerodroma koju rade stručne ekipe Generalštaba Vojske Srbije i Ministarstva odbrane, ali da ovo Ministarstvo ne može da precizira kada će avioni biti uklonjeni. Dalje se navodi da će javnost biti obaveštena o svim informacijama o uklanjanju tih aviona.
„Šest aviona su tipa „orao“, naoružanih klasičnim vojnim nevođenim ubojitim sredstvima (bombe i topovska zrna) i dva aviona „mig 21″, bez naoružanja“, navodi Ministarstvo odbrane.
Zvanični podaci ukazuju da je tokom NATO bombardovanja ovaj aerodrom granatiran 36 puta sa ukupno 800 projektila, od kojih su 92 bombe bačene na pistu. Od toga 29 bombi nije eksplodiralo, a kasnije su ih predstavnici vojske u etapama uklanjali i uništavali.
Prema nezvaničnim procenama šest zatrpanih aviona „orao“ mogli bi da poseduju maksimalno oko 16,8 tona bombi i topovskih zrna, a uz to i određene količine goriva u svih osam aviona, pa je to i mogući razlog za brigu meštana na širem području Ponikve.
Letelice nekadašnjeg Ratnog vazduhoplovstva bile su u avionskom skloništu od armiranog betona, a tokom bombardovanja delovi skloništa su se obrušili i zatrpali avione, ali na sreću niko nije stradao.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


