Sedma premijera Šabačkog pozorišta u ovoj sezoni, „Postmoderni kabare dobrog vojnika Švejka“, sigurno je najambicioznija postavka ovog ansambla od 2000. godine. Na osnovu svetski poznatog dela Jaroslava Hašeka reditelj Aleksandar Lukač preuredio je ovo prozno tkivo sa nekim novim, savremenijim i prepoznatljivijim anegdotama.
Na sceni se pojavljuje 25 glumaca i glumica u ukupno 37 uloga. Kao Švejk Bogoljub Mitić je u duhu Hašeka, dobrodušan, pomalo naivan, spreman da prizna i potpiše policiji i ono što nije uradio, kao posilni daje sve od sebe, ponekad nastupa kao narator, a ne malo tome doprinosi i fizička opredeljenost za nekog „dobrog medu“. Početak komada je u jednoj kafani, sa odjekom atentata u Sarajevu. G. i gđa Palivec, igraju ih Zoran Krajić i Deana Kostić, u prepoznatljivoj domaćoj radinosti kao kafedžije, tu su da smire strasti, a pogotovo pred agilnom policijom koja osluškuje šta se to priča. Tu je i Bretšnajder (Siniša Maksimović), koji bi da sve sazna, uz sugestije, i naravno otkrije domaće izdajnike. Kao deo režima nastupaju i narednici 1. i 2. austrijske vojske (Ivan Tomašević i Strahinja Barović), koju pokazuju da ta vojska i nije toliko spremna, na momente i nespretna, ali slepo sluša naredbe. Upečatljiva je scena u ludnici gde se u ozbiljno shvaćenoj ulozi pape Fridriha Trećeg (Slobodan Petranović) prozivaju nosioci sedam smrtnih grehova. Jedan od komičnijih pasaža je grupa ljubitelja austrijskih planina, posebno Glos Gloknera, a njihov vođa Kapelnik Kac (Ljubiša Barović) oštro vodi grupu planinara nevičnu izazovima. Drugi deo komada donosi gorak ukus i posledica Velikog rata, oficire i vojnike izgubljene u besmislu i vihoru dalekih frontova. Poručnik Lukaš (Vladimir Milojević) tipičan je oficir, od bordela pa do fronta, ali, naravno, i u njemu su nedoumice i strah. Komično u „najcrnjoj“ postavci je naricanje nad dvojicom poginulih koji bi trebalo da budu sahranjeni u jednom kovčegu. Majka i udovica, s jedne strane postradalog kasapina Blučeka(Aneta Tomašević, Ivana Jokić) a s druge strane poginulog violiniste Buhaneka (Sonja Milivojević i Kristina Pajkić) otkrivaju i najintimnije detalje koji svakako ne spadaju u vojničke i ljudske vrline. Na kraju, kao svojevrstan „deus eks mahina“, nad frontom i kolegama vojnicima na ruskom frontu pojavljuje se Švejk, u avionu da ih spase, ali u pozadini, na filmskom platnu napisano je da taj dobri vojnik ne zna da sleti.
S obzirom da nema klasične dramske radnje, predstava obiluje nizom anegdotskih scena, a dinamičnosti predstave doprinose kabaretski nastupi velikog dela ansambla. Takođe, upečatljiv je scenski nastup, sa elementima pantomime do akrobatike. Scenografija je izuzetno funkcionalna, kafana sa brojnim ulazima i izlazima kao i stepeništem, i ne menja se tokom predstave. Iako traje dva časa, predstava ni za momenat nije skliznula u knjiško prepričavanje. Reditelj Aleksandar Lukač priredio je u Šabačkom pozorištu do sada tri predstave, a nasuprot „Bubnjeva u noći“ Bertolta Brehta, naturalistički brutalnoj, sa „Dobrim vojnikom Švejkom“ dao je i drugu stranu Velikog rata.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


