Pad nadstrešnice u Novom Sadu: Srbija godinama bez obaveznog zakonskog plana radova na železnici 1Foto: Danas/A. L.

Optužnica još nije potvrđena, ali je istraga o pogibiji petnaest ljudi posle pada nadstrešnice u Novom Sadu završena.

Brojna dokumenta o tome kako je rekonstruisana železnička stanica u tom gradu u međuvremenu su, zbog pritiska javnosti i studentskih protesta, postala javna. Studenti i dalje zahtevaju objavljivanje kompletne dokumentacija koja bi pokazala i finansijske tokove tih radova, a novinari BIRN-a otkrivaju i kako je birokratija, odnosno nepoštovanje zakonskih propisa, zatajilo.

Čak tri kabineta Vlade Srbije promenila su se od kako je istekao prvi i poslednji doneti Nacionalni program železničke infrastrukture 2021. godine. Ovaj dokument kojim je Vlada Srbije obavezna da popiše stanje železnica u zemlji i definiše planove za održavanje, rekonstrukciju i izgradnju novih pruga nije donela Ana Brnabić ni u jednom od dva mandata koja je od tada imala, a ni novi premijer Miloš Vučević.

Nacionalnim programom Vlada određuje šta su prioritetni radovi, odakle će se i koliko oni plaćati i kojom dinamikom će se obavljati.

Kako piše BIRN, donošenje Nacionalnog programa propisano je Zakonom o železnici 2013. godine, a četiri godine kasnije je i usvojen ovaj program za period od 2017. do 2021. godine.

Među planiranim radovima, kako se navodi u Nacionalnom programu, bili su i radovi na železničkom Koridoru 10b i delu pruge između Beograda i Novog Sada, za koje tada još uvek nisu bila obezbeđena ni finansijska sredstva.

Skupština Srbije usvojila je novi Zakon o železnici u maju 2018, a obaveza Vlade Srbije da donosi ovaj program je ostala.

„Zakonski, a na osnovu Nacionalnog programa Vlade Srbije, preduzeće Infrastruktura železnice Srbije trebalo bi da godišnje pripremi programe izgradnje, rekonstrukcije i održavanja železničke infrastrukture. Pretragom javno dostupne dokumentacije ti programi nisu uočljivi, tako da je pitanje i na osnovu čega je, ali i da li ih je ta firma radila na godišnjem nivou. Po zakonu bi ova državna kompanija trebalo dva puta godišnje da podnosi nadležnom ministarstvu izveštaj o sprovođenju godišnjeg programa, a ministarstvo da jednom godišnje izveštaj podnosi Vladi Srbije“, navodi se  tekstu.

Kako se dodaje, Vlada Republike Srbije, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastrukture železnice Srbije nisu odgovorili na pitanja BIRN-a do objavljivanja teksta.

Ceo tekst je dostupan na portalu BIRN-a.

 

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari