Svečano otvaranje Olimpijskih igara u Pekingu, 8. avgusta 2008. dodatno je, bar za gledaoce televizijskog prenosa u Srbiji, „začinio“ malom predstavom sam predsednik Boris Tadić pozdravljajući tokom defilea sportista reprezentaciju svoje zemlje visoko podignutih ruku sa raširena tri prsta. Kako su ovdašnji mediji potom preneli, to je bio povod za njegov neformalni razgovor sa američkim predsednikom Bušom koji je, navodno zaintrigiran neobičnom gestikulacijom, zatražio od Tadića da mu protumači njenu simboliku.

Pad Berlinskog zida i raspad Jugoslavije (29)

Povodom dve decenije od pada Berlinskog zida, Danas će u narednih nekoliko nedelja objavljivati tekstove iz Zbornika radova „Zid je mrtav, živeli zidovi! – Pad Berinskog zida i raspad Jugoslavije“ u izdanju Biblioteke XX veka, čiji je urednik Ivan Čolović, etnolog i politički antropolog. Zbornik nosi priloge 17 domaćih i stranih autora, koji se bave različitim aspektima jedne teme, u skladu sa svojim intelektualnim profilima: V. Arsenijević, I. Čolović, N. Stefanov, K. Luketić, V. Dimitrijević, S. P. Ramet, U. Vlaisavljević, Ž. A. Derans, K. Bugarel, Ž. Paić, I. Erdei, M. Biro, S. Slapšak, V. Perica, M. Malešević, E. Gordi i M. Velikonja. Naslovi i oprema teksta u feljtonu su redakcijski.

 

 

U izjavi datoj RTS-u Boris Tadić je rekao: „Ja sam sedeo dva reda iza njega i naglašeno sam sa tri prsta pozdravio našu reprezentaciju i hteo sam baš to da uradim“. Tadić je, po sopstvenim rečima, objasnio Bušu da taj pozdrav znači „Sveto Trojstvo“, i da je to „naša ideja za koju se borimo“. Ovaj potez predsednika Srbije izazvao je veliku pažnju ali i podeljene reakcije javnog mnjenja u zemlji – od oštrih osuda do oduševljene podrške. Deo javnosti zamerao je predsedniku što je umesto skupljena tri prsta, odnosno „pravog“, „našeg“, ili „starog srpskog“ pozdrava, kako se u tim komentarima navodi, upotrebio znak koji su, prema nekim tvrđenjima, koristile ustaše u Drugom svetskom ratu. Ozbiljan propust, po oceni te publike, predstavljala je i upotreba izraza „trojstvo“ umesto „trojica“ čime je Tadić, kako se izrazio jedan od učesnika diskusije, „potvrdio da ne poznaje osnove pravoslavlja“. Mnoštvo komentara, sa druge strane, u potpunosti je podržalo i nastup „modernog“ i „dinamičnog“ predsednika, koji je „marketinški vešto iskoristio svoje četiri sekunde u kadru svetskih televizija“, a i vrstu troprstog pozdrava koji je upotrebio. Među njima je reči pohvale izrekao i sam autor toga pozdrava, Vuk Drašković, ocenjujući gest šefa države kao „izuzetno značajan za Srbiju“, ali i kao pobedu političkog programa SPO-a, stranke koju Drašković predvodi od osnivanja.

Izražavajući zadovoljstvo činjenicom što su pozdrav koji je on uveo u javnu upotrebu prihvatili „i narod i političari“, Drašković je novinarima potvrdio da je Tadićeva interpretacija verodostojna, odnosno da tri prsta predstavljaju simbol pravoslavlja, ali je ponudio i dodatno značenje: „Svaki od visoko podignuta tri prsta vezuje se i za tri velikana: Svetog Savu, Njegoša i Karađorđa.

Ova epizoda, koja ilustruje „politiku identiteta“ vrha vlasti u današnjoj Srbiji, pokazuje da se u tom pogledu za poslednjih 20 godina stvari nisu bitno promenile i da su simboli etničkog nacionalizma, koji su u političkoj komunikaciji u Srbiji pojavili u vreme rušenja Berlinskog zida, ovde i dalje dominantni. Jer, isticanje tri raširena prsta ušlo je u politički život Srbije pre nepune dve decenije, u jeku rasplamsavanja nacionalističke retorike i politike i obeležilo devedesete kao identifikacijski znak ratobornog „srbovanja“.

U takvom kontekstu je troprsti pozdrav brzo postao opšteprihvaćeni vizuelni izraz „buđenja, jedinstva i snage“ svekolikog „srpstva“, ali i njegov bojni poklič, znak pretećeg osvetničkog gneva prema svima koji su viđeni kao neprijateljski drugi; podignuta tri prsta počeli su u javnoj komunikaciji da koriste kako nacionalno orijentisani antikomunisti, tako i mnogi (bivši) komunisti, vernici i ateisti, „draškovićevci“ i „miloševićevci“ – ili tačnije rečeno – prigrlili su ga kao simboličko sredstvo međusobnog prepoznavanja i legitimisanja „svi svi svi“ sledbenici jednog novog kulta, kulta nacije, odnosno političke religije srpskog nacionalizma, kako je uzlet tog kolektivnog sentimenta i ponašanja nazvao Ivan Čolović (Čolović 2008: 191-192).

Sa frontova se isticanje tri prsta (krajem 1990-tih) ponovo vratilo na ulice srbijanskih gradova, na mitinge i demonstracije, ovoga puta prevashodno kao simbol pobune revoltiranog naciona protiv Miloševića zbog izneverenih očekivanja – ratnih poraza i propuštene „istorijske šanse“ ujedinjenja svih Srba „pod isti državni krov“. Borbeni entuzijazam „srbovanja“ je u mirnodopskim uslovima donekle splasnuo, a posebno posle 5. oktobra, kada je uspostavljen reformski i proevropski politički kurs nove, demokratske vlasti. Ali ni u tim oklonostima ovaj pozdrav nije prestao da se koristi, niti je njegov smisao značajnije izmenjen. Više puta upotrebljen za potrebe mobilizacije oko kosovske teme – od martovskih sukoba 2004. do kampanje za usvajanje novog ustava Srbije 2006. – „srbovanje“ pod znakom tri prsta je svoj puni rušilački potencijal ispoljilo na protestnom mitingu u Beogradu, koji su Vlada i nekoliko parlamentarnih stranaka organizovali 21. februara 2008. povodom proglašenja nezavisnosti Kosova. Ipak, uprkos snažnoj medijskoj kampanji konzervativnih nacionalnih snaga protiv Zapada i evrointegracija, većina građana Srbije je i na predsedničkim izborima januara 2008. i na parlamentarnim izborima četiri meseca kasnije, ideologiju srpskog nacionalizma smestila „tamo gde joj je i mesto, tj. na nebo, a interese na zemlju“ (Dimitrijević 2008) opredelivši se za evropsku budućnost – opciju koju je ponudio Tadić, odnosno koalicija koju je on predvodio. Nastavlja se

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari