U ovogodišnjem kulturnom mozaiku grada podno Zlatara snažan pečat svakako će ostaviti pozorišna predstava „Rodoljupci“, koju su 17. februara na sceni novovaroškog Doma kulture izveli članovi Narodnog pozorišta iz Užica. Komad, izveden u okviru programa manifestacije „Dani kulture“, po tekstu Jovana Sterije Popovića, režirao je Lari Zapija, pozorišni reditelj – slobodnjak.
– U „Rodoljupcima“ ne govorim o dobrim stvarima, o njima piše istorija, već predstavljam ljudske strasti i sebičnost. Moja namera nije da bacim ljagu na sopstveni narod, već da upozorim da, dokle se god budemo samo hvalili, slabosti i pogreške prikrivali, u istoriji učili koji je od naših predaka koliko junačkih glava odrubio, dotle ćemo hramati i ni za dlaku nećemo biti bolji. Neka nam bude opomena da nevaljali i pokvareni, a njih svuda ima, vrlo često pod plaštom rodoljublja, svaku priliku za svoju sebičnost upotrebljavaju i najbezumnije savete daju, ne mareći hoće li od njegove lične koristi njegova opština ili narod imati štete – napisao je u predgovoru „Rodoljubaca“ Jovan Sterija Popović.
Ovo veliko delo našeg poznatog satiričara, aktuelno je i danas, 150 godina posle nastanka, a specifičnost ove užičke verzije je u tome što je režija srpskog klasika poverena strancu. Reditelj Zapija kaže da to nije slučajno.
– Želim verovati da je ta odluka slika vremena o kojem predstava govori, vremena koje je bar na trenutak, pogubilo svoju ključnost. Pomalo me, ipak, brine da odgovornost koju osećam prema tekstu ne nadmaši moju zadivljenost autorom. U nekim epohalnim događajima po Srbiju, događale su se i epohalne režije ovog dela, kao na primer u Jugoslovenskom dramskom u dobu Informbiroa, ali i kasnije kada je taj komad Mijač dva puta režirao, pre kosovskih nemira i kasnije, kada su se svodili računi i upirali prsti u ratne profitere – kaže Zapija.
On ističe da u Sterijinom komadu ponašao ne priču o žaru rodoljublja, već prvenstveno ljudski egoizam, koji je spreman da pozdravlja zastave svake vlasti.
Užički „Rodoljupci“ se razlikuju i po tome što žene igraju muške likove, a muškarci – ženske, ali reditelj upozorava da to nije travestija, već transpozicija. On kaže i da je početna ideja bila da glumci u belim odelima igraju u bazenu sa platom, ali da se od takvog rešenja, ipak, odustalo zbog finansijskih i tehničkih mogućnosti.
– Ovo su „Rodoljupci“ bez boje, isprani rodoljupci, jer je danas sve zadržalo formu, a izgubilo suštinu. Svet oko nas nema nikakav mobilizirajući ključni događaj, a nas više zanima šta radi Obama od onog što nam se pred nosom dešava – smatra Lari Zapija.
Zapija je diplomirao na Univerzitetu umetnosti u Beogradu, u klasi Dejana Mijača i magistrirao na kanadskom univerzitetu „Kalgari“. Režirao je pedesetak opera, mjuzikala, drama, komedija i vodvilja u Hrvatskoj, Sloveniji, Bosni, Litvaniji, Italiji i Kanadi, u velikim nacionalnim pozorištima, ali i vaninstitucionalnim ustanovama kulture. Suosnivač je riječkog Hrvatskog kazališnog teatra, dobitnik brojnih nagrada, a osim pozorišnom režijom, bavi se i naučnim i pedagoškim radom i prevodilaštvom.
„Rodoljupci“ su premijerno izvedeni u užičkom Narodnom pozorištu krajem februara prošle godine i od tada su imali brojna uspešna izvođenja širom Srbije. Glumačku ekipu čine Ivana Pavićević, Svetislav Jelisavčić, Nemanja Jovanović, Dragana Vranjanac, Tanja Karaičić, Slobodan Ljubičić, Tanja Jovanović, Bojana Zečević, Andrijana Simović i Slobodan Filipović. Zanimljivu scenografiju potpisuje Vesna Štrbac, kostimografiju Snežana Kovačević, a kompozitor je Duško Rapotec Ute.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


