I šta je Tigar uradio tim povodom?
Prvo smo pokušali da razgovaramo sa značajnim proizvođačima, kao što je Mišlen. Naš ondašnji direktor Marinković i njegova ekipa stigli su do portirnice u Mišlenu, nisu mogli dalje, tu je završilo razumevanje za našim potrebama. Pa se onda razgovaralo s Pirelijem i još mnogim drugim.
H3 { text-indent: 2.5cm; margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; widows: 2; orphans: 2; }H3.western { font-family: „Arial“,sans-serif; }H3.cjk { font-family: „Arial Unicode MS“; }H3.ctl { font-family: „Mangal“; }P { text-indent: 2.5cm; margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; widows: 2; orphans: 2; }P.western { font-family: „YHelvetica“; font-size: 12pt; }P.cjk { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }P.ctl { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 10pt; } Posle četiri godine traganja došlo se do Gudriča, koji je u to vreme bio druga po veličini kompanija u Americi. U ono vreme bili su izuzetno kvalitetni i pokazali su interes da vide ono što mi radimo. Tu je direktor razvoja Ćirić bio vrlo inventivan, agresivan, putovao, govorio je perfektno jezike i uspeo je da uspostavi kontakt s Gudričem i napravio prve poslovne aranžmane.
Šta je Tigru trebalo od Gudriča?
Tehnologija u prvom redu. Opremu u početku nismo od njih uzimali, uglavnom smo je kupovali po Evropi. Ugovor o tehničkoj saradnji i transferu licenci potpisan je 1974. godine.
Da li na razgovore Tigra s Gudričom ide i državno-partijska delegacija?
Mi smo uvek sami razgovarali. To je i ondašnji direktor dobro držao i tražio poverenje da ga puste da radi ili da ga smene.
Jeste li vi učestvovali u pregovorima?
Jesam. Ne od prvog dana, ali skoro od prvog dana bio sam uključen u investicione projekte, išao sam da preuzimam opremu i prisustvujem montaži u Engleskoj, u Nemačkoj sam preuzimao opremu za novu halu koja se gradila za proširenje proizvodnje. Učestvovao sam na svih 54 zajedničkih bordova sa Gudričem i u određenim vremenskim intervalima bio predsednik Borda.Prvo je došla ekipa iz Gudriča da vidi našu staru fabriku i šta smo izgradili kao pripremu kapaciteta za novu vrstu proizvodnje.
Gudrič je pristao da obavi transfer, ali uz royalty čija je vrednost određena u duhu dobre prakse na ekonomskoj osnovi.
Uspeli smo relativno brzo da dizajniramo novu generaciju pneumatika, a ostali programi u Tigru malo su stagnirali. Prvo smo napravili gumu TG 505, to je tekstilna pneumatika, pa TG 605 sa čelikom, pa TG 615, pa 620, pa 625HR gume pa se onda otišlo u VR gume i ono sve što smo kasnije imali.
Prva serija 505, 605 i 615 napravljena je po licenci Gudriča.
Naš razvoj bio je postavljen na potpuno otvorenim osnovama s Gudričem, sa konstantnim izmenama timova na trening programima u Americi i njihovim ekipama u Pirotu, to je bio timski rad. Naši ljudi su išli na školovanje, pripreme, redovne godišnje konferencije na kojima se dve nedelje analizirao rad svih 28 Gudričevih fabrika. Mi iz Pirota smo tamo učestvovali, imali svoje okrugle stolove, prezentirali naše probleme, učili od drugih….
Jeste li vi tada išli u Ameriku?
Jesam, mnogo puta.
Kad ste prvi put bili u Gudriču?
Prvi put sam otišao u Ameriku '75. godine a najduže sam bio '82. godine – tri meseca na obuci.
Kako vam je izgledalo kad ste prvi put otišli u Gudrič?
Drugi svet. Gudrič je imao fabrike širom Amerike. Ja sam bio skoro u svim fabrikama. Za svoj radni vek bio sam u 80 fabrika auto guma u celom svetu.
Nastavlja se
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


