Radovi nastali na 15. međunarodnoj koloniji umetničke keramike „Zlakusa 2010“, koja je tokom avgusta održana u selu Zlakusi, nadomak Užica, mogu se pogledati do kraja naredne sedmice u Gradskoj galeriji u Užicu.

Selo, poznato po majstorima grnčarima, ugostilo je letos 16 umetnika (Mariana Georgieva i Velika Prahova iz Bugarske, Ien van Gemert i Dragan Despotović iz Holandije, Iva Sivec Skubin i Ivan Skubin iz Slovenije, Dominik Morariu, predstavnica Rumunije, Jasmina Pejčić, Nataša Vasilić, Jovana Filipović, Elizabeta Perić, Tanja Karavelić, Vladimir Karavelić iz Beograda, Dejan Stepanović iz Mladenovca, Bojana Jokmanović iz Novog Sada, Sanja Dimitrijević i organizatorka kolonije Sofija Bunardžić iz Užica, ali i nekoliko gostiju), koji su u staroj grnčarskoj tehnici stvarali umetnička dela u radionici Velimira Šunjevarića.

Koloniju, koja je Užice, ali i Srbiju, pozicionirala na kulturnu mapu sveta, organizuje Udruženje „Keramika Zlakusa“, a pokrovitelji su Ministarstvo kulture i grad Užice. Umetnici su stvarali u tehnici koja se vekovima neguje u Zlakusi i za obradu gline, kojoj se dodaje poseban mineral, koristili ručno vitlo. Radove su, nakon prirodnog sušenja, umesto u keramičkim pećima, pekli na otvorenoj vatri na oko 700 stepeni Celzijusa.

Sofija Bunardžić, akademska slikarka-keramičarka, koja je pokrenula ceo projekat, osim što je održala visoke umetničke kriterijume te kolonije, uspela je i u nameri da se obnovi stari grnčarski zanat u Zlakusi. Pre 15 godina, kada je održana prva kolonija, grnčarstvo je u tom selu gotovo nestalo, ali se danas tim zanatom bavi na desetine domaćinstava, koji umetnicima otkrivaju tajne starog zlakuškog umeća.

– Umetnički cilj kolonije potvrđuje se svake godine dolaskom eminentnih akademskih slikara-keramičara iz celog sveta, koji tehnologijom rada sa glinom, uz nadogradnju modernih materijala, stvaraju keramičke skulpture i unikatne posude, kombinujući keramiku sa metalom, bojama i staklom – objašnjava Sofija Bunardžić i podseća da je na dosadašnjih 15 kolonija učestvovalo više od 250 umetnika iz dvadesetak zemalja.

Katarina Dogandžić Mićunović, kustos užičkog Narodnog muzeja, koja je pratila rad umetnika, ističe da je stvaralaštvo ovogodišnje kolonije iskazano u duhu savremenosti, koja kao retko koji period u istoriji prihvata različitost kulturnih i civilizacijskih dostignuća. 

Kulturno nasleđe bez prostora

Ukazujući na potrebu da se za eksponate nastale na dosadašnjim kolonijama obezbedi odgovarajući galerijski prostor u gradu, Katarina Dogandžić Mićunović je poručila da specifična i u svetu jedinstvena umetnička kolonija, nastala na revitalizaciji jedne od najstarijih tehnologija izrade keramike, to zaslužuje, posebno u godini u kojoj je Srbija ratifikovala evropsku Konvenciju o očuvanju nematerijalnog kulturnog nasleđa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari