Najpoznatija turistička manifestacija u zlatarskom kraju, popularna Sirijada, koja ima tradiciju dugu gotovo deceniju i po, ove godine pretrpeće izmene u programskoj šemi. Organizatori ovog događaja – SO Nova Varoš i Turističko-sportski centar „Zlatar“, odlučili su, da u cilju popularizacije izložbe čuvenog zlatarskog sira, ona ubuduće traje tri dana i da, pored takmičarskog, ima u sajamski i revijalni karakter.

Ovogodišnja Sirijada počeće u četvrtak 26. avgusta i to koncertom Novovarošanina, zvezde „Granda“ Milana Topalovića Topalka, koji će domaću publiku i brojne goste zabavljati na gradskom Trgu vojvode Petra Bojovića. Manifestacija će u gradu biti održana i sutradan, kada je u hotelu „Jezero“ planirana i izložba mlečnih i poljoprivrednih proizvoda. U petak će biti upriličeni i sportski i kulturni programi. Na otvorenim gradskim terenima biće organizovan turnir u malom fudbalu i košarci, a posetioci će imati priliku i da uživaju u prigodnim kulturno-umetničkim sadržajima. Na programu će se tako naći brojni folklorni ansambli, izvorne pevačke grupe, trubački orkestri i zvezde srpske estradne scene.

– Na izložbi u gradskom hotelu „Jezero“ lepezu svojih proizvoda predstaviće mlekare iz Zlatiborskog okruga, sa severa Crne Gore i pojedinih gradova iz Bosne i Hercegovine. Planirali smo da okupimo i pčelare, sakupljače lekovitih trava i šumskih plodovi, a na ovoj sajamskoj manifestaciji svoje učešće najavili su i majstori starih zanata i proizvođači suvenira. Sirijadu bi, prvi put od njenog osnivanja, trebalo da posete i predstavnici velikih i moćnih trgovinskih lanaca , koji bi eventualno sa ovdašnjim poljloprivrednim proizvođačima pregovarali o mogućnostima i uslovima plasmana zlatarskog sira u objektima širom Srbije i okruženju, ističe Đorđe Obućina, direktor Turističko-sportskog centra „Zlatar“.

U novovaroškom selu Božetići, u nedelju 28.avgusta, biće održan takmičarski deo manifestacije, u kome će svoje umeće u spravljanju punomasnog sira od kravljeg mleka predstaviti brojni poljoprivrednici. Registrovana poljoprivredna gazdinstva su već ovoh dana počela da kandiduju uzorke sira u plastičnim kanticama od po pet kilograma. Žiri sastavljen od stručnjaka Poljoprivrednog fakulteta u Zemunu i tehnologa u poznatim mlekarama, stočarima će na Veliku Gospojinu dodeliti nagrade, a dan ranije na izložbenoj manifestaciji u Novoj Varoši, uručiti priznanja za najuređenije štandove.

– Nova programska šema je samo uvod u potpuno novu organizaciju Sirijade, koja se ove godine održava 14. put za redom. Kako bi izložba bila obogaćena i imala što bolju posetu, naredna manifestacija biće održana polovinom jula, kada je Zlatar pun gostiju i dok je u jeku turističke sezone. Samo ovakvim izmenama sam grad i naši proizvođači mogu imati koristi od održavanja manifestacije, koja je ustanovljena sa ciljem da promoviše kako zlatarski sir, tako i ovdašnje turističke potencijale i bogato kulturno nasleđe i prirodne resurse – smatra Obućina.

Organizatori se nadaju da će ove izmene konačno dati i finansijskog efekta, jer je starom programskom šemom organizovanje ovog događaja izgubilo smisao, a u uslovima ekonomske krize, znatno praznilo ionako skromnu opštinsku kasu.

Zlatarski sir ocenjuju Švajcarci

Nadaleko čuveni punomasni sir sa Zlatara nedavno je bio i pod lupom stručnjaka iz Švajcarske. Oni su prilikom nedavne poste novovaroškom kraju, ocenili da je ovdašnji mlečni specijalitet ušao u najuži izbor za tri poljoprivredna proizvoda koji bi mogli da dobiju pomoć naše države i švajcarske Vlade u procesu brendiranja i zaštite osobenosti i kvaliteta.

– Proces dobijanja ovakve oznake je težak i dugotrajan, ali zlatarski sir ima tu prednost da uživa veliku reputaciju i predstavlja identitet novovaroškog kraja. Zbog toga je neophodno da najpre dobije oznaku geografskog porekla i tako se zaštiti od sireva proizvedenih van ovog područja. Predhodno bi sve zainteresovane strane trebalo da se dogovore i usaglase stavove o samom kvalitetu, izgledu i procesu proizvodnje zlatarskog sira, kao i da omeđe teritoriju na kojoj se on proizvodi, ističe Dragana Tar iz agencije „Sedev“, koja radi za Vladu Švajcarske. Ona smatra i da proizvodi sa oznakom geografskog porekla zbog svoje prepoznatljivosti i ujednačenog kvaliteta, imaju bolju prođu kod kupaca i ostvaruju višu cenu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari