Nakon komada „Mušica“, Narodno pozorište Užice ponudiće u ovoj sezoni, nazvanoj „Velike teme velikih ideja“, još jednu komediju. Biće to „Lizistrata“, grčkog pisca Aristofana, koja je nastala pre skoro 2.500 godina, u vreme Peloponeskih ratova. Kuriozitet je da to pozorište prvi put za 65 godina profesionalnog rada na svojoj sceni postavlja jedno antičko delo.
U komadu, koji režira Branko Popović, čija je priprema počela pre desetak dana, nastupiće kompletan glumački ansambl, a naslovna uloga poverena je Tanji Jovanović. Scenografiju je osmislila Marijana Zorzić Petrović, muziku je komponovao Miroslav Aranđelović Rasinski, kostime potpisuje Snežana Kovačević, a za scenski pokret angažovana je Nadan Kirko (Nhandan Chirco), italijanska glumica i plesačica. Premijera je zakazana za kraj januara naredne godine.
U središtu poznatog dela je priča o ženama koje se ženstvenošću služe kao političkim sredstvom i muževima, koji ratujući uskraćuju seksualne odnose sve dok ih ne privole na mir, a seksualni bojkot predvodi Lizistrata, čije ime znači „ona koja zaustavlja vojsku“. U tom delu, u kome se sukobljavaju muški i ženski princip, analiziraju se odnosi polova i seksualnost uopšte, mnogi savremeni teoretičari često su prepoznavali i afirmaciju feminizma i pacifizma u antičkoj književnosti.
– Aristofan je punio sve prostore u kojima su se igrale njegove predstave i niko nije bio pošteđen kritike i prozivke. U svojim komadima umeo je i lično da se obraća pojedinim velikodostojnicima, da ih žigoše i opominje. Mislim da će publika uživati u dobroj komediji, ali da će prepoznati i našu poruku, a ona je da je rat velika glupost – kaže reditelj Branko Popović. Ističući da će se komad pozabaviti i problemima identiteta, morala i čovečnosti, on navodi da će to pre svega biti komedija. – U jednoj knjizi, u kojoj je objavljen prevod „Lizistrate“, piše da je Aristofan u svoje vreme bio nešto kao što je bilo Indeksovo radio pozorište krajem dvadesetog veka – podseća Popović.
Saradnja
Narodno pozorište Užice ima odličan ansambl. Glumci su spremni i sposobni da rade sa telom što ćemo u predstavi iskoristiti, pa uživam radeći s njima – ponudila je svoje utiske o radu sa glumcima Nadan Kirko, koja je od 1994. do 1998. godine neposredno radila sa Ježijem Grotovskim i Tomasom Ričardsom kao članica Radnog centra Ježija Grotovskog u toskanskom gradu Pontederi. Živi na relaciji Novi Sad – Ćezena i kao stručnjak za rad sa telom i glasom sarađivala je sa pozorištima u Italiji, Francuskoj, Velikoj Britaniji, Singapuru, Sloveniji, Hrvatskoj, Grčkoj, Bosni i Hercegovini, ali i sa akademijama u Urbinu, Osijeku, Novom Sadu i Srpskim narodnim pozorištem.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


