Predsednik Nikola Sarkozi obelodanio je krajem protekle sedmice plan osmišljen u cilju suočavanja sa svetskom ekonomskom krizom. Plan je namerno obelodanjen u Dueu, jednom od centara automobilske industrije, gde je zbog pada prodaje automobila obustavljena proizvodnja na mesec dana, a deo radnika dobio otkaz. Organizacije 22 regije zameraju što nisu konsultovane prilikom donošenja plana, iako treba da učestvuju sa 2,5 milijardi u javnim radovima.

Savetnik nekadašnjeg predsednika Fransoa Miterana Žak Atali koji je, iako blizak socijalistima, savetovao i predsednika Sarkozija, na televiziji FR2 kvalifikuje objavljeni plan kao „nedovoljan“ uz napomenu da „sadašnja kriza ne može da bude prevaziđena pojedinačnim akcijama država“ većzajedničkim delovanjem „koje za sada izostaje“. Ekonomista Žak Ženere smatra da plan nije „ni dovoljan, niti prilagođen“ krizi. Ekonomski eksperti ukazuju da će se plan finansirati novcem poreskih obveznika ili inflacijom. I dok glavna opoziciona stranka, Socijalistička partija (PS), praktično ćuti jer je i dalje zauzeta sama sobom zbog još veće podele posle izbora Martin Obri za lidera, na pariskoj berzi je, neposredno po objavljivanju plana, zabeležen pad vrednosti od 5,48 odsto. Akcije EADS, proizvođača erbasa, pale su za 7,84 odsto, akcije nafte kompanije Total zabeležile su pad od 8,87, a akcije elektroprivrede pale su za 9,46.

Svetska ekonomska kriza nije pogodila francuski bankarski sistem, ali je značajno povećala nezaposlenost, pale su cene nekretnina, smanjena je stambena izgradnja, povećane su kreditne kamate kao i dobijanje kredita, pala je kupovna moć, a ekonomski rast zemlje u sveden je početkom 2008. na simboličnu vrednost, dok je u drugoj polovini godine u padu. Predsednik Sarkozi rekao je da je „državna kasa pre godinu dana bila prazna“, dodavši da se u međuvremenu nije napunila“, ali da i pored toga plan predviđa dodatno ulaganje 26 milijardi evra u ekonomiju. Plan predviđa da država proizvođačima većposle mesec dana vrati porez na dodatnu vrednost (PDV), umesto kao do sada posle tri meseca, a ubrzaće se i povraćaj više uplaćenog poreza privredi koja je investirala u pronalazaštvo. Štaviše, uvode se posebne poreske olakšice za mala preduzeća ako u 2009. povećaju broj zaposlenih.

Biće pokrenut i stari oprobani metod: otvaranje velikih javnih radova, za koje je predviđeno 11,5 milijardi evra. Paralelno će se graditi četiri linije za vozove velikih brzina (TGV), proširuje se elektro mreža, unapređuje infrastruktura. Posebno je podržana autoindustrija koja direktno i indirektno zapošljava deset odsto radno sposobnih. Kako bi se povećala prodaja uveden je dodatni bonus od hiljadu evra do kraja 2009. za kupovinu novih automobila koji emituju manje izduvnih gasova za one koji svoj stari automobil predaju otpadu. S druge strane, drastično su oporezovani automobili snažnih motora sa pogonom na sva četiri točka.

Predviđen je i kredit od milijardu evra za Reno i Pežo-Sitroen. Predsednik Sarkozi je naglasio: „Neću dopustiti da domaća autoindustrija bude u podređenom položaju u odnosu na stranu. Nije isključeno da država učini i više ako naši američki prijatelji sa svoje strane dodatno pomognu svoju autoindustriju“ Ipak , prodavci sumnjaju da će nove mere pospešiti prodaju. Najzad, udvostručuju se stambeni kredit bez interesa siromašnim za kupovinu prvog stana.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari