Ako se nađete u domu bilo koje mlađe osobe u nekom gradu u Poljskoj, postoji velika verovatnoća da ugledate komad nameštaja koji nosi oznaku švedske Ikee, piše Bi-Bi-Si.
Poljska je, čini se, Ikeino tržište koje najbrže raste u EU posle Rusije i Kine. Od najmoćnijih stranih brendova u Poljskoj Ikea je na trećem mestu, pretekla je čak i kompanije „Google“ i „Coca Cola“, pokazuje istraživanje koje je sprovela Međunarodna konsultantska agencija Milvard Braun. Pitanje je zašto je ova švedska kompanija koja proizvodi praktičan rasklopiv nameštaj ovakva senzacija u Poljskoj i kako im je to pošlo za rukom?
„Potrudili smo se da duboko shvatimo kako ljudi žive“, kaže za britanski javni servis Evelin Higler, izvršna direktorka Ikee za Poljsku. „Polazna tačka jeste saslušati ljude, posetiti ih. Mi obavimo na hiljade kućnih poseta godišnje. Pokušavamo da shvatimo šta im je potrebno i o čemu sanjaju. Mi zapravo stvaramo proizvode koji se uklapaju u kućni život ljudi“.
Više od polovine Poljaka živi u stanovima sa jednom spavaćom sobom, pokazalo je istraživanje, što znači da roditelji ustupaju sobu deci, a oni spavaju u dnevnim sobama. „Stoga polovina naših soba sadrži kauče jer znamo da su one najpogodnije za većinu ljudi. Naravno da naši proizvodi moraju biti i dobro dizajnirani i funkcionalni, ali je i važno da mnogi mogu da ih priušte“.
Za razliku od mnogih globalnih firmi, Ikea je trasirala sebi put u Poljskoj još šezdesetih godina prošlog veka. Švedski osnivač Ingvar Kamprad počeo je biznis davne 1943. prodajom razglednica i olovaka. Pet godina kasnije proširio je poslovanje na nameštaj. Godine 1961. predata je prva porudžbina stolica u poljskom gradu Radom. Tada i počinje istorija Ikee u Poljskoj, a ova zemlja EU danas je drugi Ikein dobavljač u svetu.
Ipak, od prve porudžbine stolica do otvaranja prve robne kuće u Poljskoj prošlo je više od 30 godina. Kada je pao komunizam, brojne strane kompanije počele su da ulaze na tržište i tad je i Ikea otvorila svoju malu autlet robnu kuću 1993. „Poljska ekonomija je naročito slaba u tri oblasti – izvoz, finansijske usluge i maloprodaja“, kaže Stanislav Gomulka, ekonomista i bivši poljski ministar finansija. „Zato poljskim maloprodajnim tržištem dominiraju velike kompanije poput Ikee i Teska“, kaže Gomulka.
Sa svojih osam maloprodajnih objekata Ikea je na dohvat ruke oko polovine poljskih domaćinstava, ali to nije dovoljno, ističe Higlerova, dodajući da je za narednu godinu zakazano otvaranje nove robne kuće.
Kompanija ima velike planove – cilj je da se premaši prošlogodišnji promet od 2,38 milijardi zlota (711 miliona dolara) pa čak i osmostruko povećanje do 2035. dodavanjem novih trgovina i usluga.
Poljsko stanovništvo je u opadanju i sve je više starih, dok je više od dva miliona mladih Poljaka napustilo zemlju i otišlo u Britaniju ili Nemačku od kad se zemlja priključila EU 2004. Poljska takođe ima jednu od najnižih stopa nataliteta u Evropi. Ikea je svesna tog trenda te su njeni planovi usklađeni s tim, kaže Higlerova. „Kada govorimo o starenju populacije, onda se i naš razvojni koncept prilagođava tim potrebama“, zaključuje ona.
Ne žure u Srbiju
Ne zna se zbog čega je Ikea toliko atraktivna za srpske političare, tek njen dolazak na naše tržište pompezno se najavljuje još od 2006. kada je tadašnji ministar trgovine i turizma Bojan Dimitrijević obećao da će konačno Ikea biti u Srbiji. Njegov naslednik Predrag Bubalo već 2007. se nadovezao i nakon sastanka sa delegacijom te firme rekao da je Ikea spremna da „otvori veliki prodajni centar u Beogradu, a zatim i u drugim većim gradovima u Srbiji“.
Sličnu izjavu imao je u decembru 2008. (novi) ministar trgovine i usluga Slobodan Milosavljević, koji je objasnio da je „Ikea zainteresovana i za gradnju tri tržna centra Srbiji u narednih tri do pet godina, koji će biti veličine oko 100.000 kvadratnih metara“. U junu 2010. Milosavljević je objavio da je „Ikea izabrala Srbiju za svoj regionalni centar i planira da u narednih pet godina izgradi pet šoping molova u našoj zemlji i uloži oko milijardu evra“. U međuvremenu, Šveđani su otvorili veliku robnu kuću u Zagrebu, a Srbiji, sa kojom nisu uspeli da dogovore lokacije i dozvole, poručili: „Dolazimo, ali ne žurimo“. Apsurd je da je zapravo Ikea sve vreme tu jer ima dugu saradnju sa vranjanskim Simpom. M. N. S.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


