Francusku je „zapljusnuo“ talas jeftinog šampanjca, jer su kupci u vreme krize postali mnogo štedljiviji te su proizvođači, prinuđeni promenom njihovog raspoloženja, priredili najveće sniženje cena u poslednjoj deceniji.

Francuski proizvođači su u prethodnih deset godina postepeno ali konstantno podizali cene šampanjca, nastojeći da povećaju prestiž čuvenog brenda i sa tržišta istisnu jeftinija penušava vina, kakva su španski „kava“ i italijanski „proseko“. U periodu od 1987. do 2007. cena šampanjca je udvostručena, dok je količinski proizvodnja povećana za samo 20 odsto.

Zahvaljujući krizi, odnosno činjenici da Francuzi ove godine ni za praznike nisu bili spremni da plaćaju previsoku cenu za čuveno penušavo piće, francuski supermarketi su sada preplavljeni jeftinim mladim šampanjcem, pa se boca „Loran-Perijea“ prodaje za deset evra, a „Iber de Klaminže“ za 8,9 evra. „Ovako agresivnog sniženja cena nije bilo od velike krize na tržištu šampanjca 2000, kada su cene pale odmah po završetku praznovanja Milenijuma“, ocenio je analitičar pariskog glasila CM-CIC Fransoa Pretr, dodajući da će „uz produžetak takve tendencije, brend imati pravi problem“. U 2009. tempo pada cena šampanjca u Francuskoj mogao bi da prevaziđe tempo pada proizvodnje, ukazuje se na specijalizovanom internet sajtu Just-drinks.com. Ova tendencija ugrožava perspektive razvoja industrije, sa godišnjom prodajom vrednom preko 4,4 milijardi dolara, uveren je Pretr.

„Prodaja neodležanih penušavih vina po niskim cenama krajnje je razorna i kratkovida strategija“, smatra predsednica komiteta za kontrolu kvaliteta vina u regionu Šampanj i direktor porodičnog biznisa za prodaju vina Karol Duval-Lerua. „Ovo je ogroman problem, jer kad padnu cene, potrebno je više godina da se nadoknadi šteta naneta brendu“, istakla je Duval-Lerua. Ona je takođe kazala da kompanije koje jeftino prodaju svoj šampanjac imaju problem sa prilivom novca, zbog čega ga i prodaju iako nije odležao, što ugrožava druge proizvođače.

Jedan od lidera alkoholnog tržišta Francuske, multibrendovski koncern LVMH koji je i najveći svetski proizvođač luksuzne robe, snizio je cene nekih vrsta šampanjca i za 50 odsto. Prihodi od prodaje penušavog pića drugog velikog francuskog isporučioca „Vrankena“ opali su za 3,2 odsto, dok su prihodi kompanije „Boazel“ pali za 12 odsto. Dobri poznavaoci vina preporučuju Francuzima, koji se po tradiciji opredeljuju za domaća vina, da jeftin šampanjac zamene drugim francuskim penušavim vinom – kreman. „Svojim klijentima preporučujem dobar kreman umesto tog baš jeftinog šampanjca“, kaže vlasnik prodavnice vina u Parizu Stefan Koraza. „Ove boce po deset evra stvarno ne bi trebalo kupovati. šampanjac mora da odleži, da ostari i zbog toga i košta više od drugih penušavih vina“, tvrdi ovaj poznavalac „pića bogova“.

Italijani i Španci na dobitku

Na tržišta Evrope, tvrde eksperti, vraćaju se italijanska i španska penušava vina. Prihodi od prodaje španskog vina „kava“ i italijanskog „proseka“ porasli su prošle godine za jedan odsto, dok su ukupni prihodi proizvođača šampanjca smanjeni za 2,6 odsto.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari