Tehničko i informatika podelili struku 1

– Razdvajanje tehničkog i informatičkog obrazovanja (TiO) na dva obavezna predmeta neće ostaviti bez posla nastavnike koji trenutno predaju u osnovnim školama, jer će ukupan godišnji fond časova ostati nepromenjen, kažu za Danas u Ministarstvu prosvete, odgovarajući na kritike Društva pedagoga tehničke kulture da bi zbog tog poteza 50 odsto nastavnika TiO postalo tehnološki višak.

Pomoćnica ministra prosvete za srednje obrazovanje Snežana Marković kaže da će, u slučaju da inicijativa Ministarstva bude prihvaćena, informatiku predavati postojeći nastavnici, a da će oni za koje se utvrdi da nemaju potrebne digitalne kompetencije morati da ovladaju potrebnim znanjima i veštinama ili da predaju izborne predmete. A ti predmeti biće formirani od takozvanih modula koji trenutno postoje u nastavi TiO.

– U ukupnom godišnjem fondu, u zavisnosti od razreda, tehničko je zastupljeno sa 36 časova, informatika sa 16, a modularna nastava sa 20. Ideja je da praktični deo TiO, koji se ne odnosi na IKT bude prebačen u tehničko obrazovanje, a da se sve što je u vezi sa informaciono-komunikacionom tehnologijom, informatikom, programiranjem, robotikom, uključujući i ono što se radi u okviru konstruktorskog modelovanja (kroz module), prebaci u drugi predmet, čije bi ime tek definisali – objašnjava Markovićeva.

Razdvajanje TiO na dva predmeta samo je deo inicijative čiji je cilj razvijanje digitalnih kompetencija i jačanje informatičke pismenosti đaka. Predviđeno je osavremenjavanje programa informatike, kao i revidiranje istoimenog izbornog predmeta koji đaci imaju u sedmom i osmom razredu, sa idejom da se u okviru njega uči programiranje. Sadašnja praksa pokazuje da nastava informatike jedina nema kontinuitet, pa se đaci kroz osnovnu i srednju školu stalno vraćaju na početak. Zato je ideja prosvetnih vlasti da se osavremeni i program informatike u srednjim školama na fleksibilan način, tako da prati razvoj tehnologije i dostignute ishode u osnovnoj školi. Predlog je i da se informatički sadržaji ubace kao obavezni u mlađim razredima osnovne škole (od prvog do četvrtog razreda) i to u postojeće predmete, sa prevashodnim ciljem da deca znaju kako bezbedno da koriste internet i informaciono-komunikacionu tehnologiju uopšte.

Snežana Marković kaže da će uskoro uslediti javni poziv zaformiranje komisija koje će uobličiti konačni predlog i da nijedno rešenje neće izaći „iz kabineta Ministarstva prosvete“ već kao rezultat dogovora stručne javnosti. Planirano je da predlog bude završen do kraja maja i potom upućen Nacionalnom prosvetnom savetu, kako bi promene bile spremne za početak naredne školske godine. Upitana da li će izbori i eventualna promena aktuelne prosvetne vlasti uticati na to, Markovićeva odgovara da je ovo „stručno pitanje i da ne bi trebalo da podleže dnevno-političkim uticajima“.

– Odvajanje informatike od tehnike bi se moglo uporediti sa odstranjivanjem nervnog sistema iz ljudskog organizma. IKT nije jednako tehnika, niti informatičko obrazovanje može biti zamena za tehničko-tehnološko. Oni su neraskidivi i komplementarni – tvrdi Zoran Lapčević, profesor TiO i član Društva pedagoga tehničke kulture.

On smatra da bi svođenjem nastave tehničkog na jedan čas nedeljno, praktični deo tog predmeta bio izgubljen i napominje da je trenutni broj časova posvećen informatičkim sadržajima u osnovnoj školi – dovoljan. Ukazuje i na problem stručnog kadra nastavnika informatike i pita „koji informatičar će doći u školu da radi za 350 evra“. Lapčević tvrdi da 80 odsto digitalnih učionica u osnovnim školama ne funkcioniše.

– Treba li ponovo improvizovati nastavu kao što je to bilo sa izbornim predmetom od igračke do računara, koji je doživeo potpuni fijasko u osnovnim školama – upitao je Lapčević.

Iz Ministarstva prosvete odgovaraju da je ovogodišnjim budžetom i aktivnostima Ministarstva za trgovinu, turizam i telekomunikacije planirano povezivanje svih škola na internet i osavremenjavanje računarskih kabineta, što znači da će od iduće školske godine biti obezbeđeni uslovi za kvalitetan rad u obrazovnim ustanovama. Kolegama iz Društva pedagoga tehničke kulture poručuju da „kucaju na otvorena vrata“.

Šta je starije – kokoška ili jaje?

Predlozi za uvođenje informatike kao posebnog predmeta u osnovnoj školi, kao i donošenje fleksibilnog nastavnog programa koji treba da prati brze promene u IKT sektoru, u Ministarstvo prosvete su prethodnih godina stizali sa raznih strana, od strukovnih udruženja informatičara do privrednika. U Društvu pedagoga tehničke kulture, međutim, smatraju da iza cele inicijative stoji Društvo informatičara, “koje već nekoliko godina pokušava da dokaže nedokazivo – da je starija kokoška od jajeta i da informatika može bez tehnike i obrnuto”.


Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari