Centar za razvoj civilnog društva u Zrenjaninu ocenjuje da će ukidanje jednog broja razreda sa nastavom na jezicima nacionalnih manjina ubrzati asimilaciju manjinskih nacionalnih zajednica u Vojvodini.

Povod reagovanju je odluka Ministarstva prosvete, koje je preko svog odeljenja u Zrenjaninu pripremilo plan racionalizacije nastave i smanjenja troškova, što podrazumeva spajanje razreda, odnosno ukidanje pojedinih razreda u osnovnim školama u Zrenjaninu i okolini. Reč je o spajanju razreda, odnosno ukidanju pojedinih razreda u osnovnim školama u Zrenjaninu, Mihajlovu, Novom Itebeju, Mužlji… Područno odeljenje Ministarstva prosvete u Zrenjaninu nadležno je za 19 opština – Vršac, Alibunar, Pančevo, Kovačica, Zrenjanin, Sečanj, Kanjiža, Senta, Ada, Kovin, Žitište, Plandište, Kikinda, Novi Bečej, Nova Crnja, Čoka, Opovo, Bela Crkva i Novi Kneževac.

– Prethodna „racionalizacija“ obrazovnog sistema iz 1991. godine u znatnoj je meri oštetila sistem obrazovanja na manjinskim jezicima u onim delovima Vojvodine gde pripadnici nacionalnih manjina ne čine većinu u ukupnom stanovništvu. Efekti ove „racionalizacije“ nisu i ne mogu da budu popravljeni. Oni su ubrzali asimilaciju nacionalnih manjina u svim lokalnim zajednicama gde njihovi pripadnici nisu većina u ukupnom stanovništvu – upozorava Snežana Ilić, programska koordinatorka CRCD.

Prema njenim rečima, postoji bezbroj primera koji svedoče da spajanje razreda sa nastavom na jezicima nacionalnih manjina vodi brzom gašenju nastave na manjinskim jezicima, poput primera osnovnih škola „Drugi oktobar“ i „Jovan Cvijić“ u Zrenjaninu. Rezultat je da više od 10.000 Mađara iz Zrenjanina školuje svoju decu na maternjem jeziku još samo u Osnovnoj školi „Sonja Marinković“, a sada će i u toj školi nastava na mađarskom jeziku biti racionalizovana, što znači, u vrlo bliskoj perspektivi, i ugašena, upozoravaju iz ove nevladine organizacije. CRCD ocenjuje da se novom „racionalizacijom“ krši Ustav Srbije, prema kojem se dostignuti nivo ljudskih i manjinskih prava ne može smanjivati. Ta nevladina organizacija navodi da bi umesto smanjivanja obima nastave na manjinskim jezicima, bilo bolje da prosvetne vlasti primene pozitivnu diskriminaciju u sistemu obrazovanja. U protivnom, praktična posledica ovakvog rešenja Ministarstva prosvete jeste novo ubrzavanje asimilacije nacionalnih manjina u velikim delovima Vojvodine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari