Zadržavanje statusa postojećeg aerodroma, luka na Tisi i pristanište na Begeju, železnički most i pruga koja spaja Zrenjanin sa Novim Sadom, prečistač otpadne vode, Carski put i deponija, glavne su primedbe, odnosno zahtevi koje će grad Zrenjanin uputiti predlagaču Nacrta prostornog plana RS. Reč je o infrastrukturi za koju Zrenjaninci smatraju da su zakinuti.
Javna rasprava je u toku, čula su se brojna mišljenja, održana je konstruktivna sednica okruga, oglasile su se stranke, udruženja i građani, a povodom svega je za petak zakazana i vanredna sednica lokalnog parlamenta, sa jedinom tačkom dnevnog reda – rasprava o Nacrtu prostornog plana. Predsednik zrenjaninskog parlamenta Aleksandar Marton kaže da je cilj usaglasiti stavove među svim političkim akterima u Zrenjaninu i uputiti pismene primedbe predlagaču.
Tema koja je najviše uznemirila Zrenjanince je lociranje regionalne deponije opasnog otpada u regionu srednjeg Banata, pri čemu je predlagač ponudio samo makrolokaciju – region, a ne i konkretno mesto gde bi se deponija opasnog otpada nalazila. – Zato smo pozvali nadležne da prisustvuju vanrednoj sednici lokalnog parlamenta i objasne odbornicima predloge koji su se našli u Nacrtu prostornog plana – kaže Aleksandar Marton.
– Zrenjanin će izaći sa primedbama, najpre za lokaciju deponije opasnog otpada. Argumenti su jasni, Zrenjanin ne generiše opasni otpad, a među postojećim komunalnim otpadom ima samo 10 odsto opasnog smeća. Sa druge strane, po ugroženosti životne sredine Zrenjanin već spada u prvu kategoriju zagađenih sredina, što znači da se zagađenje ne može dodatno povećavati – kaže Tatjana Dulović, načelnica Srednjobanatskog okruga.
Prema njenim rečima, reka Begej po svom sadašnjem statusu spada u najzagađenije vode u Srbiji i to je tema o kojoj posebno valja razgovarati. Ukoliko bi se nastavio projekat Evropske unije oko prečišćavanja korita Begeja u Rumuniji i Srbiji, tada bi se pored ekološkog rešio i problem rečnog saobraćaja.
– Predvideli smo luku na Tisi i pristanište na Begeju. Luka na Tisi treba da bude locirana kod Žabaljskog mosta, uz zahtev da se podigne železnički most i postojeća železnička mreža poveže sa još 17 kilometara pruge, čime bi Zrenjanin prvi put železničkim saobraćajem bio spojen sa Novim Sadom. Značaj luke na Tisi je veliki, jer se industrijska zona Bagljaš nalazi na samo 11 kilometara udaljenosti i većina robe mogla bi da se transportuje rečnim saobraćajem. Za Begej je predviđeno pristanište na lokaciji Aerodrom – Ečka, u pravcu Beograda, gde je i locirana druga industrijska zona. Treba o svemu razgovarati, ali argumentovano, bez euforije – objašnjava Tanja Dulović.
Među zahtevima Zrenjaninaca je i podizanje međunarodnog dalekovoda, koji bi omogućio bolje i sigurnije snabdevanje strujom, ali i zadržavanje sadašnjeg statusa aerodrome, koji trenutno koristi poljoprivredna avijacija i sportske letelice.
– Mi već imamo aerodrom, još devedesetih godina smo dobili dozvole za sportske i privredne delatnosti. U Nacrt prostornog plana RS on uopšte nije unet, ni kao vojni ni kao sportski objekat. Verujem da je to greška koju ćemo ispraviti – kaže inženjer Branka Bajović iz Direkcije za izgradnju grada Zrenjanina.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


