Gradonačelnik Užica Jovan Marković pokrenuo je inicijativu o izgradnji autoputa od Požege do Višegrada, u dužini od 90 kilometara. Njegovu ideju podržao je Milorad Dodik, premijer Republike Srpske, s kojim je Marković nedavno o tome razgovarao u Banjaluci. Vrednost investicije procenjuje se na oko 250 miliona evra, a novac bi trebalo da obezbede vlade Srbije i Republike Srpske.

Ta saobraćajnica, koja je u vreme Austro-Ugarske bila deo mreže „carskih drumova“, mogla bi da postane željeni komunikacijski koridor stanovnika u slivu reke Drine i dobar način da se obnove nekada uspešne veze. S druge strane, ona bi mogla da spreči iseljavanje ljudi sa drinskih obala, na kojima je nedavna prošlost posejala tugu i siromaštvo.

Za gradnju autoputa od Požege do Višegrada, stručnjaci su predložili dve varijante. Prva, za koju se zalažu Marković i Dodik, išla bi od Požege, preko Užica, Kotromana, a potom do Višegrada i dalje do Podromanije. Druga varijanta je da put ide od Požege i Užica, preko Bajine Bašte, Fahovića, Han Pijeska do Podromanije.

– Položaj Užica, privredni, turistički i drugi potencijali celog regiona, kao i zajedničko nasleđe, šansa su za povezivanje ljudi sa tog postora, navodi za Danas gradonačelnik Užica Jovan Marković.

Predsednik Vlade Republike Srpske Milorad Dodik kaže da je taj projekat „velika razvojna šansa i za Srbiju i za Republiku Srpsku, odnosno Bosnu i Hercegovinu“.

– Izradnja autoputa obezbediće realizaciju zajedničkih projekata u oblasti energetike, turizma, poljoprivrede, privrede i prekogranične saradnje. To znači da reka Drina neće biti mesto razdvajanja, nego mesto spajanja naroda sa ovih prostora“, saopštio je za Danas premijer Republike Srpske Milorad Dodik.

Podsetivši da je saobraćajna komunikacija sa Beogradom i centralnom Srbijom, a time i svetom, jedan od najvećih problema u razvoju Užica i Zlatiborskog okruga, te da će u martu 2010. godine početi izgradnja autoputa Beograd – Požega, Marković smatra da je to prilika da se pokrene ideja o gradnji putnog kraka od Požege do Višegrada.

– Smatram da je došlo vreme da nove generacije političara i privrednika ponude i nova rešenja za izvesniju budućnost i bolji život stanovnicima drinskog sliva. Predlažemo da se nastavak dela autoputa prema Crnoj Gori gradi preko Užica i Zlatibora, ali od velike važnosti je i izgradnja deonice od Požege preko Užica do Višegrada, ukazuje užički gradonačelnik, a potom objašnajva da predstoji zajednički nastup opština Višegrad, Rogatica, Pale, Sokolac, Foča, Goražde, Požega, Čajetina, Bajina Bašta, Priboj, Nova Varoš, Prijepolje, Loznica i drugih, te da očekuje da Vlada Srbije i Republike Srpske ne samo podrže inicijativu već da je i realizuju.

– Autoput mora da bude državno pitanje i siguran sam da će našu incijativu podržati Vlada Srbije. Kako je povezivanje dveju država od izuzetne važnosti, visina ulaganja u taj projekat ne bi smela da bude prepreka, smatra Marković.

– Ova inicijativa ne može da smeta bilo kome ko je dobronameran. Ona nikome ništa ne oduzima, već suprotno, može mnogo toga da ponudi. Ako Srbija ne uloži dodatni novac u puteve, razvoj turističkih i privrednih potencijala u ovom području, onda će ljudu na nekom drugom mestu potražiti šansu za bolji život, upozorava Marković, čiju inicijativu je podržao i Tomislav Popović, načelnik opštine Višegrad.

– Izgradnjom te saobraćajnice, Višegrad će se povezati sa Srbijom, a time će biti bliži i Evropi. Postaćemo i atraktivnija turistička destinacija, jer u turizmu imamo šta da ponudimo, a takva saobraćajnica privući će i strane investitore, a to nije korist samo za Višegrad već i za RS i BiH, rekao je Danasu Popović.

 

Kriza će proći

Na primedbu da je u poslednje vreme, osim gradnje autoputa Požega-Višegrad, inicirao i druge velike projekte, poput korišćenja aerodroma Ponikve u civilne namene, a da grad s druge strane ne može da reši osnovne komunalne probleme, Marković uzvraća da je „Užice u poslednjih nekoliko godina osiromašeno, jer je bilo u zapećku i prepušteno sebi“. – Ako vreme koje dolazi, ne iskoristimo za pokretanje takvih inicijativa i preuzumanje odgovornosti, za pet ili deset godina bićemo u tragičnoj poziciji. Moramo da gradimo i autoput i aerodrom Ponike, slobodnu zonu trgovine i turističku prugu uskog koloseka, ali i da rešavamo komunalne probleme grada. Možda nije vreme za velike projekte, ali ako to sada ne uradimo, kasnije ćemo se kajati. Možda sam, kako to narod kaže, „previše duboko i široko zaorao“ i možda time rizikujem, ali smatram da čovek treba da uradi sve što je do njega. S druge strane, nudi nam se mogućnost korišćenja evropskih fondova, a ni kriza neće doveka, procenjuje Jovan Marković, gradonačelnik Užica.

Predložena trasa poklapa se sa austro-ugarskim planom o „carskim drumovima“

Osim što će povezati stanovnike dveju zemalja, mogući nastavak gradnje autoputa od Višegrada preko Trebinja do Herceg Novog i Dubrovnika, o čemu se intenzivno razmišlja, najbliža je veza Beograda sa južnim Jadranom. Ta trasa gotovo da se poklapa sa pravcem kojim je nekada pruga uskog koloseka povezivala Beograd, Sarajevo i Dubrovnik. S druge strane, ona je skoro u metar identična i planovima o izgradnju puteva na tom području još u vreme Austro-Ugarske, poznatih i kao „carski drumovi“, a jedan njihov pravac vodio je od Požege i Drežničke gradine, preko Višegrada i dalje. Marković kaže da bi takva saobraćajnica trebalo da bude interes celog regiona, ali i odgovor na sve ranije razlike, koje su izazivale sukobe, te da će o toj ideji razgovarati sa predstavnicima opština sa obe strane Drine, ali i sa gradonačelnikom Dubrovnika.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari