Vojni aerodrom Ponikve kod Užica uskoro bi mogao da promeni namenu i služi za civilne letove, a saglasnost o tome iščekuje se od Ministarstva odbrane i Republičke direkcije za imovinu. Kako je za sanaciju aerodroma, uništenog tokom NATO bombardovanja, kao i za kasnije funkcionisanje, potrebno puno novca, lokalne vlasti nameravaju da ga osposobe donacijama iz fondova EU i u partnerstvu sa privatnim investitorima.

Sanacija i korišćenje Ponikava za civilne letove godinama je najavljivano, po pravilu u predizbornim kampanjama, ali kako tvrdi užički gradonačelnik Jovan Marković, pre izvesnog vremena konačno je postignut dogovor sa Ministarstvom odbrane.

Funkcionisanje aerodroma važno je, pre svega, za privredu regiona, posebno preduzeća iz oblasti metalskog i drvnog kompleksa, koja najveći deo svoje proizvodnje izvoze, a tu su i poljoprivredni proizvodi, poput maline, po kojima je užički kraj veoma poznat. S druge strane, kako su putevi i železnica u ovom delu Srbije u lošem stanju, korišćenje aerodroma i za putničke letove, znatno bi doprinelo razvoju turističke privrede. Procena je da je za kompletnu sanaciju potrebno oko 25 miliona evra, od čega četiri do pet miliona evra za uklanjanje ubojnih sredstava i osam aviona domaćeg vazduhoplovstva koji su zatrpani u kaponirima još od bombardovanja.

– Da bismo Ponikve osposobili za civilne letove, najpre je potrebna saglasnost države da se aerodrom može koristiti u civilne svrhe i nadam se da ćemo je dobiti do početka oktobra. Time se stiču uslovi da Užice i region konkurišu za novac iz fondova EU sa projektom za uklanjanje zaostalih ubojnih sredstava i zatrpanih aviona. Taj posao trebalo bi da se završi za godinu i po odnosno najkasnije početkom 2011, a nakon toga počelo bi korišćenje za civilni saobraćaj – kaže za Danas gradonačelnik Užica Jovan Marković i objašnjava da Užice i ostale opštine u ovom delu Srbije nemaju novca za stavljanje u funkciju aerodroma pa je rešenje u strateškom partnerstvu sa privatnim investitorima, koji bi kasnije njime i gazdovali.

Marković podseća da je do sada uloženo oko 100 miliona dinara za obnovu piste i uklanjanje dela granata, te da je teško očekivati da bi tokom krize mogao da se obezbedi dodatni novac.

– Vojska Srbije spremna je da aerodrom ustupi na korišćenje u civilne svrhe, ali su tražili da jednom godišnje imaju pristup za svoje manevre i da ga koriste u slučaju vanrednih situacija i nepogoda, sa čime smo potpuno saglasni. Razgovori su trajali dugo, ali na kraju smo se ipak dogovorili. S druge strane, takvo prisustvo vojske neće biti smetnja da napravimo dobar posao sa partnerima koji bi bili zainteresovani za ulaganja da se aerodrom osposobi za civilni saobraćaj – ističe užički gradonačelnik.

 

Istorijat

Aerodrom Ponikve, 16 kilometara od Užica, jedan je od vojnih objekata koji je najčešće granatiran. To se dogodilo 36 puta, a pogođen je sa ukupno 800 projektila, od kojih su 92 bačena na pistu. Od toga, 29 granata nije eksplodiralo. Izgrađen je 1983. godine kao alternacija drugim aerodromima u bivšoj Jugoslaviji, a stručnjaci kažu da ima najviše sunčanih dana u godini i da poseduje najdužu pistu na Balkanu, od 3,1 kilometar. Vojska ga koristi od 1992. godine, a kratko vreme, tokom 1996. i 1997. godine, služio je i za civilni saobraćaj, kada su avioni Jata par puta leteli do Beograda i Tivta. Pre dve godine predstavnici G17 plus u Užicu najavili su promotivni let do Beograda. Ipak, dan uoči „velikog događaja“, let je otkazan, što je kasnije obrazloženo odbijanjem Ministarstva za kapitalne investicije da odobri taj let.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari