Foto: Beta/Exit/Boško BunuševacSrbijavoz je prethodnog vikenda obustavio saobraćaj zbog pretnji da su postavljene eksplozivne naprave. Normalizacija je krenula tek u ponedeljak uveče, a trajala je i tokom utorka. To nije prvi takav slučaj ove godine. Identična stvar se desila i 14. marta i 27 juna. I svaki put su šine bile u tišini nekoliko dana.
Povod je sva tri puta bila najava podmetnutih bombi. A valjda je samo slučajnost da su nepoznati glasovi bombama pretili baš uoči velikih skupova u Beogradu i Novom Sada, na koje deo građana Srbije mogao da se uputi i prugom, piše Forbs.
Srbijavoz može samo da žali zbog tako loše koincidencije i pretpostavlja da li bi im bilansi bili bolji da su tih najmanje devet dana vozili normalno.
Izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti za prvih devet meseci ove godine nedvosmisleno pokazuju da su prve dve pretnje pomrsile planiranu računicu. Efekat poslednje obustave, videće se tek u narednom izveštaju.
Prihodi ispod plana
Za početak, Srbijavoz je planirao da do kraja septembra ostvari 8,5 milijardi dinara poslovnih prihoda. Ostvarili su nepunih sedam milijardi, odnosno 82 odsto plana.
Najveći pad je bio u slučaju prihoda od prodaje na domaćem tržištu. Umesto 3,85 milijardi dinara, slile su se nepune tri milijarde. Učinak je 76 odsto plana.
„Glavni razlog smanjenja prihoda je zatvaranje stanice Novi Sad, usled čega je i skraćena relacija vozova na relaciji Beograd Centar – Novi Sad – Beograd Centar, do i od Petrovaradina. Takođe je i pomeren termin za puštanje u saobraćaj svih planiranih vozova na relaciji Beograd Centar – Subotica i Novi Sad – Subotica u redu vožnje za 2024/2025“, navodi se u izveštaju.
Plan je premašen jedino u pogledu prodaje na stranom tržištu. Premašili su ga za petinu, ali su to manji iznosi. Umesto oko 266 miliona, stiglo je skoro 323 miliona dinara.
Doduše, u ovom periodu nisu ispunili plan ni u pogledu rashoda. Troškovi materijala, goriva i energije su manji 30 odsto. Troškovi amrotizacije su zato bili veći za petinu.
Troškovi proizvodnih usluga nisu dosegli ni 70 odsto plana. Iznosili su 1,9 milijardi dinara umesto blizu 2,8 milijarde.
Na kraju je neto gubitak manji od projekcija – oko 861 milion dinara. A očekivali su više od 1,1 milijarde. Prošlu godinu su završili sa „minusom“ od 231 milion dinara.
Na deonici Novi Sad-Subotica otkazano 4.400 vozova
Nije lako ući u preciznu evidenciju vozova koji su otkazani zbog pretnji bombom. U odnosu na prvobitan plan, Srbijavoz ove godine nije pokrenuo čak 9.174 voza. Prosečno je dnevno otkazivano 34 voza.
Najveći broj su, međutim, polasci koji se nikad nisu desili jer je značajno kasnilo otvaranje pruge Novi Sad – Subotica. Njom je trebalo, a nije prošlo čak 4.392 voza. Iz sličnog razloga, nije krenulo ni 1.436 vozova od Niša do Leksovca i nazad.
Otkazi tokom višednevnih obustava na čitavoj srpskoj pruzi ubrajaju se verovatno u „ostale“. Tokom ovih devet meseci takvih „ostalih“ otkazanih vozova bilo je 847.
U istom ovom periodu pethodne godine bilo je otkazano ukupno 1.772 voza (prosečno dnevno je otkazivano 6,5 polazaka). Najveći broj je bio u unutrašnjem saobraćaju – 537.
Znači, 310 manje nego ove godine. Glavni razlog bio je defekt garniture 711.
Ceo tekst čitajte na sajtu Forbsa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


