Foto: Shutterstock/Manuel MilanUgovorili su nabavku 410.000 litara evro dizela, a kupili ukupno 545.396,34 litara goriva.
Od kupljenog goriva čak 484.315 litara nabavljeno je i evidentirano karticama izdatim za 19 vozila koje po specifikaciji nose oznake BG-GU-1 do BG-GU-19, a za koja nije bilo moguće utvrditi stvarnu namenu i identitet vozila, navela je Državna revizorska institucija u upravo objavljenom izveštaju o reviziji pravilnosti poslovanja Gradske uprave Grada Beograda – Sekretarijata za opšte poslove, u delu koji se odnosi na javne nabavke u 2023. i 2024. godini, piše N1.
Sekretarijat za opšte poslove Grada Beograda je, kako su naveli revizori, preuzeo obaveze i izvršio plaćanja za nabavku goriva u iznosu od 104.909.354 dinara sa PDV-om, na osnovu zaključenog ugovora i dostavljenih faktura i specifikacija dobavljača, „iako nije obezbeđena dokumentacija koja bi nedvosmisleno potvrdila stvarnu nabavku i namenu nabavljenih dobara“.
Nemoguće utvrditi da li je gorivo nabavljeno za službena vozila
„Ne postoje precizni podaci o licima koja su preuzela gorivo, niti potvrda lica da je nabavka zaista izvršena, odnosno gorivo natočeno u službena vozila. Za najmanje 19 evidencionih kartica ne postoje bilo kakvi podaci o registarskim oznakama vozila i licima koja su gorivo natočila“, upozorili su revizori.
U pomoćnoj evidenciji, dodaje se – nema podataka o vozačima, vrsti i tipu vozila, datumu točenja i stvarnoj kilometraži.
„Istog dana, u kratkim vremenskim intervalima, evidentirano je više uzastopnih točenja značajnih količina goriva, uključujući i neradne dane. Nije bilo moguće utvrditi da li je gorivo nabavljeno i utrošeno za službena vozila i u službene svrhe“, naveli su revizori.
Takvo postupanje, kako je istakla DRI, nije u skladu sa Zakonom o budžetskom sistemu i Uredbom o budžetskom računovodstvu, a u vezi sa Zakonom o javnim nabavkama.
Ugovor sa Knez Petrolom
Sekretarijat za opšte poslove je preuzeo obaveze i izvršio plaćanja za nabavku goriva u iznosu od 104.909.354 dinara na osnovu dostavljenih faktura i priloženih specifikacija dobavljača, iako nije obezbeđena dokumentacija koja bi nedvosmisleno potvrdila stvarnu nabavku i namenu nabavljenih dobara, ukazali su državni revizori.
„Nakon sprovedenog otvorenog postupka javne nabavke, Sekretarijat za opšte poslove je zaključio Ugovor za nabavku goriva za motorna vozila (gasno ulje „evro dizel“ sa aditivima) sa dobavljačem Knez petrol iz Beograda“, navodi DRI.
Ugovorom je, dodaje se, definisano da je količina goriva u okviru ponude i specifikacije okvirna, dok će se stvarna količina realizovati u meri koju definišu stvarne potrebe kupca, prema jediničnim cenama određenim maloprodajnim cenovnikom prodavca na benzinskoj stanici, koji važi na dan isporuke, umanjena za fiksni iznos popusta (rabata) iz ponude, a najviše do ukupne ugovorene vrednosti.
„Prodavac je odobrio kupcu fiksni popust (rabat), na cenu goriva određenu maloprodajnim cenovnikom prodavca koji važi na dan isporuke, u iznosu od 12,50 dinara po litru, po ceni bez PDV-a. Ugovor je zaključen sa rokom važenja do realizacije ugovorenih sredstava, a najduže godinu dana od dana zaključenja“, navela je DRI.
Sekretarijat za opšte poslove se ugovorom obavezao da u roku od tri dana od dana zaključenja, dostavi privrednom subjektu spisak motornih vozila, koji sadrži podatke o vrsti vozila i mesečnom vrednosnom limitu po evidencionoj kartici.
Dobavljač je, pojašnjavaju revizori, bio u obavezi da izradi evidencione kartice, posebno za svako motorno vozilo, sa mesečnim vrednosnim limitom, u roku od maksimum tri dana od dana prijema spiska motornih vozila sa podacima.
Takođe, dobavljač je bio dužan da Sekretarijatu dostavlja izveštaje (specifikacije) o isporučenom gorivu, u pisanom i elektronskom obliku, na određenu e-mail adresu, sa podacima o količini, vrsti i ceni goriva, kao i datum, vreme i mesto točenja, za svako vozilo pojedinačno.
U skladu sa navedenim specifikacijama, dobavljač je bio u obavezi da dostavi Sekretarijatu fakture za plaćanje.
„U postupku revizije, dostavljena je službena prepiska između Sekretarijata i dobavljača, iz koje proizilazi da je, pored 65 vozila sa jasno određenim registarskim oznakama, zahtevano i izrađeno još dodatnih 19 platnih kartica za vozila registarskih oznaka BG-GU-1 do BG-GU-19. Uočeno je da spiskovi ne sadrže podatke o vrsti vozila, tipu, korisniku, niti mesečnom vrednosnom limitu po kartici, što predstavlja odstupanje od ugovornih odredbi i onemogućava praćenje potrošnje po pojedinačnom vozilu“, upozorili su revizori.
Prema pisanoj Informaciji Sekretarijata, navedene oznake se odnose na evidencione kartice koje ne nose broj registarskih oznaka automobila.
„Ove kartice su (prema izjašnjenju) date vozačima koji su prevozili članove Gradske izborne komisije i lica koja su bila zadužena za administrativne poslove (od kuće do Gradske izborne komisije). U toku revizije, nisu dostavljeni dokazi iz kojih bi se moglo utvrditi kome su dodeljene i ko je raspolagao evidencionim karticama. Za period od januara do novembra 2024. godine, dobavljač je ispostavio Sekretarijatu 11 faktura, u ukupnom iznosu od 94.239.045 dinara bez PDV-a, što sa ugovorenim popustom iznosi 87.424.462 dinara bez PDV-a, odnosno 104.909.354 dinara sa PDV-om“, navela je DRI.
Konkursnom dokumentacijom je, dodaje se, predviđena nabavka 410.000 litara „evro dizela“, dok je prema dostavljenim fakturama isporučeno ukupno 545.396,34 litara goriva (33 odsto više od količine navedene u ponudi), ukazali su revizori.
U toku izvršavanja predmetnog ugovora, dobavljač je na mesečnom nivou dostavljao specifikacije o isporučenim dobrima, u elektronskom obliku.
Navedene specifikacije sadrže podatke o: broju fakture, broju fiskalnog računa, datumu i vremenu točenja, registarskom broju vozila, nazivu dobra, količini i ceni, radnoj jedinici na kojoj je sipano gorivo i broju evidencione kartice.
Prema dostavljenim specifikacijama, osim u vozila za koja se jasno može utvrditi registarska oznaka, uočena su brojna točenja goriva po evidencionim karticama BG-GU-1 do BG-GU-19, bez dodatnih identifikacionih podataka.
„U više slučajeva, istog dana je, u kratkim vremenskim intervalima, evidentirano više uzastopnih točenja značajnih količina goriva istom karticom, kao i točenja izvršena neradnim danima (npr. 2. i 8. januara 2024. godine, kao i 1. i 2. juna 2024. godine)“, ukazali su revizori.
Takođe, kako se navodi, u dostavljenim specifikacijama o isporučenom gorivu uočene su značajne nepravilnosti koje ukazuju na nepouzdanost prikazanih podataka.
„Evidentirano je jednokratno točenje izuzetno velikih količina goriva (i do 478 litara po jednom točenju), što prevazilazi tehničke kapacitete rezervoara putničkih vozila. Navedeno dodatno ukazuje na nepostojanje adekvatnih mehanizama kontrole nad evidentiranjem i potvrđivanjem stvarnog točenja goriva, kao i na potrebu da se uspostavi pouzdan sistem praćenja utroška goriva po vozilima“, ukazali su revizori.
Ceo tekst pročitajte na portalu N1.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


