Zadovoljan sam što smo završili radove na Koridoru 10 planirane za ovu godinu. Ali, shvatio sam i da je moglo više i zato smo napravili plan prema kome će sve preostale deonice biti izgrađene do kraja mandata ove vlade, ako pre toga ne padne, ali Boris Tadić kaže da neće. Ministar za infrastrukturu zvani „Koridor 10“ garantuje vam da će Srbija u maju 2012. godine imati završen savremeni autoput kojim ćemo moći da se suočimo sa konkurencijom koja kroz Rumuniju i Bugarsku gradi Koridor 4.
Zbog toga i jurimo ovaj rok, kako bismo sprečili da se drugim pravcem preusmeri saobraćaj, koji iz Evrope ide preko naše zemlje – kaže za Danas ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić najavljujući za 29. novembar puštanje u rad poslednje deonice planirane za ovu godinu, u dužini od 20 kilometara na pravcu Horgoš – Novi Sad.
Mrkonjić podseća da je u ovoj godini bilo predviđeno kompletiranje autoputa, odnosno izgradnja druge trake od Levosoja do Preševa, zatim dve deonice od po 10 kilometara na delu od Horgoša do Novog Sada, kao i 8,5 kilometara obilaznice oko Beograda, od Železnika do Orlovače. Istovremeno, radi se na glavnim projektima za sve preostale delove autoputa i očekuje se da taj posao bude okončan do 1. maja naredne godine.
– Uslov za povlačenje inostranih kredita koji su odobreni za izgradnju Koridora 10 jeste da i sami finansiramo deo radova, a to smo sa ovih 50-tak kilometara vrednih oko 50 miliona evra učinili. Takođe, potrebno je da imamo glavne projekte za sve deonice koje se finansiraju iz tih izvora i dokaz da smo izvršili eksproprijaciju na lokacijama na kojima će se graditi. Mi smo u pripremnim radnjama već otkupili deo zemljišta. Ne sve, ali dovoljno da za neke deonice možemo da koristimo kredite, što će nam u naredenoj godini omogućiti gradnju novih 120 kilometara autoputa. Najvažnije od svega jeste da smo od potrebne 1,3 milijarde evra, obezbedili 1,1 milijardu. Nismo još obezbedili novac za obilaznicu oko Beograda, na delu od Bubanj potoka do Orlovače, a to je teška deonica, sa tri mosta i dva tunela, koja će koštati između 170 i 200 miliona evra. Nedostaju nam i sredstva za severni krak od Horgoša do Novog Sada, za još oko 60 kilometara puta, ali za te deonice računamo na budžet iz koga će biti potrebno da se izdvoji i još oko 60 miliona evra za eksproprijaciju zemljišta – objašnjava Mrkonjić i dodaje da su domaći putari zainteresovani da finansiraju izgradnju deonica za koje nisu obezbeđeni inostrani krediti pod uslovom da se taj posao poveri njima, bez raspisivanja međunarodnog tendera, ali o tome još nije doneta odluka.
Naš sagovornik podseća da je 275 miliona evra obezbeđeno od Svetske banke, 600 miliona evra od Evropske investicione banke, 150 miliona od Evropske banke za obnovu i razvoj i 100 miliona evra iz Helenik plana. Iz budžeta će biti izdvojeno oko 60 miliona evra za završetak severnog kraka i oko 200 miliona potrebnih za sektore 5 i 6 na obilaznici oko Beograda. Takođe, iz domaćih izvora predviđeno je i da se finansira eksproprijacija, koja je najvećim delom ostavljena za narednu godinu i koja će koštati oko 60 miliona evra. Mrkonjić demantuje tvrdnje da otkup zemljišta koče tajkuni koji su otkupili parcele na trasi predviđenoj za te saobraćajnice. „Niko nije zadržavao otkup, sve ide svojim tokom“, kaže ministar i dodaje da nikada do sad za jedan tako veliki projekat nismo imali obezbeđena sredstva „a sa više od milijardu evra na stolu za preostalih 250 kilometara autoputa, samo nesposobnost može da nas spreči da izvedemo posao do kraja.
Ponude za obilaznicu oko Dimitrovgrada
Komisija preduzeća Koridor 10 danas otvara ponude koje su pristigle na tender za izbor izvođača radova na obilaznici oko Dimitrovgrada. Javni poziv bio je objavljen 19. avgusta, a tendersku dokumentaciju otkupilo je 40 firmi. Izgradnja obilaznice oko Dimitrovgrada finansira se iz kredita Svetske banke, projektna vrednost je 119 miliona evra, ali će tek posle otvaranja ponuda biti poznato koliko na tržištu koštaju radovi na toj saobraćajnici.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


