Foto: bgmetro.rsDolazak mašine za kopanje tunela beogradskog metroa više puta je najavljivan, ali se do sada nije desio.
N1 podseća koliko je duga istorija neistinitih najava i kako je moguće da se tvrdilo da radovi idu ispred roka.
Najavom dolaska neophodnih mašina za kopanje tunela (krtice) za drugu polovinu 2026. godine i početak radova do kraja iste godine, još jednom je aktuelizovana priča o početku ozbiljnijih radova na izgradnji beogradskog metroa. Prema ranijim najavama, trebalo je da krtice budu u Srbiji još pre tri godine.
Svi pamte „vožnju metroom“ balerine Aje Jung koja je tokom kampanje Srpske napredne stranke (SNS) za izbore 2018. godine delila „karte“ za budući beogradski metro, na kojoj je kao godina važenja bila 2022.
Tadašnji gradonačelnik Siniša Mali najavio je početak kopanja za 2020. godinu i obećao:
„Beograd će dobiti metro i krenućemo u izgradnju metroa 2020. godine. Do kraja 2022. prva linija metroa biće završena.“
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je tokom iste predizborne kampanje metrou dodao i gondolu.
„I zapamtite, 2020, do tada ćemo da završimo sve papire, jer ovi stručnjaci pre nas ni te papire nisu završili, 2020. krećemo u izgradnju metroa. Potrebno je dve i po do tri godine da metro izgradimo i završićemo ga. Kao i gondolu od Kalemegdana do Ušća“, obećavao je Vučić.
Vesić: I metro i gradska železnica do 2030.
Te 2022. godine još nisu počeli ni radovi, ali je zato Goran Vesić, trenutno osumnjičen u slučajevima pada nastrešnice u Novom Sadu i korupcije na projektu brze pruge, bio optimističan, najavio dve linije metroa i višestruko jačanje gradske podzemne železnice.
„Mi ćemo 2030. godine imati potpuno izgrađene dve linije metroa, sa 44 stanice, sa preko 42 kilometra metro mreže. To će promeniti život Beograđana, jer ćemo istovremeno sa tim završiti i Bg voz, to jest rekonstruisati postojeću mrežu i izgraditi novu, tako da ćemo umesto 104 polaska Bg voza, koliko ih imamo danas, imati preko 500 polazaka dnevno. To znači da će sve prigradske opštine biti povezane sa centrom Beograda na desetak do 15 minuta u špicu i van špica na 45 minuta“, rekao je Vesić.
Danas se početak radova najavljuje za kraj 2026. godine, a Andreja Mladenović je krajem prošle godine kao moguću godinu početka saobraćanja prve linije navodio i dalje optimističnu 2030. godinu.
Radovi počinju 2016. godine, pa 2018, 2019…
Tadašnji premijeri Srbije i Francuske Aleksandar Vučić i Manuel Vals, potpisali su Memorandum o razumevanju o gradnji metroa u Beogradu novembra 2014. godine.
Vučić je na konferenciji za novinare najavio da će radovi na beogradskom metrou početi 2016. godine.
U godini prvog obećanog početka radova, septembra 2016, tadašnji gradonačelnik Beograda, a sadašnji potpredsednik Vlade i ministar finansija, Siniša Mali, tvrdio je kako je „realno“ da gradnja počne krajem 2018.
„Ako bude sve po planu, sledeće godine počećemo da se bavimo finansiranjem, izradom projekata kako bismo krajem 2018. godine, što je realno, počeli sa izgradnjom prve linije metroa“.
Ipak, aprila 2017, Mali je tokom posete Kine saopštio da će se „u roku od dve godine“ krenuti sa izgradnjom, da bi u februaru 2018, pomerio početak radova za drugu polovinu 2020. godine.
Juna 2018 godine, Goran Vesić, tada na funkciji zamenika gradonačelnika Beograda Zorana Radojičića potvrdio je da izgradnja počinje 2020. godine i da su svi veoma posvećeni.
Istog meseca Vesić je u Skupštini grada izjavio da će učiniti sve što je potrebno da metro počne 2020. godine, da će prva linija metroa koštati milijardu i 300 miliona evra, a da će obe linije koštati više od četiri milijarde evra.
U martu 2015. tadašnji gradonačelnik Beograda Siniša Mali najavio je da će prva linija metroa koštati između 800 miliona i 1,2 milijarde evra.
„Najvažniji projekat“
Vesića nije napuštao optimizam ni 2019. godine kada je metro proglasio „najvažnijim projektom“
„To je onaj metro koji je bivši gradonačelnik Beograda (Dragan Đilas op.a.) obećavao svake godine od 2008. do 2012. i nikada nije ništa uradio. Kada metro bude završen, oko 25 odsto sadašnjeg saobraćaja spustiće se ispod zemlje i naravno biće manjih gužvi. Beogradu je metro potreban, jer naš grad nezvanično ima već više od dva miliona stanovnika“, istakao je Vesić.
Da će ponovo doći do pomeranja početka radova Siniša Mali je u septembru 2020. godine.
„Prema rečima ministra finansija Siniše Malog, ukoliko sve strane budu potpuno predano radile na projektu, radovi na na Makiškom polju bi mogli da počnu već krajem sledeće godine“, navodi se u saopštenju Ministarstva finansija.’
„Čuvam kartu Aje Jung i garantujem metro 2028.“
Decembra 2020. godine u intervjuu za „Novosti“ i Goran Vesić je pomerio početak gradnje na 2021. godinu, a na pitanje koliko je realno da će se, „kako obećavate, Beograđani voziti metroom 2028“, odgovorio da „garantuje to“ i da čuva karte za metro koji je deljeni tokom predizborne kampanje 2018. godine, kada se metro najavljivao za 2022. godinu.
„Čuvam, jer za razliku od karte za metro koja će biti realizovana, tokom jedne od kampanja DS je imala kartu za Evropu koja još nije realizovana. Obećavam Aji Jung i Goranu Grboviću da će svoje karte moći da iskoriste za prvu, svečanu vožnju“.
Memorandum o razumevanju za projekat izgradnje beogradskog metroa potpisale su januara 2021. godine kineska kompanija „Pauer Čajna“ i francuske kompanije „Alstom“ i „Ežis rejl“.
Posao bušenja tunela je, prema planovima, trebalo da bude poveren mašinama „krticama“ kineske proizvodnje.
Ceo tekst pročitajte na N1.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


