Od naredne godine Jat ervejz namerava da svojim putnicima omogućiti besplatnu vožnju taksijem do i od aerodroma Nikola Tesla, pod uslovom da nedavno raspisani tender za nabavku taksi usluga bude uspešan. Nacionalnom avioprevozniku potrebno je najmanje 250 vozila, koja bi obavljala oko 1.600 vožnji svakog dana, uz mogućnost da taj broj višestruko naraste, što su taksi udruženja u prvi mah pozdravila, ali su, videvši tenderske uslove, ubrzo promenila mišljenje.
Zbog toga je uspeh tendera pod znakom pitanja, iako u Jatu tvrde da je, sudeći po otkupu tenderske dokumentacije, interesovanje veliko. Dodatni problem je cena koju će Jat morati da plati taksistima, a koja će, prema nezvaničnim informacijama iz Jata, dostići pet miliona evra u narednoj godini. Ta cifra proističe iz proračuna po kojem bi dnevno trebalo da se obavi najmanje 1.600 vožnji, što znači da bi u narednoj godini uz cenu od samo 800 dinara, Jat taksijem prevezao 584.000 putnika što bi ga koštalo pet miliona evra. To je prilično konzervativna procena, ako se ima u vidu da Jat računa na 1,5 miliona prodatih karata u 2010. U nacionalnom avioprevozniku zvanično nisu želeli da iznose procene o troškovima tog projekta, istakavši samo da su se za uvođenje besplatnog taksi prevoza odlučili kako bi pružili novu uslugu putnicima i da očekuju „samo pozitivne efekte, a to je povećanje broja putnika i time ukupnog prihoda Jata“. Međutim, ako Jat ne bude imao povoljnije cene karata od konkurencije, putnicima se neće isplatiti da se zbog taksija voze ovom kompanijom, što bi besplatan taksi prevoz učinilo veoma skupim marketinškim potezom, naročito kada se očekuje da će ukupan gubitak Jata ove godine biti 20 miliona evra.
U Jatu ne otkrivaju imena onih koji su otkupili tendersku dokumentaciju, ali se zna da su to do sada učinili Beotaksi i Pink taksi, pri čemu ni u jednoj kompaniji nisu zadovoljni ponuđenim uslovima. Milivoje Armuš iz Beotaksija kaže da je tender „užasan“ i da mu se „čini da je namešten za nekoga“.
– Otkupili smo tendersku dokumentaciju da ne bi bilo tvrdnji da nismo zainteresovani, ali nećemo učestvovati, kao što neće ni ogroman broj drugih udruženja sa kojima smo se složili da su uslovi tendera potpuno neprimereni i da nisu u skladu sa Zakonom o drumskom saobraćaju i Odlukom o auto-taksi prevozu. Zatražili smo od gradonačelnika Beograda Dragana Đilasa da zaustavi svakog ko pokuša da organizuje taksi prevoz mimo Zakona i Odluke, čak i kada to namerava direktor Jata, a složili smo se i da zatražimo isključenje iz saobraćaja i kazne za svakog ko bude vozio taksi mimo propisa – kaže Armuš.
Prema njegovim rečima, nezakonito je to što se tenderom smanjuje tržište za taksiste koji ostanu van ugovora sa Jatom, kao i to što se, kako kaže, praktično uspostavlja monopol na aerodromu. Uz to, Armuš zamera i na tome što bi prema tenderskim uslovima taksi udruženje moralo da položi dva miliona dinara depozita, koje bi Jat mogao da povuče u bilo kom momentu, ako usluga ne bude pružena adekvatno, dok taksisti ne bi imali nikakvo obezbeđenje za slučaj da im Jat ne plati na vreme za obavljene vožnje.
U Pink taksiju takođe kažu da su otkupili dokumentaciju, ali da ne znaju ni jedno udruženje koje je zainteresovano da učestvuje na tenderu.
– U poslednjih deset godina nije raspisan bezobrazniji tender od ovog. Pobednik bi praktično trebalo da Jatu da milion evra pomoći, da besplatno prevozi 160 članova letačkog osoblja do aerodroma, da o svom trošku postavi 100 reklamnih bilborda i brendira vozila i da u promotivnom periodu besplatno vozi. Sve to Jat traži od nas, a da nije obezbedio čak ni mesto gde će vozila stajati na aerodromu, već bismo morali sami da se snalazimo – tvrdi Teodor Gaćeša, vlasnik Pink taksija i dodaje da bi posao sa Jatom pobednika na tenderu samo u prvom mesecu koštao 150.000 evra i da bi „za 25 dana propao“.
Prema njegovim rečima, Jat hoće da dobije cenu nižu od 900 dinara za liniju do aerodroma, koliko trenutno košta ovakva vožnja kod pojedinih taksi službi, dok s druge strane insistira da dobije rok za plaćanje od čak 60 dana, „pa da molimo Boga da Jatov račun ne bude u blokadi i da direktor potpiše nalog za isplatu“. Gaćeša sumnja i da je tender napravljen tako da prevoz kasnije može da se obavlja i autobusima ili drugim automobilima, a ne taksijima jer prema uslovima tendera „ponuđač mora da obezbedi 250 taksija, ali nigde ne piše da će prevoz morati da se obavlja samo tim vozilima“.
Na ovakve optužbe u Jatu odgovaraju tvrdnjom da rok isplate nije predviđen uslovima, ali da će biti bodovana dužina roka koju predloži ponuđač te da na tender mogu da se prijave taksi udruženja, ali i bilo ko drugi ko može da obezbedi 250 taksi vozila. „U svakom slučaju, na tender će se prijaviti oni taksisti kojima uslovi tendera odgovaraju“, konstatuju u Jatu.
Ko je pobednik
Predstavnici mnogih taksi udruženja nisu hteli da govore za naš list o tenderu, ali su istakli da neće da učestvuju u nadmetanju jer sumnjaju da je pobednik unapred poznat. Jedni smatraju da su u „užem krugu“ dva velika taksi udruženja, dok drugi tvrde da su uslovi tako napisani da samo jedno udruženje ispunjava uslove, budući da je propisano da svako od 250 vozila mora da ima GPS uređaj. Spekuliše se da bi posao mogao da bude poveren i „izvesnoj osobi iz Surčina“, koja bi svoju firmu udružila sa taksistima i tako obezbedila neophodnih 250 vozila.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


