predsednik Srbije Aleksandar Vucic posetio je završne radove na izgradnji vijadukta i polaganju koloseka preko vijadukta u Beškoj, na deonici brze pruge Stara Pazova - Novi Sadfoto FoNet/Instagram Buducnost Srbije

Na društvenim mrežama pojavio se snimak za koji se tvrdi da prikazuje ozbiljnu pukotinu na potpornom zidu koji nosi železničku prugu, na oko 200 metara od stare stanice Čortanovci u pravcu Beške.

Prema navodima očevidaca, u pitanju je zid visine oko 10 metara, koji zajedno sa nosećom armiranom gredom predstavlja ključni deo konstrukcije vijadukta — najkompleksnijeg dela brze pruge Beograd–Novi Sad.

Šta je moglo da izazove naprsnuće?

Nakon što su se na jednom od nosača pruge Beograd–Novi Sad pojavile vidljive pukotine, građevinski inženjer Danijel Dašić ocenjuje da situacija zahteva hitnu reakciju i potpunu proveru infrastrukture na terenu.

Iako je u pitanju pukotina u gornjoj zoni grede, što je, objašnjava, manje opasno od pucanja u donjoj zoni, on upozorava da ovakvo oštećenje ipak nije nimalo bezazleno.

„Pukotina se nalazi u gornjoj zoni nosača, a opasne su uglavnom one koje se javljaju u donjoj zoni, gde su najveća naprezanja. Zato mi ova nije najjasnija – verovatno postoje drugi uzroci koji su doveli do nje“, kaže Dašić.

Prema njegovoj proceni, moguće je da su vibracije usled prolaska vozova ili neadekvatna ugradnja šina i pragova izazvali dodatna opterećenja.

„Recimo, šine vrše pritisak na pragove, a oni na tucanik, pa se pritisak prenosi na konstrukciju nosača. Ako dođe do pomeranja ili prevelikog pritiska na vrh nosača, to može izazvati pukotinu. Mogući su i efekti vibracija koje nastaju prilikom prolaska vozova“, pojašnjava inženjer.

Dodatno, Dašić ističe da se pukotina pojavljuje i na spoju stuba i grede, što dodatno ukazuje na moguće strukturne probleme.

Da li je saobraćaj trebalo da bude zaustavljen?

Dašić smatra da u ovoj situaciji bi trebalo zaustaviti saobraćaj na relaciji Beograd – Novi Sad, jer po njegovom mišljenju, bilo kakvo oštećenje na infrastrukturi koja podržava brzine od 200 kilometara na sat zahteva brzu reakciju.

„Obavezno je da se saobraćaj zaustavi dok se ne ustanovi šta se tačno dogodilo. Ne možemo da priuštimo rizik, posebno na ovako brzoj pruzi“, kaže on.

Očekuje da će se u narednom periodu na tom delu pruge bar usporiti vozovi, jer tada, kako objašnjava, ne postoji veliki nivo vibracija koji može da dovede do pukotina.

Dodaje da bi Infrastruktura železnice Srbije morala hitno da reaguje, ali dodaje da se on na ovu instituciju ne bi mnogo oslanjao nakon njihovog nedavnog saopštenja da je Železnička stanica „Prokop“ potpuno bezbedna, a da su pre toga raspisali tender za sanaciju oštećenja.

„I dalje stojim iza toga da su ona oštećenja koja su se pojavila iznad stubova na Prokopu izuzetno opasna“, dodaje Dašić.

Kvalitet radova pod znakom pitanja

Prema Dašiću, oštećenje možda ne ugrožava direktno nosivost konstrukcije, ali svakako ukazuje na loš kvalitet radova.

„Jedina dobra vest je što je pukotina u gornjoj zoni grede. Da je puklo dole, to bi bilo mnogo ozbiljnije. Ali i ovako, očigledno je da je kvalitet radova loš“, ističe on.

Na pitanje da li bi trebalo da imamo više poverenja u kvalitet radova na tom delu pruge, s obzirom na to da je radila ruska kompanija RŽD Interenešnal, a ne kineska, Dašić kaže da je „to sve isto“, jer su takvi infrastrukturni projekti često sprovođeni kroz komplikovane šeme sa velikim brojem podizvođača.

„To je taj sistem ‘babuški’ – podizvođač na podizvođača, i više niko ne zna ko je za šta odgovoran. Bitno je samo da se što više novca potroši, a ne da objekat bude kvalitetno završen“, navodi Dašić.

Ukazuje i na to da kontrola izvođeja radova ne postoji, kao i da ne postoji nijedan javno dostupan zapisnik Republičke građevinske inspekcije sa redovnih kontrola radova na ovom velikom infrastrukturnom projektu.

„To je najvažniji infrastrukturni projekat u poslednjih 10 godina. Građevinska inspekcija bi morala da izlazi na teren bar jednom mesečno, a njihov prvi izlazak je bio tek kad je pala nadstrešnica“, zaključuje Dašić.

Infrastruktura železnice se oglasila na Instagramu i navela da se radi o estetskim nedostacima, da pukotine nisu konstrukcijske prirode kao i da osiguravaju neophodnu bezbednost saobraćaja, pa nema nikakvih razloga za bilo kakvo izazivanje panike i uznemirenosti kod građana.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari