Foto: Stefana SavićUprkos izazovima sa kojima se susreću kompanije koje se bave proizvodnjom vina i rakije kako u Crnoj Gori tako i u svetu, od velike konkurencije iz uvoza, niske cene pojedinih proizvoda od grožđa i slično, podgorički „13. Jul Plantaže“, već 25 godina posluju sa profitom.
Tako su Plantaže i u prošloj godini ostvarile poslovni rezultat veći od planiranog za čak 40 odsto u odnosu na prošlu godinu, a dobre rezultate očekuju i ove godine.
Plantaže su, podsetila je izvršna direktorica kompanije Verica Maraš u susretu sa novinarima a povodom obeležavanja 53 godine kompanije, već godinama među vodećim crnogorskim izvoznim proizvodima pa su za poslednjih deset godina prihodi bili preko 320 miliona evra a profit dostigao 33 miliona evra.
Vino Plantaža je godinama među vodećim crnogorskim izvoznim proizvodima, a za poslednjih deset godina vrednost plasmana na inotržišta premašuje 170 miliona evra. Uz to, naglašava direktorica Maraš, Plantaže su jedina kompanija u državnom vlasništvu koja nije dobijala subvencije i jedna od retkih kompanija koja je ekonomsku krizu prebrodila bez intervencije države.
Plantaže su u 2015. godini, na šta posebno ukazuju u kompaniji, ostvarile 28,56 miliona evra ukupnog prihoda, što je za tri odsto više od ostvarenog prihoda u prethodnoj godini.
Podgoričke Plantaže su inače prisutne na oko 35 inostranih tržišta, gde se plasira 64 odsto od ukupno flaširanih proizvoda vina i rakije, dok preostalih 36 odsto nalazi put do kupaca u Crnoj Gori. Međutim, koliko je teško opstati u domaćoj konkurenciji, govori stanje na crnogorskom tržištu vina. Jer, uvoz vina u Crnu Goru u stalnom je porastu, pa ilustracije radi, vrednost stranih vina u 2009. iznosila je 2,65 miliona evra da bi danas ta cifra dostigla oko 5,46 miliona. Najprisutnija su vina iz zemalja regiona – Srbije, Hrvatske, Makedonije, zatim iz Francuske i Italije.
U tok kompaniji kažu da je za njih izazov da svi u Crnoj Gori postanu svesni vrednosti nacionalnog brenda kakav su Plantaže, da se adekvatno tome i zaštite u uslovima izuzetne konkurencije kako na domaćem tako i na ino tržištu, a u tom pogledu treba se ugledati i na susedne države čija su vina veoma prisutna na crnogorskom tržištu.
Kada je reč o ostvarenoj proizvodnji flaširanih proizvoda u periodu od 2007. do 2015, ta proizvodnja je pratila kvalitet i kvantitet berbe i bila je uslovljena brojnim uticajima, kako krizom i opštim padom tražnje, tako i pojavom oštre konkurencije. Za ovu godinu Plantaže planiraju da proizvedu 15,5 miliona flaširanih jedinica a kada je reč o bruto dobiti u poslovanju, planirano je da se u ostvari dobit od oko dva miliona evra. U prošloj godini, ostvarena dobit bila je 1,77 miliona evra, saopštila je Maraš.
Dodala je da Plantaže konstantno ulažu u vinogradarsko-voćarsku proizvodnju, jer osim vinograda imaju velike zasade bresaka, koje su takođe odavno prepoznate po svom kvalitetu, pa je poslednjih sedam godina u vinogradarsko-voćarsku proizvodnju uloženo oko 15 miliona evra. Za ovaj period podignuto je ukupno 600 hektara vinograda i voćnjaka sa kompletnim zalivnim sistemom. U opremu i građevinske radove uloženo je ukupno 29 miliona evra, pa se kompanija u istom sedmogodišnjem periodu kreditno zadužila ukupno 37,77 miliona evra od čega je otplaćeno 27,5 miliona.
I zaposleni u Plantažama, a njih je godišnje oko 1.500, jer se svake godine angažuje veliki broj sezonaca, dobro su nagrađeni, pa je prosečna neto zarada u kompaniji prošle godine iznosila 637 evra, dok je najniža zarada u ovoj godini za stalnog radnika iznosila 412 evra. Na godišnjem nivou, kompanija za primanja zaposlenih izdvaja preko 12 miliona evra, državi godišnje uplaćuje oko devet miliona evra, što znači da Plantaže preko isplata za državu i zaposlene, stvaraju agregatnu tražnju oko 21 milion evra na godišnjem nivou – saopštila je direktorica Verica Maraš.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


