Komunalni računi: Foto Z.M/DanasGradonačelnik Niša Dragoslav Pavlović saopštio je ovih dana da će i sledeće godine građani imati besplatan javni gradski prevoz.
Skoro istovremeno najavljeno je poskupljenje sakupljanja i odvoženja smeća, nakon što su prethodnih meseci već poskupeli voda i kanalizacija, daljinsko grejanje, održavanje zgrada, parking, grobna mesta i gradski taksi.
Nišlije su ove godine morale da plate i veći porez na imovinu, a poskupljenje te dažbine najavljeno je i za sledeću.
Gradonačelnik: Insinuacije su da ne brinemo o građanima
Gradonačelnik Pavlović je ove sedmice kazao da su sredstva za besplatan javni gradski prevoz predviđena u nacrtu budžeta Grada Niša za 2026. godinu, koji je od 1. do 8. decembra na javnoj raspravi.
U nacrtu budžeta planirano je 3,7 milijardi dinara za program “saobraćajne infrastrukture”, od kojih je većina opredeljena za javni gradski i prigradski prevoz.

„Tvrdnje da sledeće godine neće biti besplatnog javnog gradskog prevoza su insinuacije i neuspeli pokušaji obmanjivanja javnosti, kako bi se dokazalo da neko ne brine o građanima Niša“, rekao je Pavlović u gostovanju na televiziji Zona plus.
On je najavio da će u prvih nekoliko meseci naredne godine biti urađena Studija javnog gradskog prevoza, kojom će se između ostalog definisati nove linije, polasci i autobuska stajališta, kao i eventualno povećanje broja autobusa na ulicama.
Besplatan gradski prevoz u Nišu, uz finansijsku podršku države, ustanovljen je od 1. jula ove godine, i prvi put u istoriji ovog grada.
Najavio ga je predsednik Srbije Aleksandar Vučić 17. marta, na Svenarodnom saboru u Nišu, koji je organizovala Srpska napredna stranka.
Pavlović je na sednici Skupštine grada 12. juna, kada je doneta odluka o besplatnom prevozu, rekao da Grad Niš neće izdvajati dodatna sredstva iz svog budžeta za gradske prevoznike.
„Vlada Republike Srbiće će nam obezbediti sredstva da upotpunimo ono što treba da se plati prevoznicima“, rekao je.
Prema njegovim rečima, javni prevoz u Nišu godišnje košta 2,5 milijardi dinara i do sada je Grad iz svog budžeta izdvajao 1,25 milijardi, a isto toliki iznos je obezbeđivan prodajom karata.
Sada će, dodao je, Grad i dalje izdvajati 1,25 milijardi dinara, a isto toliko novca će dobijati iz državnog budžeta.
Opozicija: Galopirajući talas poskupljenja usluga, Niš postaje najskuplji grad za život
Niška opozicija je, međutim, ocenila da se građani Niša „suočavaju se sa galopirajućim talasom poskupljenja komunalnih usluga od avgusta 2024. godine do danas“.
Gradski odbor Stranke slobode i pravde upitao je gradonačelnika Pavlovića i Gradsko veće zašto su dozvolili da „Niš postane najskuplji grad za život u Srbiji“.
„Zašto cene komunalnih usluga rastu brže nego ikad i dokle će građani plaćati cenu vašeg lošeg upravljanja i nekompetencije vašeg Gradskog veća? U novijoj istoriji grada Niša ovakav talas poskupljenja za 14 meseci mandata jednog gradonačelnika nije zabeležen. Pritom, da je grad čist pa i da ima smisla da građani plaćaju, a mi plaćamo da se davimo u smeću“, navela je niška SSP u saopštenju.
Ova stranka je upozorila da ubrzano povećanje cena komunalnih usluga ne samo da direktno pogađa domaćinstva, već ga prati i opadanje kvaliteta tih usluga.
„Cene vode i kanalizacije, Parking servisa, Gradske toplane i Niš-stana, spadaju među najviše u Republici Srbiji. Poslednje odobrenje odluke Nadzornog odbora JKP Mediana o poskupljenju sakupljanja i odvoženja komunalnog otpada je kap u moru“, navela je ta stranka, dodajući da je udarac na džep građana i povećanje poreza na imovinu.
Posebno burno reagovanje opozicije, a i pojedinaca iz Srpske napredne stranke izazvalo je poskupljenje vode i kanalizacije, koju građani od prošlog meseca plaćaju 23 odsto više, na predlog JKP Naissus.
Bilo je to drugo poskupljenje vode i kanalizacije u poslednjih šest meseci, zbog kojeg domaćinstva takvu uslugu plaćaju 48,13 odsto više u odnosu na početnu cenu prošle godine.
Gradski vodovog Naissus, inače, gubi skoro polovinu vode na svojoj mreži, ima više od 700 radnika, zaposlenih u velikoj meri po partijskoj liniji, na čije bruto zarade odlazi više od deset miliona evra godišnje, a pripisuju mu se i „skupe i često nepotrebne javne nabavke“.
Miloš Banđur, bivši gradski većnik za komunalne delatnosti, a potom i zamenik gradonačelnika čiji je resor obuhvatao vodosnabdevanje, kazao je da mu nije poznat Vodovod u Srbiji koji je dva puta korigovao cenu u razmaku od pola godine.
Banđur, koji je i pripadnik SNS, ocenio je da je „očigledno da niški Vodovod pati od nedostatka dobrog planiranja i racionalnog trošenja novca“.
„Očigledno je da su finansije preduzeća kontinuirano opterećene skupim i često nepotrebnim nabavkama i burazerskim zapošljavanjem onih koji ništa ne rade, dok je preduzeće u deficitu sa onima koji obavljaju osnovne delatnosti“, kazao je.
Opozicija je ocenila da su ovakva poskupljenja vode i kanalizacije posledica „javašluka, fušeraja i neodgovornost koje su Niš pretvorile u ’balkansku Veneciju‘“.
„Vodovod je mesto gde se uhlebljuju partijski kadrovi i partijski funkcioneri za nerad bivaju basnoslovno plaćeni, uz ogromne privilegije kao što su mobilni telefoni, službena vozila i bogata reprezentacija! Sa druge strane, majstori i zanatlije su malobrojni, a njihove plate mizerne“, kazao je dr Dragan Milić, osnivač istoimene grupe građana i Pokreta za decentralizaciju Srbije.

Prema njegovim rečima, zbog takve situacije u JKP Naissus havarije su na sve strane i „traju nedeljama i mesecima bez da ih neko popravi“, te se stiče utisak da to preduzeće „ima tajni plan da Niš postane balkanska Venecija i da napravi Niš turističkom destinacijom“.
U Narodnom pokretu Srbije su upozorili da će bezmalo celokupni iznos najnovijeg poskupljenja vode i kanalizacije otići na plate velikog broja zaposlenih.
„Umesto da reši gubitke vode, smanji troškove i reorganizuje radnu snagu, Naissus teret svojih problema prebacuje na građane. Umesto da građani dobiju bolju uslugu i sigurniju mrežu, ponovo se od njih traži da finansiraju neefikasnost i loše upravljanje“, ocenio je NPS.
U Gradskom odboru SSP posebno su kritikovali naplatu stavke „pogonska spremnost sistema“, uvedenu prošle godine, za koju, kako navode, građani i dalje nemaju objašnjenje šta predstavlja.
Rukovodstvo niškog Vodovoda je, pak, negiralo optužbe o nedomaćinskom poslovanju.
Ono je navelo da ove godine već ima manje gubitke vode i manji broj zaposlenih, ali i naglasilo da su potrebna značajna ulaganja u mrežu.
Cene, cene…
Gradsko veće je, inače, početkom ovog meseca dalo saglasnost na predlog JKP Mediana da se cena za sakupljanje i odvoženje smeća uveća za 13 odsto.
Nadzorni odbor JKP Mediana je u obrazloženju naveo da su razlog za veće cene- veći troškovi.
Ova usluga je inače poskupela i pre godinu dana, za čitavih 28 odsto.

Računi za vodu i kanalizaciju su uvećani od prošlog meseca.
Zahtev za najnovije poskupljenje Naissus je obrazložio rastom troškova poslovanja, a pre svega povećanjem plata, poreza i doprinosa, kao i poskupljenjem amortizacije, materijala i rezervnih delova.
Od 1. oktobra ove godine skuplje se plaćaju i zakup parking mesta i javna parkirališta u gradu.
Poskupele su parking karte u prvoj, drugoj i ekstra zoni, kao i parkiranje na parkiralištima kod Doma zdravlja, na Sinđelićevom trgu i kod “Čaira”.
Umesto dotadašnjih 60 dinara, cena započetog sata parkiranja u prvoj zoni iznosi 70, dok drugi započeti sat u toj zoni košta 210 umesto 180 dinara.
Parking karta za svaki započeti sat u drugoj zoni košta 55 umesto 45 dinara, a jedan sat u ekstra zoni 100 umesto 90 dinara.
Parking servis je ispostavio zahtev za poskupljenje da bi između ostalog, kako je naveo, „podstakao građane da koriste javni prevoz“.

Gradsko veće je krajem septembra ove godine usvojilo i predloge za poskupljenje nadzornih odbora Gradske toplane, Nišstana i Gorice, pa su osim parkinga od oktobra skuplji i daljinsko grejanje, održavanje zgrada i grobna mesta.
Nišlije od tada fiksni deo računa za daljinsko grejanje plaćaju 42,74 dinara po metru kvadratnom, što je pet dinara skuplje nego ranije, a fiksni deo po instalisanoj snazi 240,60 dinara po kilovatu umesto 212,23 dinara.
Varijabilni deo računa za grejanje je nešto jeftiniji i iznosi 7,12 dinara po kilovat satu umesto dosadašnjih 7,84 dinara, što je i dalje skuplje nego prošle godine, kada je cena bila 7,07 dinara.

Ovo je bilo treće poskupljenje daljinskog grejanja u toku godine, pošto je su cene uvećane i u martu, kao i krajem januara.
U martovskom računu je varijabilni deo poskupeo na 7,84 dinara po kilovat satu umesto dotadašnjih 7, 48, a u januaru je Gradsko veće odlučilo da se cena grejanja poveća za 5,73 odsto.
Grejanje je, inače, i prošle godine poskupelo u tri navrata.
U martu ove godine Gradsko veće je usvojilo i predlog JP Nišstan da cena održavanja stambenog i poslovnog prostora bude 15 odsto veća.
Veće je tada, takođe, privatilo predlog JKP Gorica da u manjem iznosu poskupi godišnji zakup i održavanja grobnog mesta.
Porez na imovinu svake godine skuplji za deset odsto
Građani Niša su ove godine platili porez na imovinu koji je u proseku veći 10 odsto u odnosu na prošlogodišnji.
Prema najavama, takvo poskupljenje je uvećalo prihode Grada za oko 100 miliona dinara.
Gradska uprava za finansije i lokalne javne prihode pripremila je predlog da se porez na imovinu uveća za 10 odsto i sledeće, 2026. godine.
Pošto je taksi?
Od 21. aprila ove godine poskupeo je taksi prevoz, pa početna cena vožnje za sve tri tarife iznosi 190 dinara umesto prethodnih 150.
Skuplja je i vožnja po kilometru, kao i čekanje po satu, za sve tarife.
Prema novom cenovniku, cena vožnje za prvu tarifu, radnim danima i subotom od šest do 22 časa, iznosi 70 dinara po kilometru, umesto prethodnih 60.
U drugoj tarifi, cena je 80 umesto 70 dinara po kilometru, a u trećoj 120 umesto 100 dinara po kilometru.
Druga tarifa važi od 22 do 6 sati, nedeljom, kao i u danima državnih i verskih praznika, dok se treća primenjuje van grada.
Čekanje po satu za sve tri tarife sada košta 900 dinara umesto ranijih 700.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


