Koliko je para Javno preduzeće "Putevi Srbije" pojelo iz budžeta od 2012. do danas? 1Foto: K. Bondžulić/Danas

Javno preduzeće „Putevi Srbije“ nalazi se u veoma lošoj finansijskoj situaciji zbog čega je Vlada Srbije bila prinuđena nedavno da obrazuje radnu grupu čiji će zadatak biti da „iščupa“ ovo preduzeće iz nagomilanih dugova.

Uprkos tome što cena putarine gotovo iz godine u godinu raste, samo prošle godine „Putevi Srbije“ su na naplatu putarine zaradili oko 40 milijardi dinara, država je morala dodatno da pomogne subvencijama u iznosu od 13,2 milijarde dinara.

I opet je preduzeće završilo prošlu godinu sa neto gubitkom od oko 11,42 milijarde dinara.

Subvencije JP „Putevi Srbije“ država praktikuje od 2012. godine, a od tada zaključno sa 2024. godinom uplaćene su subvencije ovom preduzeću u iznosu od čak 175 milijardi dinara, odnosno oko 1,5 milijardi evra, pokazuju podaci iz poslovnih izveštaja ovog preduzeća.

I to nije kraj pomoći ovom preduzeću. U poslovnom izveštaju navodi se da je od 2009. godine, zbog nedovoljnih sopstvenih izvora finansiranja, otplatu inostranih kredita u ime JP „Putevi Srbije“ preuzela država.

Prema Zakonu o javnom dugu, Republika Srbija je u periodu od 1. januara 2009. do 31. decembra 2024. godine isplatila ukupno 95,88 milijardi dinara, odnosno 819,42 miliona evra po osnovu tih obaveza.

Koliko je para Javno preduzeće "Putevi Srbije" pojelo iz budžeta od 2012. do danas? 2
Izvor: Izveštaj o poslovanju Puteva Srbije

Nagomilani gubici JP „Putevi Srbije“ bili su čak i u fokusu Međunarodnog monetarnog fonda (MMF). Naime, u izveštaju iz jula navodi se da je Vlada Srbije do kraja 2024. godine akumulirala domaće neizmirene obaveze u iznosu od oko 24 milijarde dinara (oko 205 miliona evra), što predstavlja približno 0,2 odsto bruto domaćeg proizvoda.

Kako su istakli iz ove finansijske institucije, najveći deo tih dugovanja potiče od javnog preduzeća „Putevi Srbije“, koji se bavi izgradnjom i održavanjem državne putne infrastrukture.

Međutim, iz Fiskalnog saveta objasnili su za Danas da to ne znači da se ceo iznos od 205 miliona evra odnosi na ovo preduzeće, ukazujući da, na primer, u Fiskalnoj strategiji piše da taj dug iznosi oko 10 milijardi dinara, te nije poznato kako je MMF došao do te cifre.

Država putem subvencija od 2012. godine uplatila na račun „Puteva“ oko 175 milijardi dinara

Prema proračunu Danasa, država je u vidu subvencija od 2012. do 2024. godine uplatila na račun „Puteva Srbije“ 175 milijardi dinara.

U poslovnom izveštaju taksativno je navedeno koliko su subvencije iznosile od 2012. do danas.

Koliko je para Javno preduzeće "Putevi Srbije" pojelo iz budžeta od 2012. do danas? 3
Izvor: Poslovni izveštaj Puteva Srbije (Tabela napravljena uz pomoć ChatGPT-ja)

U 2012. godini bile su 8,3 milijarde dinara, u 2013. godini 5,3 milijarde dinara, u 2014. godini 7,4 milijarde dinara, u 2015. godini 6,9 milijardi dinara, u 2016. godini 7,1 milijardu dinara, u 2017. godini 6,6 milijardi dinara, u 2018. godini 7,8 milijardi dinara, u 2019. godini 9,1 milijardi dinara, u 2020. godini 26,9 milijardi dinara, u 2021. godini 29,2 milijarde dinara, u 2022. godini 22,6 milijarde dinara, u 2023. godini 25 milijardi dinara i u 2024. godini 13,2 milijarde dinara.

Planirani iznos subvencija za 2025. godinu je 11,8 milijardi dinara, navelo je preduzeće „Putevi Srbije“ u izveštaju.

Inače, od 2006. do 2011. godine, Putevi Srbije ostvarivali su veliki prihod od akciza na derivate nafte.

Zakonom o izmenama Zakona o javnim putevima, od 2012. godine akciza na derivate nafte i tečnog naftnog gasa postala je u celini prihod budžeta Republike Srbije, a što se sada isplaćuje u vidu subvencija iz budžeta, navodi se u izveštaju.

Pored isplate subvencija, država je preuzela i obaveze ovog preduzeća kada su u pitanju inostrani krediti, i to od 2009. godine, a zbog nedovoljnih sopstvenih izvora finansiranja.

Prema Zakonu o javnom dugu, Republika Srbija je u periodu od 1. januara 2009. do 31. decembra 2024. godine isplatila ukupno 95,88 milijardi dinara, odnosno 819,42 miliona evra po osnovu tih obaveza, piše u izveštaju.

U izveštaju „Puteva Srbije“ navodi se da je celokupan iznos koji je država otplatila u ime preduzeća knjižen je kao kratkoročna obaveza „Puteva Srbije“ prema Republici Srbiji, a u skladu sa mišljenjem Ministarstva finansija datim prilikom usvajanja finansijskih izveštaja još 2013. godine.

Fiskalni savet: Potrebna detaljna analiza poslovanja preduzeća

Član Fiskalnog saveta Slobodan Minić podseća da ova institucija godinama unazad ukazuje da postoje problemi u poslovanju JP „Putevi Srbije“ i da je to jedan suštinski neodrživ model poslovanja.

Prema njegovim rečima, na to ukazuje podatak da se dobar deo njihovih rashoda pokriva iz subvencija republičkog budžeta, dodajući da su oni prošle godine čak bili i manji nego što je Fiskalni savet očekivao.

„To je možda jedan od razloga duga koji se pojavio u izveštaju MMF-a“, kaže Minić za Danas.

Ukazuje i da ono što je bilo uobičajeno prethodnih godina jeste da budžetom vlada predvidi određene transfere subvencija „Putevima“, a da se tokom godine pokažu kao nedovoljni, nakon čega rebalansom budžeta oni dobiju dodatna sredstva.

„Postoji nekoliko razloga zašto je to tako. Verovatno je jedan od njih nedovoljan iznos putarine. Vlada je u dogovoru sa MMF-om najavila da bi mogao da preispita visinu putarine. Međutim, izgleda da postoji i problem u tome što i sam iznos državnih sredstava nije uvek direktno vezan sa putnom mrežom koju oni moraju da održavaju“, smatra Minić.

Na pitanje ko određuje visinu subvencije, Minić odgovara da nije siguran da postoje objektivni kriterijumi na osnovu kojih se procenjuje koji je iznos subvencije dovoljan da bi „Putevi Srbije“ nesmetano održavali celu mrežu za koju su nadležni.

Upitan da li je moguće da preduzeće koje je u poslednjih 12 godina dobilo 175 milijardi dinara posluje sa gubitkom, Minić ističe da bi se odgovor na to pitanje mogao dobiti detaljnom analizom poslovanja „Puteva Srbije“.

„To sada zahteva jednu posebnu analizu, jer moramo da znamo koji je realan obim troškova koji oni imaju i onda da vidimo da li je iznos putarine adekvatno odmeren tom obimu posla i još dodatno da znamo da li njima država usmerava dovoljnu količinu novca“, ukazuje Minić.

Ističe da ako subvencije jesu odmerene u skladu sa njihovim troškovima, a prave gubitke, onda je problem u njihovom neracionalnom poslovanju.

Pretpostavlja da bi neke odgovore mogla da pruži novoformirana radna grupa, dodajući da „čim je MMF bacio reflektor na Puteve moraće i da izađu sa nekim rešenjem“.

„Što se tiče dugova koji su već nastali, moraće da se pronađe neko rešenje i ono što čitamo u izveštaju MMF-a jeste da će verovatno iz republičkog budžeta da se taj manjak koji je nastao u prethodnom periodu na neki način sredi do 2026. godine“, zaključuje Minić.

„Putevi Srbije“ samo dva puta u poslednjih 15 godina bili u dobitku: Kako preduzeće objašnjava minus?

U godišnjem izveštaju o poslovanju JP „Putevi Srbije“ navodi se da je ovo preduzeće u 2024. ostvarilo neto gubitak u iznosu od 11,42 milijarde dinara. Neto gubitak je povećan u odnosu na 2023. godinu kada je iznosio 6,82 milijarde dinara.

Inače, ovo preduzeće ostvarilo je dobitak samo dva puta u poslednjih 15 godina: 2011. i 2020. godini. U svim ostalim godinama beležio se gubitak, kao posledica, kako se navodi u izveštaju preduzeća, nedovoljnih i nestabilnih sredstava za potreban nivo ulaganja.

Najveći gubitak zabeležen je u 2019. godini, u iznosu od 16,85 milijardi dinara.

Putevi Srbije objašnjavaju da je gubitak posledica amortizacije: „Putevi kao dobra u opštoj upotrebi, državna su svojina. Vrednost kompletne putne mreže državnih puteva nalazi se u poslovnim knjigama preduzeća, i kao takva podleže obračunu amortizacije. Obračun amortizacije utiče na povećanje rashoda i konstantno iskazivanje negativnog finansijskog rezultata“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari