Kompanija Jat ervejz juče je bila primorana da otkaže sve letove do daljnjeg, pošto licencirani aviomehaničari Jat tehnike nisu obustavili štrajk koji su započeli 29. septembra, jer nacionalni avioprevoznik nije izmirio dug od 111 miliona dinara prema njihovom preduzeću, zbog čega im, kako tvrde, plata kasni mesec dana. Sindikat licenciranih aviomehaničara (SSLVMS) za obustavu rada okrivljuje Jat ervejz, mada je razlog za najavu štrajka pre nedelju dana bio samo kašnjenje drugog dela plata za avgust bio.


Zbog toga je 24. septembra održan sastanak sindikalaca sa ministrom za infrastrukturu Milutinom Mrkonjićem, koji im je obećao zaostali deo plate do 25. septembra. Pošto obećanje nije ispunjeno, kako se objašnjava iz „administrativnih razloga“, radnici su najavili generalni štrajk za 29. septembar, ali je na kraju protest usmeren samo ka Jatu, a ne i prema drugim firmama koje servisiraju avione u Tehnici.

Ministar Mrkonjić juče je istakao da je iznenađen nestrpljenjem zaposlenih u Jat tehnici „koji nemaju toliko male plate da bi se ovako ponašali“, dok je državni sekretar za vazdušni saobraćaj Miodrag Miljković ocenio da je štrajk preuranjen i nepotreban i dodao da se radi na tome da se uspostavi normalan saobraćaj, ali nijedan nije ponudio konkretno rešenje.

Radnici, s druge strane, ne odustaju, pa tako predsednik SSLVMS-a Miodrag Uskoković upozorava da protest neće biti prekinut dok ne dobiju novac, a „garancije da će biti para morale bi da budu jako čvrste da bismo ih prihvatili, pošto smo već jednom imali Mrkonjićevu garanciju za isplatu plata, pa se to nije ostvarilo“.

Prema rečima direktora Jat tehnike Srđana Miškovića, juče su se između njega i direktora Jat ervejza Srđana Radovanovića „vodili intenzivni telefonski razgovori da se pronađe rešenje“, ali nije bilo nikakvih naznaka da bi novac mogao biti uplaćen ni tokom jučerašnjeg niti današnjeg dana.

– Čim novac legne na račun, štrajk će prestati – kaže Mišković.

S druge strane, Radovanović je ponašanje Tehnike ocenio kao neodgovorno i ucenjivačko i najavio da će Jat ervejz formirati sopstveno odeljenje za linijsko održavanje aviona, čime će se onemogućiti ovakvi događaji u budućnosti.

Čini se zapravo da u pozadini aktuelnog štrajka leži upravo ova namera novog direktora. Naime, prema nezvaničnim informacijama, Radovanović je odlučio da Jat počne sam da radi linijsko održavanje svojih aviona posle poznatog slučaja, kada je prošlog meseca jedan njihov avion leteo sa poluispalim šrafovima na krilu, posle pregleda aviomehaničara Jat tehnike. Ovakva odluka bi neminovno dovela do cepanja Tehnike, pošto bi deo mehaničara prešao u Jat, a verovatno i do odvajanja dela imovine Jat tehnike, što je i dovelo do sukoba između dve firme. Međutim, dok u Jatu kažu da im je održavanje potrebno da se epizode sa šrafovima, sporim popravkama i štrajkovima ne bi ponavljale i aktuelni protest nezvanično vezuju upravo za taj plan, u sindikatu Tehnike sumnjaju da im Jat namerno ne isplaćuje novac kako bi podvojio mehaničare i opravdao osnivanje svog održavanja. Prema nezvaničnim informacijama, u Jatu još ne razmatraju mogućnost da „uvezu“ licencirane aviomehaničare, kao što je to učinjeno 2005. godine kada je Tehnika štrajkovala zahtevajući izdvajanje iz Jat ervejza, ali će to „sigurno učiniti ako štrajk potraje i nema sumnje da će biti pronađen model za to“. Jatu bi, prema istim informacijama, ovog puta bilo daleko lakše da dođe do mehaničara, pošto je Srbija sada prisutna u relevantnim međunarodnim organizacijama, što joj omogućava da prizna licence aviomehaničara iz drugih država, što onda nije bio slučaj. Jat tehnika je 2005. zahtevala da bude nezavisno preduzeće od Jata, tvrdeći da će tako imati visoke prihode od rada za druge aviokompanije, ali sada ističu da im plate zavise od dugovanja Jata, koji Tehnici donosi 70 odsto prihoda.

Upitan da prokomentariše Radovanovićevu najavu osnivanja sopstvenog linijskog održavanja, Mišković je ocenio da bi „to bilo isto kako kada bih ja rekao dajte mi dva aviona da Jat tehnika leti“.

– Ali, država je ovako podelila Jat ervejz i Jat tehniku, pa će i sada biti onako kako ona odluči – zaključuje Mišković.

Portparol Jat ervejza Mirjana Dragović juče je izjavila da kompanija pokušava da sve oštećene putnike preusmeri na letove drugih avioprevoznika i podsetila da zbog štrajka aviomehaničara Jat trpi štetu. Putnici preksinoćnog leta za Monasir otputovali su avionom Tunis era, a prevoz drugim kompanijama omogućen je i za putnike na linijama za Solun, Sarajevo i Skoplje.

 

Erbas juče u Jatu

Predstavnici evropskog proizvođača aviona Erbas juče su doputovali u Beograd kako bi se sastali sa menadžmentom Jata. Kako saznajemo, direktora Erbasa za istočnu Evropu Gregorisa Dasiosa i Monik Brepson, potpredsednicu matične Erbasove kompanije EADS, primio je zamenik generalnog direktora Jata Vladimir Ognjenović. Tokom sastanka nije bilo reči o ugovoru između dve kompanije iz 1998. godine, kojim se Jat obavezao da od Erbasa kupio osam aviona po nominalnoj ceni od 580 miliona dolara, a koji nikada nije zaživeo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari