foto (BETAPHOTO/DRAGAN GOJIĆ)Građevinska industrija je sklona korupciji i nepropisnom ponašnju zbog čega u tom sektoru postoji veliki broj afera, izjavio je partner u advokatskoj kancelariji Baker McKenzie Filip Boras na nedavno završenom Kopaonik biznis forumu.
Na panelu posvećenom infrastrukturi, Boras je rekao da u tim aferama ne učestvuju samo investitori koji imaju ugovore sa bankama, državom, konsultantima, inženjerima, nego u tim aferama, kako je naveo, učestvuju i glavni izvođači, podizvođači, dobavljači.
„U građevinskoj industriji postoji veliki broj afera, postoji veliki broj ugovora koji su se menjali, često na to sledi veliki broj aneksa, a to sve dovodi do manjka transparentnosti i stvaranja kompleksnog sistema koji je sklon antikomplajent ponašanju“, ukazao je Boras.
Antikomplajent ponašanje odnosi se na postupke koji su u suprotnosti sa pravilima i normama u vezi sa zakonom. To je ponašanje koje krši antikorupcijske zakone, antimonopolske zakone, kao i regulative o zaštiti konkurencije i potrošača.
I u slučaju projekta rekonstrukcije železničke pruge od Beograda do Novog Sada i dalje do granice sa Mađarskom, koji je uključivao i rekonstrukciju zgrade Železničke stanice u Novom Sadu sa koje je 1. novembra pala nadstrešnica i ubila 15 ljudi, postojao je veliki broj podizvođača, ali i promene ugovora i aneksa ugovora.
Na to su ukazali članovi neformalne Anketne komisije za ispitivanje odgovornosti za urušavanje nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu, kao i dokumentacija koju su objavile državne institucije nakon pritiska javnosti.
Dokumentacija je pokazala da je, na primer, kineska kompanija China Civil Engineering Construction Corporation, kao izvođač radova, potpisala sporazum sa privrednim društvom Starting u novembru 2021, a zatim u julu 2022. podizvođački ugovor, upravo za radove na zgradi Železničke stanice.
U tom kratkom vremenskom periodu vrednost radova porasla je za čak 2,5 puta. Naime, prema sporazumu, dogovoreno je da Starting dobije 1,9 miliona evra za radove, a prema ugovoru 5,1 milion.
Takođe, pojedini ugovori pokazuju da je rekonstrukcija zgrade Železničke stanice trebalo da košta tri miliona evra, a na kraju je koštala 16 miliona evra.
„Pričate o Austriji, je l tako?“
Boras je zatim na panelu Kopaonik biznis foruma, misleći na Austriju, rekao da je više od 40 građevinskih firmi u periodu od preko 15 godina dogovaralo cene i podele tržišta u javnim i privatnim nabavkama.
Zanimljivo je da je nakon ove njegove rečenice usledilo pitanje moderatorke: „Pričate o Austriji, je l tako?“, što je u publici izazvalo smeh.
„Da, pričam o Austriji“, odgovorio je Boras.
Prema njegovim rečima, procenuje se da su u Austriji ove kompanije na projektima u putnu infrastrukturu, železnicu, tunelima i drugim velikim infrastrukurnim projektima eleminisanjem konkurencije povećale cene u proseku između 17 i 28 odsto.
„I sada možete da zamislite koja je šteta načinjena društvu, poreskim obveznicima, državi, javnim preduzećima. To je bio najveći kratel koji je ikada otkriven u istoriji Austrije“, rekao je Boras.
Kako je problem rešen?
Ispričao je da je država Austrija počela da pretresa veliki broj građevinskih firmi, ali da nije mogla mnogo toga da otkrije, zbog toga je, kako je naveo, njihova advokatska kancelarija bila angažovana na nastavi internu istragu.
„Mi smo pročešljali terabajte i terabajte mejlova, dokumenata, ugovora, isto nismo mogli mnogo toga da nađemo. Onda smo rekli da je potrebna puna kooperacija sa državom, institucijama, agencijom i skroz smo promenili razmišljanje uprave društva“, rekao je Boras.
To je podrazumevalo da je uvedeno pravilo da će svi zaposleni dobiti amnestiju, da niko neće izgubiti posao ko izađe sa istinom, kao i da će biti isplaćeni svi advokatski troškovi tim zaposlenima koji budu bili potrebni, otkrio je Boras.
„I to je bilo olakšanje za sve. Svima je pao kamen sa srca. Kada su ljudi krenuli da pričaju, prijavili smo 4.500 projekata Agenciji gde smo imali sumnju da je došlo do antikomplajent ponašanja“, istakao je Boras.
„Dokazi obično nisu u dokumentaciji, nego kod ljudi“
Na pitanje, zašto te protivzakonite radnje nisu ranije bile vidljive, i to u zemlji koja je članica Evropske unije, Boras je odgovorio „zato što dokazi nisu bili u dokumentaciji nego kod ljudi, kod zaposlenih“.
„To nije bilo vidljivo dok se ljudi nisu osećali sigurnim da pričaju o tome. To je bio ključ, kada smo uveli tu amnestiju, to je bio i ključ promene cele građevinske industrije u Austriji“, rekao je Boras.
Ovaj primer pokazao je koliko je uloga uzbunjivača važna i koliko bi ona mogla biti važna i u slučaju otkrivanja odgovornih za urušavanje nadstrešnice na zgradi Železničke stanice u Novom Sadu.
Podsetimo, i članovi Anketne komsije za ispitivanje odgovornosti za urušavanje nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu pozvali su građane uzbunjivače koji su na bilo koji način bili povezani sa rekonstrukcijom da saznanja koja imaju podele sa njima.
Kao što je rekao Boras, „dokazi obično nisu u dokumentaciji, nego kod ljudi“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.



