Šta tačno piše u odluci Saveta EU o zabrani ruskog gasa? 1Foto: Shutterstock / Red_Baron

Ukoliko se detaljnije pročita odluka Saveta Evropske unije (EU) o postepenom ukidanju uvoza ruskog gasa, može se zaključiti da bi Srbija mogla imati mogućnost uvoza ruskog gasa preko Turskog toka, barem do 1. januara 2028. godine.

U tekstu odluke navodi se da će biti „uvedeni dodatni mehanizmi nadzora i obaveštavanja kako bi se sprečio ulazak ruskog gasa u EU pod izgovorom tranzita (tj. u slučajevima kada gas prolazi kroz teritoriju EU ka nekoj drugoj destinaciji, bez ulaska na tržište EU)“.

Ova rečenica ne znači da se tranzit ruskog gasa zabranjuje (u konkretnom slučaju sa Srbijom tranzit ruskog gasa kroz Bugarsku Turskim tokom), već da će biti podložan dodatnom nadzoru, kako ne bi završio u članicama EU.

Takođe, prema ovom tekstu, Savet zadužuje Evropsku komisiju da sastavi listu izuzetih zemalja u roku od pet dana od stupanja na snagu uredbe, tačnije onih zemalja kod kojih bi nagla zabrana uvoza ruskog gasa značila veliku energetsku pretnju.

Prelazna faza za postojeće ugovore o snabdevanju

Savet je potvrdio da će uvoz ruskog gasa biti zabranjen od 1. januara 2026. godine, uz zadržavanje prelaznog perioda za postojeće ugovore.

Konkretno:

  • Kratkoročni ugovori zaključeni pre 17. juna 2025. mogu se nastaviti do 17. juna 2026.
  • Dugoročni ugovori mogu ostati na snazi do 1. januara 2028. godine.

Kako se navodi u tekstu Saveta, izmene postojećih ugovora biće dozvoljene samo u jasno definisane operativne svrhe, i ne smeju dovesti do povećanja količina, osim u određenim slučajevima gde se odobrava fleksibilnost za države članice koje nemaju izlaz na more i koje su pogođene nedavnim promenama u rutama snabdevanja.

Carinske procedure i sistem odobravanja

U poređenju sa prvobitnim predlogom Evropske komisije, Savet je pojednostavio carinske obaveze uvoznika uvođenjem lakših zahteva za dokumentaciju i pojednostavljenih procedura za uvoz neruskog gasa.

U tim slučajevima, potrebno je dostaviti dokaz o zemlji porekla gasa nadležnim organima pre nego što gas uđe na carinsku teritoriju EU.

Za ruski gas, tokom prelaznog perioda, tražiće se dodatne informacije, uključujući:

  • datum i trajanje ugovora o isporuci,
  • količine koje su ugovorene,
  • sve izmene ugovora.

Savet je uveo obavezu da i ruski i neruski gas budu podložni prethodnom režimu odobravanja, kako bi se obezbedilo da zabrana funkcioniše u praksi:

• Za ruski gas i gas u okviru prelaznog perioda: potrebne informacije moraju se dostaviti najmanje mesec dana pre ulaska u EU.

• Za neruski gas: dokaz o zemlji porekla mora biti dostavljen najmanje pet dana pre ulaska u EU.

• Kada se radi o mešanim LNG tovarima (gde ima i ruskog i neruskog gasa), dokumentacija mora pokazati koliki procenat je ruski, a koliki neruski gas, pri čemu će samo neruski deo biti dozvoljen za ulazak u EU.

Radi smanjenja administrativnog opterećenja, države članice su se dogovorile da se postupak prethodnog odobravanja neće primenjivati na uvoz iz zemalja koje ispunjavaju određene kriterijume, definisane u predlogu uredbe.

Prema usaglašenom tekstu, Savet zadužuje Evropsku komisiju da sastavi listu izuzetih zemalja u roku od pet dana od stupanja na snagu uredbe.

Takođe su uvedeni dodatni mehanizmi nadzora i obaveštavanja, kako bi se sprečio ulazak ruskog gasa u EU pod izgovorom da se radi o tranzitu (tj. gas koji samo prolazi kroz EU bez ulaska na tržište EU).

Nacionalni planovi za diverzifikaciju

Predložena uredba nalaže da sve države članice dostave nacionalne planove diverzifikacije, u kojima će izneti mere i potencijalne izazove u vezi sa diverzifikacijom izvora snabdevanja gasom.

Savet se složio da od ove obaveze mogu biti izuzete one države članice koje dokažu da više ne uvoze ruski gas – ni direktno ni indirektno.

Ista obaveza za podnošenje nacionalnog plana diverzifikacije odnosiće se i na one države koje još uvek uvoze rusku naftu, s ciljem da se i ti uvozi obustave do 1. januara 2028. godine.

Ostali elementi

U odnosu na predlog Komisije, Savet je dodatno razradio odredbe o razmeni informacija između nacionalnih vlasti, agencije ACER (EU agencija za saradnju energetskih regulatora) i Komisije, i uveo je obavezu da Komisija izvrši reviziju primene uredbe u roku od dve godine od njenog stupanja na snagu, uključujući i odredbe o prethodnom odobravanju uvoza.

Takođe je precizirana tzv. klauzula o suspenziji, odnosno jasno je navedeno u kojim slučajevima bi mogla biti privremeno ukinuta zabrana uvoza ili obaveza prethodnog odobravanja, u slučaju ozbiljnih poremećaja u snabdevanju energijom.

Sledeći koraci

Predsedništvo Saveta EU započeće pregovore sa Evropskim parlamentom, s ciljem da se postigne dogovor o konačnom tekstu uredbe, kada Parlament usvoji svoju pregovaračku poziciju.

Savet EU je u ponedeljak postigao dogovor o svojoj pregovaračkoj poziciji u vezi sa nacrtom uredbe koja predviđa postepeno ukidanje uvoza prirodnog gasa iz Rusije.

Ova uredba predstavlja ključni element plana Evropske unije REPowerEU, koji ima za cilj da se okonča zavisnost od ruskih energenata, nakon što je, kako se navodi u odluci Saveta, Rusija iskoristila isporuke gasa kao političko oružje i više puta ometala snabdevanje gasom Evropskoj uniji, što je imalo značajan uticaj na evropsko energetsko tržište.

Predložena uredba uvodi pravno obavezujuću, postepenu zabranu uvoza ruskog gasa – kako onog koji dolazi cevovodima, tako i tečnog prirodnog gasa (LNG) – s tim da puna zabrana stupa na snagu od 1. januara 2028. godine.

Dogovor postignut u Savetu zadržava taj rok, što predstavlja ambiciozan signal spremnosti da se sprovede fazno ukidanje uvoza ruskog gasa. Ova mera će doprineti opštem cilju izgradnje otpornog i nezavisnog energetskog tržišta EU, uz očuvanje energetske bezbednosti Unije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari