Kako bi mogući štrajk u Kontroli letenja od gotovo mesec i po dana mogao da utiče na avio-saobraćaj u Srbiji? 1Foto: EPA-EFE/CHRISTOPHE PETIT TESSON

Pojedini mediji objavili su da Sindikat kontrole letenja (SKL) planira da stupi u štrajk u utorak, 19. avgusta u 23 časa, a koji bi trebalo da traje čak mesec i po dana, odnosno do 30. septembra.

Iz SKL nisu ni potvrdili ni demantovali ovu informaciju za Danas, već su kratko odgovorili: „SKL neće davati izjave za medije“.

Međutim, potvrdu da je SKL najavio štrajk kontrolora letenja počev od 19. avgusta dobili smo od Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA).

On su za naš medij naveli da se dijalog sa SKL kontinuirano odvija, kako pre tako i nakon najave štrajka, kao i da bi iznošenje u javnost bilo kakvih poruka u fazi pregovora koji su u toku bilo kontraproduktivno.

SMATSA pruža uslugu kontrole letenja u vazdušnom prostoru ukupne površine 113.664 km2, koji obuhvata vazdušni prostor Republike Srbije, države Crne Gore, deo vazdušnog prostora iznad Jadranskog mora.

Novinar portala „EX YU Aviation“ Luka Popović navodi za Danas da bi najavljeni štrajk Sindikata kontrole letenja mogao imati ozbiljan uticaj na vazdušni saobraćaj u Srbiji i Crnoj Gori, s obzirom na to da SMATSA obavlja ključnu ulogu u pružanju usluga kontrole letenja na nebu iznad obe države.

„U slučaju da se štrajk zaista održi u predviđenom obimu, on bi mogao dovesti do kašnjenja i otkazivanja letova, preusmeravanja preko susednih FIR-ova (kontrolisanih područja), kao i dodatnih troškova za avio kompanije. To bi se direktno odrazilo na red letenja, dok bi putnici trpeli posledice kroz poremećaje u saobraćaju, a država izgubila prihode od smanjenog preleta aviona u našem vazdušnom prostoru, koji je izuzetno povećan zbog rata u Ukrajni i zatvaranja njihovog vazdušnog prostora“, objašnjava Popović.

Mediji su preneli da je Sindikat najavio da bi tokom štrajka primenjivao „minimum procesa rada“, a Popović kaže da to u praksi znači da bi kontrolori obezbeđivali osnovni nivo sigurnosti letenja, ali ne i pun kapacitet usluga.

„Dakle, prioritet bi imali letovi u vanrednim situacijama, državne službe i određeni međunarodni saobraćaj, dok bi komercijalni letovi mogli biti redukovani“, navodi Popović.

Međutim, napominje da se u mnogim preduzećima u Srbiji u poslednjih nekoliko godina ovaj minimum promenio, tako da se podrazumeva prisustvo najmanje 85 odsto radne snage u svakom sektoru, što štrajk, kako kaže, praktično obesmišljava.

„Da li je isti slučaj i u SMATSA-i ne mogu da tvrdim, ali primetno je da je jedan od zahteva Sindikata upravo revizija odluke o minimumu procesa rada donete 1. aprila 2025. godine. Štrajk na aerodromu Beograd ranije ove godine nije imao nikakav uticaj na saobraćaj upravo zbog tog minimuma“, ukazao je Popović.

Ističe da je uloga SMATSA-e u regionu izuzetno važna jer ne samo da kontroliše saobraćaj u Srbiji i Crnoj Gori, već i deo međunarodnih koridora kroz ovaj deo Evrope.

Zbog toga, naglašava, svako ograničenje njenog rada ima šire posledice i za evropsku mrežu letenja.

Međutim, Popović smatra da do svega ovoga neće doći i da će rukovodstvo SMATSA-e i članovi sindikata postići dogovor pre najavljenog štrajka.

„Ličnog sam mišljenja da će se i u ovom slučaju pronaći rešenje pre najavljenog štrajka, pre svega zbog poremećaja koji bi mogao da prouzrokuje u međunarodnom saobraćaju u smislu preleta preko teritorije“, kaže Popović.

Šta sindikat traži?

Kako su mediji preneli, Sindikat kontrole letenja (SKL) traži pokretanje pregovora sa upravom SMATSA radi zaključenja novog Kolektivnog ugovora.

Zatim traže primenu Tačke 8 Finansijskog plana SMATSA za 2025. godinu, u skladu sa izlaganjem direktora SMATSA na sastanku 26. juna i zahtevima sindikata dostavljenim 1. jula.

Takođe zahtevaju stavljanje van snage Odluke o izmeni odluke o minimumu procesa rada od 1. aprila 2025. godine i vraćanje na snagu verzije usvojene 28. juna 2023. godine, koja je doneta zajedničkim dogovorom uz posredovanje resornog ministarstva Vlade Srbije.

Tekst ažuriran odgovorom Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA).

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari