Foto: EPA-EFE/ANDY RAINIako je jul iza ugla, mnogi građani još uvek nisu spakovali kofere. Trenutno je interesovanje za letovanje manje za oko 10 odsto u odnosu na prošlu godinu, a cene su više u proseku i do 15 odsto.
Kako se bliži jul i letnja sezona sve više uzima maha. Međutim, prema trenutnim podacima, interesovanje za letovanje je nešto manje nego prošle godine, a cene su više od pet do 15 odsto.
Ponude turističkih agencija su mnogobrojne, a cene variraju u zavisnosti od destinacije i izbora smeštaja, prevoza i ostalog.
Aleksandar Seničić iz Nacionalne Asocijacije Turističkih Agencija (YUTA) za Danas navodi da se trenutno beleži smanjeno interesovanje u odnosu na prošlu godinu.
„To se pogotovo odnosi na destinacije kao što su Kipar, Turska i Egipat…Generalno, podatak je da je oko 10 odsto manje uplaćenih aranžmana nego prošle godine“, ukazuje on.
Kako dodaje, još uvek ima slobodnih kapaciteta za jul, avgust i septembar.
„Potražnja je, ipak, porasla poslednjih dana, jer ulazimo u glavnu sezonu kada najveći broj ljudi i putuje. Najatraktivniji su sigurno aranžmani za septembar, upravo zbog cena, koje su značajno niže nego u julu ili avgustu“, navodi Seničić.
Najtraženija država za letovanje, tradicionalno je Grčka, kaže naš sagovornik.
„I to severni deo Grčke, gde najveći broj putnika boravi u apartmanskom smeštaju. I ove godine očekujemo oko milion srpskih turista u Grčkoj. Crna Gora, Turska, Italija, Španija, Egipat, Tunis, Kipar, Malta, Bugarska i Hrvatska su ostale destinacije koje se traže i koje su zanimljive našim turistima“, objašnjava Seničić.
Što se tiče cena, prema njegovim rečima, one su porasle u odnosu na prošlu godinu.
„Cene su generalno porasle za oko 12 do 15 odsto prosečno. Uticaj na to je sigurno povećanje troškova života, ličnih primanja, ali i poskupljenje goriva koje utiče na formiranje skoro svih cena. U zavisnosti od destinacije do destinacije, ali i ukupni troškovi su, takođe, povećani za oko 15 odsto u odnosu na prošlu godinu“, navodi Seničić.
Šta kažu u turističkim agencijama?
Ljubica Todorović iz turističke agencije „Odeon World Travel“ za naš portal kaže da je potražnja za turističkim aranžmanima ove godine veoma dobra i u skladu sa očekivanjima.
„Ipak, primećujemo određene izuzetke na pojedinim destinacijama koje tradicionalno biraju porodice sa decom – one se ove godine opredeljuju nešto kasnije nego inače“, navodi ona.
Što se tiče aranžmana za jul, popunjenost je, naglašava, izuzetna.
„Prodaja za ovaj period započela je još krajem prošle godine, a naši putnici su već navikli da ranim bukingom ostvaruju značajne pogodnosti – popuste, fleksibilnije uslove plaćanja i širi izbor hotela. U zavisnosti od destinacije, popunjenost za jul iznosi između 80 i 90 odsto“, ističe Todorović.
Najtraženija destinacija i ove godine ostaje Egipat, otkriva ona.
„Naročito Hurgada i hoteli na obali Crvenog mora. Za te hotele do kraja jula ostalo je svega nekoliko raspoloživih mesta na ugovorenim letovima. Almaza Bay, severna oblast Egipta na obali Sredozemnog mora, koju treću godinu zaredom imamo u ponudi, beleži odlične rezultate, visoku potražnju i veliki broj povratnika“, dodaje naša sagovornica.
Todorović ističe da su i Grčka ostrva tradicionalno među najtraženijim destinacijama.
„Pored toga, Španija sa najatraktivnijim ostrvom Majorka, privlači veliki broj gostiju ne samo svojom prirodnom lepotom, već i pristupačnim vanpansionskim troškovima. Italija, takođe, beleži porast broja putnika, pre svega zahvaljujući povratku Sardinije u našu ponudu, koja je sada ponovo dostupna zahvaljujući direktnoj liniji iz Beograda ka aerodromu Alghero. Tunis nastavlja da jača svoju poziciju na tržištu i vraća stari sjaj“, objašnjava ona.
S druge strane, Turska, iako i dalje veoma popularna porodična destinacija, ove godine beleži blagi pad potražnje, delimično zbog porasta cena, ukazuje Todorović.
„Ipak, mnogi hoteli nude specijalne pogodnosti za porodice, popuste i dodatne benefite, pa se i dalje može organizovati kvalitetno i pristupačno letovanje, naročito tokom jula i avgusta“, dodaje ona.
Cene su, prema njenim rečima, u odnosu na prošlu godinu porasle za pet do 20 odsto, u zavisnosti od destinacije.
„Ono što nas posebno raduje jeste rast interesovanja za putovanja u septembru i oktobru, što sezonu produžava i gostima omogućava da letuju po nižim cenama, uz manje gužve i prijatniju atmosferu u letovalištima“, kaže Todorović.
Milan Lainović iz turističke agencije „Belvi Travel“ ističe da je potražnja opet najveća za Grčku, Tursku i Španiju, ali i za Italiju.
S druge strane, dodaje da je manja potražnja ove godine za Crnom Gorom i za Hrvatskom, dok su daleke destinacije kao što su Tunis i Egipat interesante i dosta se traže.
„Nažalost, izgubili smo dosta vremena oko marta i aprila jer je bilo loše vreme pa ljudi nisu razmišljali o putovanjima. Takođe, ova dešavanja u našoj zemlji su prouzrokovala da studenti i đaci nisu znali tačno kada će biti raspusti i zato je sezona dosta pomerena ka julu“, ukazuje Lainović.
Međutim, što se tiče bukiranih putovanja, on tvrdi da su za sada negde na nivou od prošle godine i da ne postoji neki drastičan pad.
Što se tiče Grčke, Lainović objašnjava da su najpopularnija ostrva, prevashodno Krf, Kefalonija, Skijatos i Zakintos, ali i kontinentalni deo.
„Ove godine je drastično povećan broj putnika na ostvrima i to avionskim prevozom. Što se tiče Italije, veliki porast imamo ka Riminiju i za Lido. Imamo redovne polaske svakog petka i ti autobusi su puni, jer je cena prihvatljiva“, navodi on.
Lainović dodaje da je Majorka standardno jedna od najbolje posećenih destinacija i da ka tamo imaju pet letova nedeljno iz Beograda.
„Plašili smo se malo zbog ovih događaja u vezi sa Iranom i Izraelom, ali to nije uticalo na putnike i nemamo otkaze aranžmana.Takođe, za sada je stanje redovno, nema nekih problema na destinacijama kao što su požari ili slično“, kaže naš sagovornik.
Cena aranžmana se, u zavisnosti od destinacije, makimaslno povećala 10 odsto, napominje Lainović.
Oprez pri izboru turističke agnecije za letovanje
Zbog nedavnih neprijatnih situacija u kojima su se našli pojedini putnici, neophodno je dobro proveriti preko koga se putuje i koji su uslovi.
Naime, nakon slučaja sa turističkom agencijom Barcino, nedavno je došlo do bankrota još jedne agencije – Mitos Travel, zbog čega su putnici ostali oštećeni ili za putovanje ili za novac.
„Na našem sajtu je objavljeno saopštenje sa preporukama šta treba da urade putnici koji su kod agencije Mitos, koja nije naša članica, uplatili svoja putovanja. Tu je i saopštenje Globos osiguranja koje je davalac garancija za ovu agenciju“, poručuje Seničić oštećenim putnicima.
On savetuje da je potrebno uvek da proverimo osnovne podatke pri rezervisanju letovanja.
„Da li agencija ima validnu licencu i garanciju putovanja, da li je ili nije u blokadi, treba da obratimo pažnju kod uplate da su dobijena sva potrebna dokumenta kao što su ugovor o putovanju, Opšti uslovi putovanja, fiskalni račun i garancija putovanja, kako bismo bili zaštićeni ukoliko se ovako nešto i desi“, naglašava Seničić.
Nažalost, kako dodaje, to se dešava svuda, pa i kod nas.
„Nije slučaj samo u turizmu, već i u mnogim drugim delatnostima, ali nekako se uvek najveća pažnja uperi baš na tusitičke agencije“, zaključuje Seničić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


