Građani Srbije mogućnost da pređu kod drugog operatera mobilne telefonije, a da zadrže potpuno isti broj, moraće da čekaju još godinu dana. Republička agencija za telekomunikacije završila je izradu pravilnika koji reguliše prelazak kod novog operatera, a predviđeno je da građane taj postupak košta 200 dinara i da traje najviše četiri dana.
Usluga prenosivosti broja podrazumeva da, recimo, korisnik Telenora pređe u Vip i zadrži broj 063 ili da iz Vipove mreže pređe u mrežu MTS, a da mu ostane broj koji počinje sa 061. Kako je predviđeno pravilnikom, operatera mogu da promene i pripejd i postpejd korisnici s tim što oni koji imaju pripejd kartice moraju da se registruju kod operatera kod kojeg žele da pređu uz davanje na uvid lične karte, SIM kartice i PUK broja dok postpejd korisnici moraju da dostave kopiju poslednjeg plaćenog računa.
Postupak prelaska počinje podnošenjem zahteva kod operatera kod kojeg korisnik hoće da pređe. To je ujedno i zahtev za raskid ugovora sa starim operaterom. Popunjava se obrazac u kojem korisnik navodi lične podatke, svoj broj, operatera kod kojeg je sada i kod kojeg hoće da pređe, kao i datum kada želi da pređe u novu mrežu. Potpisuje i izjavu da će izmiriti sve obaveze prema starom operateru, kao i da prihvata da mu, u slučaju da nije izmirio dugovanja, operater kod kojeg prelazi suspenduje pozive na rok ne duži od 30 dana i čak da ga isključi na zahtev starog operatrera. Kada korisnik pređe u novu mrežu, pa se predomisli iz nekog razloga, moraće da čeka tri meseca da bi opet promenio operatera.
Proces prelaska može da traje najviše četiri dana jer je starom operateru data mogućnost da dva radna dana proverava da li je korisnik platio sve obaveze, a kada to završi, novi operater takođe ima dva radna dana da prebaci broj u svoju mrežu. Stari operater može da odbije prelazak korisnika u drugu mrežu ako je zahtev podnelo neovlašćeno lice, ako je zahtev netačan i nepotpun, ako je neregistrovan pripejd korisnik, ako korisnik nije izmirio dugovanja, ako nije prošlo tri meseca od prethodne promene operatera, ako je broj ukraden, nepostojeći, privremeno ili trajno isključen ili ako je vezan u seriji brojeva u mreži starog operatera.
Centralnu bazu podataka u kojoj će se nalaziti spisak svih prenetih brojeva vodiće RATEL dok će operateri imati lokalne baze. Operater koji gubi korisnika ne može od njega da traži naknadu za napuštanje mreže. Pozivi ka prenetim brojevima ne mogu da se naplaćuju skuplje nego pozivi prema neprenetim brojevima. Pri pozivanju prenetog broja, onaj koji poziva dobiće govornu ili SMS poruku sa sadržajem: „Broj je prenet kod operatora X“.
Najviše interesovanja za uvođenje ove usluge, koja predstavlja jedan od instrumenata za jačanje konkurencije pokazao je Vip mobajl koji na taj način želi da preuzme deo korisnika MTS-a i Telenor, koji imaju znatno veće učešće na tržištu. Ipak, u Vip mobajlu nisu zadovoljni pravilnikom jer smatraju da predviđa isuviše dug i komplikovan proces prenosa broja. Oni tvrde i da bi trebalo što pre početi sa primenom usluge, a ne tek od januara 2011. U toj kompaniji kažu za Danas da nema nijednog razloga da se i u Srbiji ne primeni praksa u Evropskoj uniji gde je izmenom direktive naloženo da se prenos brojeva obavlja za samo jedan dan i sada sve članice idu ka tom cilju. Oni smatraju i da je starom operateru dovoljno i 15 minuta da utvrdi da li je korisnik platio sva dugovanja i da dozvoli korisniku da pređe u drugu mrežu. „Vip upozorava da, ukoliko se Nacrt pravilnika usvoji u trenutnoj verziji, usluga prenosivosti broja neće biti prihvaćena od strane krajnjih korisnika, što znači da će ostati u domenu regulative koja nije pogodna za primenu u praksi“, kažu u Vipu.
Pravilnik RATEL-a je trenutno u procesu javne rasprave i može da dođe i do izmena.
I. Radak
RATEL: Potrebno je vreme
U RATEL-u kažu za naš list da je operaterima potrebno vreme da se pripreme za novu uslugu i da su i sami operateri tražili da se početak primene pravilnika odgodi na godinu dana. U RATEL-u podsećaju da je takav zahtev ispostavljen i zato što je operaterima potrebno oko 10 miliona evra da bi nabavili i instalirali svu neophodnu opremu za pružanju nove usluge, a i RATEL-u je potreban novac za formiranje centralne baze. Inače, prema saznanjima Danasa, operateri nisu bili voljni da RATEL kontroliše centralnu bazu jer to može da obavlja i neka privatna firma ili udruženje koje bi formirala tri operatera u Srbiji. U RATEL-u kažu da su operateri ipak pristali da Agencija kontroliše centralnu bazu.
Zamerke
Jedna od zamerki stručne javnosti na pravilnik jeste i to da mnogi korisnici ne poseduju PUK broj zbog čega bi teško podneli zahtev za prelazak u drugu mrežu. Smatra se i da prenosivost može da se uvede za šest meseci, kao i da je previsok iznos koji novi operater mora da plati starom pri prelasku korisnika (1.000 dinara). Jedna od primedbi odnosi se i na član koji predviđa da se u rok za prenos broja računa i dan podnošenja zahteva, ali samo ako je podneti do 14 časova. Tako bi korisnik, u slučaju da zahtev podnese, recimo, u petak u 16 časova, na prenos broja čekao do sledećeg četvrtka ili šest dana.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


