Prema rezultatima istraživanja o rasprostranjenosti mita i korupcije koje je sprovela revizorska kuća Ernst i Jang (EY), 57 odsto ispitanika iz Srbije smatra da su prevare, mito i korupcija široko rasprostranjeni u poslovanju u ovoj zemlji.

Međutim, to je kako navode u EY, „izuzetan pomak“ u odnosu na rezultat iz 2015. godine u kojoj je na to pitanje pozitivno odgovorilo 84 odsto ispitanika. Srbija se tako nalazi na 20. mestu od 41 zemlje koje su učestvovale u ovogodišnjem istraživanju.

Najbolje rangirane na listi i ove godine su skandinavske zemlje, pa je tako zemlja sa najniže percipiranom rasprostranjenošću prevarnih radnji u poslovnom svetu Danska (6 odsto), dok je prate Norveška (10 odsto) i Finska (16 odsto). Na listi od ukupno 41 zemlje, prva tri mesta zauzele su Ukrajina (88 odsto), Kipar (82 odsto) i Grčka (81 odsto). Zemlje iz najužeg regiona znatno su bolje rangirane nego prethodnih godina, pa je tako Hrvatska ove godine zauzela 5. mesto (79 odsto), dok je Slovenija na 11. mestu (74 odsto).

Prema rezultatima istraživanja za EMEIA region, rukovodstvo kompanija ne uspeva da postavi adekvatne standarde etičkog poslovanja, pa tako 77 odsto članova upravnih odbora ili rukovodilaca smatra da je opravdan neki vid neregularnosti u poslovanju ukoliko su one sprovedene u cilju opstanka kompanije.

Istraživanje je dalje pokazalo je da je svaki treći rukovodilac spreman da pruži mito kako bi zadržao ili stekao nove poslovne prilike, dok se samo 11 odsto ispitanika iz Srbije slaže sa ovom idejom. Rezultati istraživanja za Srbiju pokazali su da se 79 odsto ispitanika slaže da bi krivično gonjenje pojedinaca odvratilo rukovodioce od prevara i korupcije, što je u skladu sa rezultatima za ceo region.

Rezultati istraživanja za region su pokazali da su predstavnici mlađe generacije (od 25 do 34 godine) spremniji da prihvate neetičko poslovanje. U prilog tome ide i činjenica da 73 odsto predstavnika mlađe generacije smatra da je neetičko poslovanje opravdano u cilju da se obezbedi opstanak kompanije na tržištu, dok ovakav stav deli samo 49 odsto pripadnika generacije starije generacije (45 do 54 godine).

Uprkos činjenici da se danas kanali za prijavu neetičkog ponašanja (tzv. uzbunjivanje) smatraju izuzetno važnim za poslovanje kompanije sa stanovišta usklađenosti poslovanja, istraživanje je pokazalo da je samo 21 odsto ispitanika u regionu svesno da postoje takvi mehanizmi, a u Srbiji tek 13 odsto. Pored toga, 38 odsto ispitanika iz Srbije bi odustalo od prijave neetičkog poslovanja zbog zabrinutosti za sopstveno napredovanje u kompaniji, dok 24 odsto zbog osećaja lojalnosti prema svojim kolegama.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari