Prema razvijenosti internet ekonomije, Srbija se nalazi na nivou centralne i istočne Evrope. Zvanični podaci pokazuju da u Srbiji internet koristi oko 35 odsto stanovnika, ali procene su da ih je verovatno i više, što znači da postoji više prostora za napredovanje. Ipak, upotreba interneta u Srbiji je osrednja – kaže za Danas Majkl Hartman, generalni direktor Majkrosofta za centralnu i istočnu Evropu.
Kako Majkrosoft posluje na srpskom tržištu?
– Postoje dva osnovna vida saradnje s poslovnim partnerima na tržištu u Srbiji. Prvo, u praksi je potvrđeno da platforme koje nudimo predstavljaju delotvorna rešenja, što je ključno područje investiranja. Drugo, započinjemo nešto što predstavlja narednu generaciju IT biznisa i zbog čega je neophodno imati dobru internet infrastrukturu, koja će biti svojevrstan novi ekosistem. Na primer, kompanije će nabavljati platformu, pri čemu će najveću ulogu imati Majkrosoft, ali one bi zatim trebalo da ponude usluge kupcima koje će biti razvijene na osnovu tih platformi. Tako ćemo biti povezani s kupcima na tržištu u Srbiji, a vaši stručnjaci biće u prilici da izvoze znanje i ideje na inostrano tržište. Ova ideja trebalo bi da bude realizovana u narednoj deceniji. Značajno je pomenuti da sarađujemo i s lokalnim vlastima u Srbiji kako bi se postarali da vaša država postane centralna država na Balkanu kada je reč o pristupu internetu i inovacijama.
Da li je i na koji način svetska ekonomska kriza uticala na internet ekonomiju?
– Svakako da postoje posledice i uticaj ekonomske krize na internet ekonomiju. Pre svega, u tom smislu što su sve kompanije morale da smanje svoje budžete za IT i to je realnost. Isto tako, broj ljudi zaposlenih u toj oblasti je smanjen. Majkrosoft i njegovi partneri, takođe, to preživljavaju, u pogledu naših prihoda i prihoda naših partnera.
Može li upotreba tehnologija da pomogne kompanijama da lakše prebrode krizu i kako?
– Potrebno je da kompanije usmere IT menadžment tako da na adekvatan način koriste računare i softvere. Operativni sistem Vindouz 7 može da posluži kao model optimizacije tehnologije. Takođe, kompanije bi trebalo da razmotre kako da njihova infrastruktura postane strateško sredstvo za unapređenje produktivnosti. Ne može se koristiti samo i-mejl već i druga sredstva, kao što je Vindouz 7, i potrebno je pritom voditi računa o uštedi svakog centa i evra.
Kupovina robe iz drugih zemlaja putem interneta u Srbiji je prilično komlikovana i podrazumeva visoke troškove. Postoji li rešenje koje bi to pojednostavilo?
– Teško mogu da komentarišem situaciju u kojoj se nalaze kupci u Srbiji.
To spada u političku diskusiju u vezi sa pristupanjem Evropskoj uniji, a mislim da je Srbija na dobrom putu da postane članica, što bi ujedno i na mnogo načina olakšalo trgovinu s ostalim zemljama. Mislim da će se pronaći i neko političko rešenje kada Srbija postane deo EU. Prema iskustvu korisnika, kupovina na internetu postaje lakša nego kupovina u radnjama jer na taj način možete da kupujete u svako doba. Smatram da je internet kupovina postala sasvim solidna alternativa kupovini u radnjama.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


