Za tikete izdvojeno novih 21,9 miliona evra 1Foto: EPA-EFE/ MARCELO SAYAO

Umesto da kupuje sirovu naftu i derivate i tako popunjava skladišta kako bi formirala obavezne rezerve nafte, što propisuju standardi Evropske unije, Srbija i dalje troši desetine milione evra za rezervaciju goriva u inostranstvu, saznaje Danas.

Naime, naš list je došao u posed odluke Uprave za rezerve energenata – Ministarstva rudarstva i energetike Srbije od 25. decembra prošle godine kojom je Ugovor o pravima na opcijsku kupovinu derivata nafte (takozvani tiketi), vredan 21,9 miliona evra, dodeljen kompanijama iz inostranstva. Tim ugovorom, država Srbija se obavezuje da će preuzeti određene količine goriva od tih kompanija koje su pak u međuvremenu dužne da rezervišu te derivate za isporuku našoj zemlji. Ugovor je vredan 2,61 milijardu dinara i u vidu javne nabavke je dodeljen kompaniji Euronova Energies iz Švajcarske i grupi ponuđača koju čine kompanije Tamoza Trading Ltd sa Kipra i DS-Mineralol iz Nemačke.

Naš izvor iz energetskog sektora objašnjava da se obavezne rezerve nafte mogu formirati i održavati u sirovoj nafti, derivatima nafte kao i ugovornim pravima o kupovini određenih količina nafte i derivata nafte pri čemu najmanje jedna trećina obaveze čuvanja rezervi treba da bude u gotovim proizvodima.

– Za svaku državu je najjeftinije da kupuje sirovu naftu i derivate i popunjava skladišta. Međutim, nadležni u Vladi Srbije se umesto toga odlučuju za najskuplju opciju, a to je plaćanje rezervacija nafte i goriva u inostranstvu iako za to, u ovom trenutku, ne postoji potreba – ističe naš izvor.

Prema njegovim rečima, rezervacija goriva u inostranstvu odnosno kupovina tiketa za rezervaciju goriva se praktikuje samo u ekstremnim slučajevima, kada je nekoj zemlji u kratkom vremenskom intervalu potrebno da obezbedi gorivo pa ga zato unapred rezerviše. I pored toga što su takve nabavke goriva skupe, Uprava za rezerve energenata u sastavu Ministarstva rudarstva i energetike raspisuje tendere za kupovinu tiketa za rezervaciju goriva. Kako navodi naš sagovornik, kada država kupuje tikete za rezervaciju goriva, obavezna je da dobavljaču plati to što on čuva tražene količine za određenog klijenta, te mu ih prodaje onog trenutka kada je ovom potrebno. Znači, plaćaju se dve cene cene, za rezervaciju i za gorivo koje se preuzima. Inače, Srbija u ovom trenutku apsolutno nema nijedan razlog da na taj način nabavlja obavezne rezerve naftnih derivata jer rok za njihovo formiranje ističe tek za pet godina.

Inače, Danas je već pisao da je tokom 2016. godine Srbija potrošila 30 miliona evra za kupovinu tiketa za rezervaciju goriva, dok državna skladišta stoje prazna. Zakonom o robnim rezervama iz 2013. godine definisani su uslovi za formiranje, finansiranje, razmeštaj i korišćenje obaveznih rezervi nafte, obezbeđenje i održavanje prostora za smeštaj i čuvanje, kao i poslovanje i upravljanje obaveznim rezervama i skladišnim prostorom na teritoriji Srbije. Obavezne rezerve formiraju se najkasnije do 31. decembra 2022. godine po zahtevu Evropske unije da Srbija do 2023. godine raspolaže obaveznim rezervama za 90 dana. Ovo pitanje je izuzetno važno i za otvaranje poglavlja 15 na putu Srbije ka EU jer su obavezne rezerve nafte jedno od ključnih pitanja u toj oblasti. Od oktobra 2014. godine u Srbiji se naplaćuje taksa od 2,6 dinara po litri goriva za obezbeđivanje potrebnih novčanih sredstava za nabavku obaveznih rezervi nafte.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari