Foto: Fejsbuk/Peshkop Nikolla XhufkaPublicista mlađe generacije sa Kosova, Agon Maljići (Maliqi) oštro je reagovao na pojavljivanje Nikole Džufke, optužujući ga za šarlatanstvo i sumnjivu političko-versku agendu.
U objavi na društvenim mrežama ove nedelje, Maljići je upozorio na posledice legitimizacije Džufke u javnom prostoru, uključujući i njegov prijem od strane pojedinih kosovskih zvaničnika.
„Ovaj šarlatan Nikola Džufka iz Elbasana, koji je proglasio ovu tzv. Pravoslavnu crkvu Kosova, pravoslavni je sveštenik isto onoliko koliko sam ja astronaut NASA-e“, poručio je Maljići.
On je posebno kritikovao institucije i medije koji, kako navodi, Džufki daju ozbiljnost i prostor samo zato što se pojavljuje sa albanskom zastavom u pravoslavnim crkvama:
„Razočaravajuće je što ga javni zvaničnici primaju u kancelarijama, a mediji mu daju prostor, tretirajući ozbiljno jednog klovna sa sumnjivom agendom, samo zato što se šeta po pravoslavnim crkvama sa albanskom zastavom i ispunjava neke folklorno-nacionalističke fetiše.“
Maljići je upozorio i na opšte nepoznavanje pravoslavne tradicije među Albancima, istakavši primer čestitanja Božića 7. januara, iako ga albanski pravoslavci slave 25. decembra:
„Nivo neznanja na Kosovu o albanskom pravoslavlju, koji izbije na površinu gotovo svakog 7. januara kada javne ličnosti čestitaju Božić pravoslavnim Albancima (iako oni Božić slave 25. decembra), vidi se i ovde – u toj potrebi da se u jednom klovnu projektuje neki patriotski Fan Noli“, naveo je.
On je upozorio da se Džufkine aktivnosti već koriste u propagandne svrhe:
„I sve to u trenutku kada se incidenti koje izaziva taj klovn mesecima koriste u zvaničnim izveštajima Srbije kao primeri napada Kosova na pravoslavne crkve. E sad, sami izračunajte kakav fenomen predstavlja taj klovn.“
Inače, Nikola Džufka je albanski državljanin iz Elbasana koji se, kako je to navela Eparhija raško-prizrenska, lažno predstavlja kao pravoslavni sveštenik i samoproklamovani „Arhepiskop Crkve pravoslavnih Albanaca na Kosovu“.
Protiv njega je Eparhija raško-prizrenska Srpske pravoslavne crkve podnela više krivičnih prijava zbog nasilnih upada u pravoslavnu crkvu kod Podujeva, uključujući incident iz novembra 2023. kada je nasilno preuzeo crkvu u Rakitnici.
Pravoslavna crkva Albanije i SPC ga ne priznaju i optužuju za širenje dezinformacija i provokacije.
Uprkos tome, Džufka je poslednjih meseci sve aktivniji u javnom životu Kosova.
Boravio je u televizijskim studijima, održao predavanje u Đakovici, na, kako je objasnio, 35-godišnjicu nezavisnosti Kosova, a pre tačno mesec dana „održao je molitvu“ i na grobu Adema Jašarija.
U međuvremenu je bio i gost kosovskim istaknutim gradonačelnicima, a upravo je nakon toga Džufka bio tema i starijeg kosovskog publiciste u njegovoj poslednjoj analizi o „fenomenu lažnih proroka“.
Veton Suroi potvrđuje da se upravo njegovo delovanje smatra kršenjem crkvenih kanona, kao i samog kosovskog zakonodavstva, koje jasno priznaje Srpsku Pravoslavnu Crkvu kao vlasnika i korisnika ovih verskih objekata.
„U verskoj tradiciji Kosova, najveći problem u međusobnim odnosima – i to vrlo izraženo s patrijarhom Porfirijem – bio je etnofiletizam Srpske pravoslavne crkve. Nasuprot tome, sada se ispoljava jedan banditski oblik albanskog etnofiletizma sa Džufkom, i to u delu Kosova gde skoro da nema pravoslavnih Albanaca“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


